Sprinter även för långdistans

Mercedes har tidigare visat var skåpet ska stå bland transportbilarna, och verkar ha för avsikt att fortsätta med det. Därför släpper de nu en helt ny Sprinter med många nyheter.

Mercedes Sprinter är lite av en legend i transportbilskretsar. Den har länge varit måttstocken för större skåpbilar och många har först haft ett liv som exempelvis styckegodsbil, för att sedan bli hantverkarbil eller crossbuss eller något annat.

Och nu är det dags för en ny Sprinter. Mercedes-Benz är, precis som alla framsynta bil- och lastbilsmärken, på väg in i en ny era som tillverkare. Man pratar nu om ett ”holistiskt perspektiv”, där man går ifrån att vara en fordonstillverkare till att leverera ”transportlösningar”.

Med detta menar de att det idag är så mycket mer än bara ett fordon som ska levereras. Mercedes-Benz kallar detta sin ”adVANce-filosofi” och Sprinter är först ut med detta.

Mycket av detta möjliggörs via en uppkoppling mot Internet, eller IoT (Internet of Things) om du så vill, där olika prylar, fordon, maskiner och så vidare kan kommunicera direkt med varandra utan gå via en människa.

Uppkopplingen är en del av Mercedes-Benz PRO Connect-system, och ger bland annat möjlighet att kontrollera ett fortdon via ett så kallat fleet system och totalt kopplar de upp åtta olika servicefunktioner för att kunna övervaka fordonet, körning, service och reparationer samt en digital loggbok. Allt sköts via infotainmentsystemet som är centralt

Det som är nytt med detta är just att Mercedes-Benz väljer att lägga in det här systemet i sina transportfordon direkt från fabrik. Det är inte unikt, alla som tillverkar transportfordon har samma tankar idag, men det är nytt för fordonsbranschen och den tyska tillverkaren vill naturligtvis vara med och sätta standarden.

En annan Sprinter-nyhet är att den nu kommer som framhjulsdriven. Tidigare har den bara funnits som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven, men den framhjulsdrivna versionen har flera fördelar. I första hand handlar det om att den blir 50 kilo lättare, billigare och får dessutom en lägre lasthöjd med hela åtta centimeter.

Det finns naturligtvis nackdelar med framhjulsdrift också, framför allt handlar det om att en bakhjulsdriven skåpbil driver bättre med last och blir stabilare. Den nya framhjulsdriften innebär också att Mercedes plockat fram två nya växellådor, en nioväxlad automat och en sexväxlad manuell.

Andra punkter som tyskarna vill belysa handlar om förbättrad ergonomi. Det är numera en självklar punkt när en ny transportbil lanseras, men det var inte alls någon självklarhet för tio år sedan. Idag har en Sprinter både ergonomiska säten och en klimatanläggning som standard. Lite skillnad från gamla tiders ”parksoffa” och öppen ruta.

Om vi tittar på chassi, påbyggnad, motor och drivlina, samt lastvikt så har nya Sprinter över 1700 möjliga kombinationer. Då har vi alltså inte räknat med alla tillvalsmöjligheter eller utrustningsnivåer. Anledningen är naturligtvis att vissa länder har vissa krav för försäkringar eller regler, och vissa branscher har även specifika behov som gör att vissa kombinationer ger en konkurrensfördel.

Men de flesta modeller som säljs i ett land brukar vara ganska lika, bara du bestämt storlek på skåpet, lastkapacitet etc. I Sverige är exempelvis största tänkbara skåp med totalvikt på 3500 kilo väldigt intressant.

Nya Sprinter ska enligt uppgift kunna lasta 17 kubikmeter som mest och finns med maxvikter upp till 5,5 ton. Alltså marginellt mindre än en badmintonhall.

När det kommer till säkerhet börjar transportbilarna nu komma ikapp personbilarna. Nya Sprinter får det som kallas Distronic och är ett automatiskt panikbromssystem som kan bromsa ned fordonet till stillastående vid behov.

Active Brake Assist ser till att maximal bromskraft används vid en nödsituation, och förutom det hjälper Sprinter till att hålla fordonet i rätt fil, samt att du som förare håller dig vaken. Som tillval finns 360-graders parkeringskamera, stabiliseringssystem för exempelvis sidvind, och igenkänning av trafikmärken.

Sprinter får också märkets speciella vindrutetorkare som sprutar ut spolarvätskan via torkararmen precis framför torkarbladet.

Det verkar med andra ord som om Mercedes-Benz verkligen satsar på att behålla en tätposition i transportbilssegmentet, och med den nya Sprintern kommer de med all sannolikhet att bibehålla sin kunder och säkert också hitta några nya.

Text: Henrik Fitinghoff. Foto: Mercedes-Benz.

 

Aktuellt

ANNONS ▼
Nu är nya Toyota RAV4 här

Nu är nya Toyota RAV4 här

Nyutvecklad fyrhjulsdrift, supereffektiv elhybridteknik och helt ny plattform – nu är nya Toyota RAV4 här!

Fler artiklar