Kortnyheter

Scania gör stor rekryteringssatsning

Foto: Scania

Nu inleder Scania Sverige tillsammans med sina återförsäljare en rikskampanj för att locka fler medarbetare till verkstäderna. Idag råder det akut brist på servicetekniker i hela transportbranschen, uppskattningsvis behövs det 6000 medarbetare inom en treårsperiod för att klara behoven.

Den 13 maj inleder Scania Sverige och återförsäljarna den rikstäckande kampanjen ”The Big Mission” som sker över hela landet. Syftet med kampanjen är att beskriva vad yrket som servicetekniker faktiskt innebär och locka fler till branschen. På hemsidan Thebigmission.se läggs också stor vikt vid att visa varför servicetekniker besitter ett av landets viktigaste jobb. Scania Sverige vill också visa hur dagens moderna verkstäder fungerar, därför finns också en rad olika utmaningar som deltagarna ska klura ut på kampanjwebben.

-Vi vill väcka intresset och samtidigt visa hur det är att arbeta som servicetekniker. Många har en förlegad bild av yrket, idag är fordonen uppkopplade och arbetet handlar mycket om att vara problemlösare och gilla att träffa människor, säger Jennifer Erdtman, kommunikationschef på Scania Sverige.

Turné till 20-tal städer

Med start i juni 2019 inleder Scania Sverige och återförsäljarna också en turné som besöker ett tjugotal städer under året. The Big Mission On Tour kommer att finnas på plats vid olika event som Dreamhack, sommar- och motorfestivaler (t ex Storsjöyran, Big Power Meet), hos Scanias serviceanläggningar samt på gymnasiemässor och skolor.

-Efter utmaningarna på mobilen så kan deltagarna följa upp detta genom att knäcka en kod i trailern när vi kommer på besök. Nu blir utmaningarna svårare, och något som påminner om yrkets vardagliga utmaningar. De som klarar det vinner förstås väldigt fina priser, säger Jennifer Erdtman.

Karriärmöjligheter

Förutom att kampanjen ska locka fler att bli servicetekniker är det ett bra tillfälle att också berätta om karriärmöjligheterna som servicetekniker men även andra yrken vid Scanias verkstäder.

-Här finns möjlighet att specialisera sig på vissa moment av yrket, och om du vill bredda dig kan du gå vidare i nya yrkesroller inom Scania, dels på ortens serviceanläggning och dels inom Scania-koncernen som finns på många platser i världen, säger hon.

Denna kampanjlansering sker vid ett bra tidpunkt, menar Jennifer Erdtman, nu när Scanias nya generation lastbilar vunnit nästan alla branschtester de senaste åren, och med det bredaste utbudet av fordon för alternativa drivmedel.

-Vi har världens bästa lastbilar och servicetekniker är hjältarna som hjälper åkerierna och bussbolagen att komma fram på vägarna. Servicetekniker är ett yrke att känna stolthet för. Utan dem stannar Sverige. Läkemedel når inte sjukhusen, butikerna blir utan mat och renhållningen avstannar, säger hon.

 

Fakta: Det här händer under Scania-kampanjen

– Möt Scanias ambassadörer på hemsidan Thebigmission.se som berättar om yrket och om karriärvägar, både i Sverige och utomlands.

-Testa om du kan klara jobbet! På Thebigmission.se finns en rad kluriga problem som ska lösas.

-På Thebigmission.se kan du söka lediga jobb hos Scanias återförsäljare runt om i landet.

-Här finns turnéplanen för Big Mission on Tour under året – se när turnén kommer till dig! The Big Mission on Tour besöker ett tjugotal städer, Dreamhack, sommar- och motorfestivaler samt gymnasiemässor och skolor.

– Besök Scania under turnén och testa om du har vad som krävs för att bli servicetekniker. Här finns en rad kniviga utmaningar som påminner om yrket som servicetekniker. De som klarar det vinner fina pris.

-Det finns möjlighet att söka jobb direkt på plats vid turnén och prata med Scanias personal och ambassadörer.