Artiklar

VSV ökar kapaciteten – kör virke med grusbil

Högsäsong och brist på traditionella virkestransporter. Då fick VSV en snilleblixt och tänkte nytt och gammalt på en och samma gång.
– Vi har konverterat grus- och asfaltbilar så att de kan köra rundvirke, säger Christina Lundqvist, marknadschef vid VSV Unite & Logistics.

Våren närmar sig och markerna mjuknar. Det är brått att få ut det avverkade virket från skogar runt om i Sverige, innan bärigheten blir för dålig.
För att det ska gå snabbare behövs tillfälligt en annorlunda lösning, resonerade ledningsgruppen för rundvirkeshanteringen inom VSV Frakt & Unite Logistics.

Utnyttjar anläggningsbranschens lågsäsong

– Skogsindustrin behöver 25 procent mer transportkapacitet för att flytta samma mängd råvara på vintern jämfört med sommaren, bland annat på grund av väglaget. Vi behöver under den perioden fler bilar för att få ut mer virke. Samtidigt går anläggningsbranschen in i sin lågsäsong och deras fordon används mindre. Kanske kunde de lediga lastbilarna börja jobba för oss? Ungefär så funderade vi innan vi satte igång det här, säger Karl Narfström, affärsområdeschef för rundvirke inom VSV.
En diskussion startades mellan en ledningsgrupp på VSV och åkare i regionen, berättar Christina Lundqvist och Karl Narfström fyller i:
– Vi pratade med åkerier och lastbilscentraler i området och frågade: vill ni vara med? Det enda ni behöver göra är att att förse lastbilen med timmerbankar och möjlighet att dra släp avsett för rundvirkestransporter. Vi ökar alltså effektiviteten samtidigt som vi är branschöverskridande. Skogsindustrin och VSV tjänar på det och anläggningsbranschen har möjlighet att få fler av sina fordon att rulla vintertid.
–  Inom turistbranschen talas det om att göra en säsongsförlängning, det som vi nu kan erbjuda åkeriägare inom anläggningsbranschen, säger Christina Lundqvist.

Kapacitetshöjning

I slutet av förra året tog planerna mer konkret form och vid årsskiftet drogs projektet igång som ett försök med sikte på en permanent fortsättning.
Karl Narfström vill betona att det inte rör sig om någon unik lösning.
– Däremot är vi förmodligen först att genomföra det i den här storleken och med den här medvetna strategin.
Det handlar om att vara flexibel, fortsätter han:
– Som mest har vi höjt vår kapacitet med 10 till 20 procent under högsäsong på det här viset, eftersom branschen och våra kunder har behov av det.

Entusiastiska

Karl Narfström och Christina Lundqvist är entusiastiska över projektet. Karl navigerar sig fram längs den slingrande skogsvägen några mil utanför värmländska Hagfors. Vi är inte långt från den plats som under Rally Sweden är känd som ”Colin’s Crest” på sträckan Vargåsen. Där flyger rallybilar ibland över 40 meter.
Plötsligt öppnar skogen upp sig och vid ett upplägg timmer står en röd Scania separatlastare.
– Det är faktiskt den enda lastbil som VSV äger. Det fick bli en begagnad eftersom den trots allt bara används en del av året, under högsäsongen för rundvirkeshanteringen.
Separatlastaren står upphissad på kraftiga hydraulikstyrda ben, vilka gör att den står stabilt under lastningen.

Separatlastaren viktig

Lastaren är en viktig del av VSV:s ”vintergrupp”, där ett antal konverterade ekipage för transport av rundvirke ingår.
– När gruppen är som störst ligger den på sex, sju bilar. Antalet styrs av tillgänglighet, säger Karl Narfström.
Eftersom virket lastas på separat behöver inte timmerbilarna ha en egen kran och chaufförerna behöver inte ha utbildning för krankörning, säger Karl Narfström.
– Nu kan kranbilarna ställa ner sin kran och lastas av vår separatlastare. Som vi ser det blir det mer valuta för antalet körda mil på det här viset. Som åkare får man med sig mer last när man slipper den extra tyngden som kranen ger. Färre mil för varje ton virke ger ju också en miljövinst.

Maximalt flöde

Chaufför av separatlastaren och gruppansvarig är Richard Hallberg.
– Det är viktigt att hålla tempot uppe. Det är 12 000 till 14 000 kubikmeter rundvirke som ska transporteras av gruppen i månaden och vi kör enkelskift. Därför måste vi hålla flödet maximalt. Det tar normalt mellan fem och tio minuter att lasta en bil med släp.
Richard har klivit ner från kranhytten i väntan på nästa ekipage som ska lastas.
–  Man kan väl säga att vi är till för att kapa topparna på efterfrågan av rundvirkestransporter. Och anläggningsbilar som inte har full körning på vintern kan vi nu sysselsätta till max.
Bland de fordon som används i ”vintergruppen” är flera så kallade tridembilar, där tre axlar bak på dragbilen bär en större tyngd bättre.
– Att det bland annat blev treaaxlade berodde på att de fanns tillgängliga. I gruppen ingår bland annat lastväxlare med kroken tillfälligt bortmonterad, säger Karl Narfström.

Ser positivt på satsningen

En av de chaufförer som är anslutna är Kenneth Pettersson, 69, och företaget Petterssons Skogstransporter i Hällefors.
Kenneth kör sin konverterade grusbil med ett stort leende.
– Såna här bilar körde vi jämt med förr när jag började i branschen. Vi tog vad vi hade. På den tiden körde jag grus på sommaren och timmer på vintern med samma bil. Jag skulle egentligen ha gått i pension, men det här är så roligt att jag fortsätter ett tag till. Jag sålde alla bilarna men behöll den här grusbilen.
Kenneth Pettersson ser positivt på VSV:s satsning.
– Det har fungerat fint, inga problem alls. Jag tycker det är jättebra att man kan dra nytta av de här fordonen den tid på året när de inte används fullt ut.
Text och foto: Eric Bengtsson