Nyhet

50-plussare dominerar i Kiruna

Gruvmiljön är extremt tuff och påfrestande. Foto: Toyota.

1968 rullade den första generationen Toyota Hilux ut från fabriken i Japan. Sedan dess har den kommit upp i åtta generationer och närmare 20 miljoner exemplar har sålts världen över. Bara i Sverige såldes nästan 1 400 Hilux under 2017. I Kiruna tycks Hilux dominera gatubilden och under jord – i gruvan – är det i princip bara Hilux som gäller.

Redan 1969 gjorde modellen sin entré i Europa och blev snabbt mycket populär. Under förra året uppgick Europaförsäljningen till drygt 41 000 bilar, vilket innebär att den har en marknadsandel på ungefär 25 procent. Många använder sin Toyota Hilux som ett pålitligt arbetsredskap i krävande miljöer medan andra ser den som en livsstilsbil eller en bekväm familjebil. Alldeles oavsett har den framför allt gjort sig känd som en oerhört robust och samtidigt mångsidig bil.

Stryktålig

Förutom att vara ett tillförlitligt och stryktåligt fordon för många olika ändamål, har modellen även använts i betydligt mer extrema sammanhang. Bland annat har den använts både på Nordpolen och Sydpolen, körts till vulkanutbrott på Island samt tävlat framgångsrikt i Dakarrallyt.
Ett av de företag där man fullt ut kommit att lita på modellen är gruvbolaget LKAB, som har närmare 400 Toyota Hilux i sin tjänst. De flesta av dem körs till största delen under jord, där de används både för transport av personal ut till arbetsplatserna och som arbetsredskap. Utöver dessa tillkommer nästan lika många till, som används ovan jord av företag i anslutning till gruvnäringen.

Extremt tuff miljö

Miljön är extremt tuff och påfrestande för LKABs gruvbilar. Bara vägen från marken ner till huvudnivån 1 365 meter är tolv kilometer lång med en konstant lutning på tio procent. Totalt har Kirunagruvan omkring 40 mil transportvägar under marknivån, varav de flesta har karaktären av terrängkörning med både grova stenar och djupa vattensamlingar.
– 1 000 mil i gruvan motsvarar 3 000 mil i vanlig trafik. Därför både servas och säkerhetsbesiktigas alla bilar som går under jord med bara 16 veckors intervall. Ingen bil släpps ner i gruvan obesiktigad, säger Jan Fjällborg som är produktionschef på LKABs egen fordonsverkstad.

Egna mekaniker

LKAB har fem egna mekaniker som alla är utbildade på Toyota-bilarna och som svarar för både service och reparationer. Även om bilarna är mycket stryktåliga så är det oundvikligt att servicedelar måste bytas. Det som framförallt tar stryk i den tuffa miljön är bromsar, kopplingar och hjulupphängningar. Det kan också bli en hel del plåtskador när det är trångt och bergväggarna kommer för nära.
– När det gäller gruvbilar så köper vi nu bara in Toyota Hilux. De är driftsäkra och stryktåliga men också säkra och lätta att underhålla. Vi har provat med en del andra märken genom åren, men har blivit tvungna att plocka upp de flesta, eftersom de inte håller för påfrestningarna i underjordstrafiken, säger Jan Fjällborg.

Gruvutrustade vid leverans

Bilarna är gruvutrustade redan vid leverans från återförsäljaren Lingmans Bil i Kiruna. Det innebär bland annat grovmönstrade All Terrain-däck, extraljus, blixtljus men även brandsläckare och annan säkerhetsutrustning som ska finnas som standard i alla gruvbilar. All eftermonterad elutrustning är också dubbelt skyddad mot mekaniska skador. Säkerhet har i alla avseenden en mycket hög prioritet i gruvan.