Nytt släckmedel för brand i litiumbatterier

Nytt släckmedel för brand i litiumbatterier

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt och ökande problem. Men nu finns brandsläckare som klarar av att släcka bränder i litiumbatterier ute på marknaden. En intressant lösning på arbetsplatser där dessa batterier hanteras eftersom traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar.

Bjäre Brandteknik huserar i Båstad och informerar, utbildar och säljer brandsäkerhetsutrustning i första hand i södra Sverige. Sedan drygt fem år har företaget haft kontakt med företaget GPBM kring brandsläckare och annan utrustning. Det var också via den kontakten Patrik Svensson på Bjäre Brandteknik först fick höra talas om litiumbrandsläckare.

Nu finns dessa släckare ute på marknaden och Patrik och hans medarbetare möter ett stort intresse kring släckarna och släckmedlet.

– Många blir förvånade när vi visar filmer på incidenter, säger Patrik,

Redan har företaget sålt ett drygt tiotal släckare. Bland annat till Räddningstjänsten i Båstad som har en litiumsläckare i sin bil på huvudstationen och till en återvinningscentral i Halmstad, som hanterar en hel del litiumbatterier. Dessutom till en av de större bilhandlarna, Bildeve, i Helsingborg, som idag har sex litiumbrandsläckare, en i verkstaden och en i respektive bilhall.

– Vi hanterar hybridbilar och andra elfordon och det har ju varit en del incidenter med bilar som börjat brinna på andra orter, berättar Dennis Mårtensson, servicechef på Bildeve i Helsingborg.

– När det nu finns ett sätt att släcka och minimera skadorna, såg jag inga frågetecken utan beställde direkt, säger Dennis Mårtensson.

Tidigare fanns ingen rekommendation om hur man skulle göra om det började brinna utan man fick vänta tills elden brunnit ut, eftersom den inte går att släcka.

Patrik på Bjäre Brandteknik ser fler verksamheter där de nya släckarna har stor potential. Förutom bilbranschen pekar han även på återvinningscentraler som hanterar stora mängder litiumbatterier. Men han upplever fortfarande en viss tröghet i beslutsgången.

– Många går och väntar på att Räddningstjänsten ska vara först med att investera i den här typen av utrustning. Men där tycks man gå och fundera på vem som ska fatta beslut.

Text: Catharina Olsson-Lindh. Foto: Amanda Svensson.

Aktuellt

Övertygande däcktester

Övertygande däcktester

Premiumtillverkaren Hankook tar steget in i den kalla årstiden med tre utmärkta modeller som fått testbetyg över genomsnittet.

Nynas 90 år

Nynas 90 år

När Nynas första raffinaderi togs i bruk i Nynäshamn 1928, var fokus på att förse den svenska marknaden med...

Nya Mitsubishi L200

Nya Mitsubishi L200

Den 17 november är det världspremiär av den nya pickupen Mitsubishi L200 i Bangkok.  I Sverige lanseras bilen hösten...

Fossilfritt transportlaboratorium

Fossilfritt transportlaboratorium

Scanias transportaboratorium används för delar av Scanias interna transportbehov. Från 2018 drivs vagnparken enbart av fossilfria* bränslen eller hybridteknik,...

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelapp lär ut bioekonomi

Spelappen Grow Forest har laddats ned 100 000 gånger internationellt. Nu växer spelet ytterligare med nya funktioner för att fortsätta...

Sveriges sista PGR-bil

Sveriges sista PGR-bil

Den sista PGR-bilen med destination Sverige. Efter en omfattande påbyggnation levereras den nu i form av en avancerad brandbil...

Från rosa till blått för Derome

Från rosa till blått för Derome

Under oktober månad färgades alla Deromes virkespaket rosa, till förmån för bröstcancerforskningen. Nu är november här och för att...

Fler artiklar