Kortnyheter

Enklare fuska med vägmätaren

Foto: Getty Images.

Nordens största fordonsbranschförening, SFVF, varnar för att bilägare blir lättare att lura när avancerad teknik införs. 

– Fordonsbranschen genomgår ett paradigmskifte av aldrig skådat slag, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Biltillverkare, bilåterförsäljare och stora internationella aktörer inom billeasing lanserar framgångsrikt nya sätt för att både äga, köpa och sälja bil. Bilförsäljning via nätet sker i allt större omfattning både för nya och begagnade bilar.

Ställs nya krav

– Vem som helst kan nu köpa en ny eller begagnad bil inom EU. Därför ställs det nya krav, säger Bo Ericsson.

Biltillverkarna som säljer nya bilar på nätet vill även köpa inbytesbilar. Inbytesbilar säljs via auktionsföretag som bland annat BCA, Autorola, viköperdinbil, Netbil och Autouncle på provision eller auktion. Stora auktionsföretag inom EU kan sälja och köpa fordon helt fritt och dra nytta av valutaförändringar eller om tillgången är större i ett land jämfört med grannlandet. Allt gynnar konsumenten så länge det sker via seriösa företag. Redan idag luras konsumenter inom EU av oseriösa fordonshandlare för motsvarande 8,9 miljarder euro årligen.

Manipulerade vägmätare

Inom EU är manipulerade vägmätare på fordon ett stort problem, vilket också Europeiska kommissionen har observerat under 2018, se här.

Köpa  servicestämplar vanligare

– Det blir också allt vanligare att människor köper servicestämplar på nätet och själva stämplar serviceboken. Detta leder i sin tur till att många fordonsköpare blir grundlurade av människor som har för avsikt att tjäna pengar på andras olycka, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF.

Självkörande fordon kommer ständigt vara uppkopplade för att kommunicera med sin omvärld när 5G nu införs.

– Samtidigt är det här en affärsmöjlighet för oseriösa företag och människor som på distans kan manipulera vägmätarställningar. Hur svårt är det idag att hacka sig in i ett fordon och manipulera en vägmätarställning, frågar sig Bo Ericsson.

Digital servicebok 

En lösning på problemet vore att lagstifta om en digital servicebok. Här måste alla servicearbeten kunna lagras oavsett fordonsmärke och årsmodell.

– Tillgången till servicedata måste vara lättillgänglig och helt transparent mot omvärlden. Marknaden för service är sedan länge avreglerad enligt EU-direktivet 461/2010, säger Ulf Stefansson.

Alla verkstäder inom EU har möjlighet att utföra en fackmässig service enligt fordonstillverkarens anvisningar, där fordonets nybilsgaranti kvarstår. Verkstaden kan fylla i serviceboken, lägga upp besiktningsdokument och så vidare.

Öppen mot omvärlden

En digital servicebok som är öppen och lättillgänglig för samtliga verkstäder leder till en mer seriös fordonshandel för både konsumenter och fordonshandlare, då fordonets servicehistorik och besiktningshistorik är öppen mot omvärlden.

I och med lanseringen av digitala serviceböcker (exempelvis www.digital-servicebook.com) vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening ta ett stort steg i syfte att eliminera fusk med mätarställningar och skapa tryggare köp inom hela EU.