Lättkörd fyrhjuling som passar de flesta

Lättkörd fyrhjuling som passar de flesta

Polaris Sportsman 570 EPS är ett utmärkt alternativ för dig som behöver en allroundmaskin som är lättkörd och kompetent i terrängen.
På köpet får du tillgång till Polaris omfattande tillbehörsprogram som gör att du kan skräddarsy ditt ekipage.

Under huven ruvar den numera väl beprövade och bevisat driftsäkra encylindriga fyrtaktaren på 567 kubik. Den har elektronisk insprutning, dubbla kamaxlar och en modern fyrventilsteknik som ger riktigt hyfsad prestanda utan att bränsleförbrukningen skenar.

Pigg motor

Den förhållandevis lilla motorn upplevs som pigg och drar starkt redan från låga varv. Det här gör det möjligt att koppla på mindre och inte alltför tungt lastade vagnar och ändå kunna ta sig fram i lättare terräng, och det är här som Polaris 570 bäst kommer till sin rätt.

Totalt får man dra 556 kilo med släpvagnen och det kanske inte låter så mycket, men räcker ofta till och blir över för enklare vardagssysslor på gården.

Upplevs som lättkörd

Maskinen upplevs som lättkörd tack vare den progressiva styrservon som hjälper till när vägen svänger, och det kan i början vara lite oväntat för den som är van att köra mer tungstyrda fyrhjulingar. Men det tar inte speciellt lång tid förrän man vant sig och istället uppskattar den ultralätta styrningen.

Maskinen är lite drygt två meter lång och 1,2 meter bred och det nätta formatet bidrar till att den upplevs som ovanligt enkel att hantera, speciellt i trånga utrymmen eller i krävande terräng. Den smiter lätt emellan stammarna i täta skogspartier eller i andra besvärliga passager.

Sitter bekvämt

När det gäller förarmiljön finns inte mycket att anmärka på, man sitter bekvämt och upprätt i det komfortabla sätet, som smalnar av framtill för att underlätta en stående körställning.

Backspeglarna borde dock placeras något längre ut så att man som förare får bättre sikt bakåt, men det är mest en randanmärkning på en annars väl utförd förarmiljö.

Reglaget för att ställa in de olika körprogrammen är rejält och kan användas utan att man behöver ta sig av handskarna, samtidigt som fotstegen är väl tilltagna och ger ett bra grepp för kängorna.

Tydlig display

På styret finns en tydlig display där man ser vilket växelläge som är ilagt och här finns även en knapp som reglerar belysningen.

Polaris Sportsman 570 EPS är bestyckad med MacPherson med 208 mm fjädringsväg fram och individuell fjädring samt dubbla A-armar och 241 mm fjädringsväg bak, vilket innebär att den har en relativt mjuk fjädring. Detta märks framförallt i högre hastigheter på plan mark där maskinen har en tendens att kränga lite väl mycket när man svänger, däremot är den väl anpassad till körning i terräng.

Vattentät förvaring

Förvaringsutrymmen som är vattentäta är guld värda på en fyrhjuling och denna har ett rejält lastutrymme framtill där man får plats med ombyten som håller sig torra även vid rejäla vattenstänk. Dessutom finns det ett mindre fack baktill som är skyddat från fukt och vatten.

Det finns även gott om utrymmen att spänna fast till exempel större packningar med ett spännband uppe på den bakre lastytan, men då finns det så klart inget skydd för väder och vind.

Polaris återförsäljare begär 87 375 kronor inklusive moms för terrängmodellen av Sportsman och 92 375 kronor inklusive moms för traktor B-modellen. För det får man en mindre och lättkörd fyrhjuling med väl berövad teknik som fungerar för de flesta uppgifterna, möjligen med undantag för riktigt krävande terrängkörning med tung last.

Text: Peter Fredriksson

Aktuellt

ANNONS ▼
Dags för Mittia: Skogstransport!

Dags för Mittia: Skogstransport!

Den 16-17 augusti är det återigen dags för Mittia: Skogstransport - den renodlade fackmässan för hela skogstransportbranschen.

Fler artiklar