Artiklar

Gör ett klipp – leasa en begagnad elbil

Begagnad Tesla
Det är svårt att räkna ut om det verkligen är bättre att ha en bil på den egna firman än att äga den privat, vilket beror på att Skatteverket ansträngt sig för att det inte ska spela någon större roll eftersom de vill minska möjligheterna till skatteplanering.
Men när oberoende skatterådgivare räknar på det hela brukar de generella slutsatserna vara följande:
När det gäller fordon som har några år på nacken och har ett marknadsvärde på under 200 000 kronor är det bäst att äga den privat och istället ta ut skattefri milersättning för tjänsteresorna.
Vill du istället köra en nyare och betydligt dyrare bil, som dessutom är en miljöbil som uppfyller kraven för reducerat förmånsvärde är valet solklart. Då ska ditt företag eller om du är anställd, din arbetsgivare, äga den.
Även om företaget har gott om pengar lönar det sig nästan alltid att leasa istället för att betala kontant, detta eftersom halva momsen på leasingavgifterna är avdragsgill.

Så lågt restvärde som möjligt

Just därför ska man försöka få ett så lågt restvärde som möjligt, eftersom det ökar momsavdraget. På en bil i 400 000-kronorsklassen där restvärdet sätts till låga 20 procent innebär det att man får en total avdragsgill moms på 32 000 kronor under leasingperioden.
Samtidigt finns det en stor nackdel med att leasa en bil om det egna företaget ändå har pengar på banken, och det är att i leasingavgiften ingår det ränta.
Att betala en högre ränta än den som man kan få på bolagets sparade pengar på ett bankkonto kan låta som ett dåligt upplägg.

Minska räntekostnaden

För att minska räntekostnadernas andel och därmed storleken på de månatliga leasingavgifterna bör man begära att få betala en så hög första förhöjd leasingavgift som möjligt.
Värt att tänka på är att Skatteverket kräver att bolagets leasade bil används minst 100 mil om året för tjänsteresor, detta för att hälften av momsen på leasingavgifterna ska vara avdragsgill.

Vad kostar en begagnad elbil i inköp?

I dag går det att hitta fina begagnade Tesla Model S från 2014 som handlarna begär cirka 450 000 kronor för och som rullat strax över 10 000 mil. I stort sett samtliga bilar är så kallade momsbilar, vilket innebär att eftersom de enbart ägts av företag tidigare går det att lyfta halva momsen även i fortsättningen vid leasing.
De tidigaste modellerna av Tesla Model S har en annan design på fronten än de som tillverkas och säljs i dag, annars är det i stort sett samma bil.
Dock gäller det att vara uppmärksam på att många av de första bilarna har bakhjulsdrift, vilket är en stor nackdel på hala svenska vintervägar. Välj helst en Tesla som har ett D i modellbeteckningen, till exempel P85D, vilket innebär att den har dubbla motorer, en för bakhjulen och en för framhjulen.

Mitsubishu Outlander PHEV

Vill du ha en laddbar fyrhjulsdriven SUV finns det en hel del Mitsubishi Outlander PHEV ute på marknaden. Räkna med att handlarna begär från cirka 150 000 kronor för en bil från 2014, som i grunden är samma bil som säljs för 400 000 kronor idag. Under de senaste åren har Outlander genomgått flera facelifts och fått ett förbättrat hybridsystem, men skillnaderna är inte så stora att det motiverar prisskillnaden mellan begagnat och nytt.

Text: Peter Fredriksson