Kortnyheter

Würth gör storsatsning på tunga fordon

Patrik Löhmus, Försäljningschef Fordon. Foto: Würth.

Vad har e-handeln gemensamt med engagemanget för miljön? Båda ökar och gör att antalet tunga fordon på vägarna blir fler med både lastbilstransporter och kollektivtrafik.  Würth vill hänga med i utvecklingen och gör därför en rejäl satsning på tunga fordonssidan.

Würth har varit leverantör av förbrukningsmaterial på fordonssidan med både personbil och tunga fordon i över 50 år. Nuförtiden är dock inte personbil alltid det självklara valet av transportmedel, utan allt fler väljer att åka kollektivt för att värna om miljön. Detta i kombination med en ökande e-handel gör att tunga fordonsmarknaden växer. Därför stärker man upp med en stor expansion av bemanning och utvecklar sitt sortiment och koncept på tunga fordonssidan. Tunga fordon blir nu en egen division inom företaget med dedikerad personal placerad i hela landet.

– Vi satsar på tunga sidan och är den mest kostnadseffektiva leverantören. Kombinationen av våra kvalitetsprodukter och vårt serviceerbjudande gör oss unika på marknaden. Vi har dessutom hela Würth-koncernens kunskap och produktutbud i ryggen, säger Patrik Löhmus, Divisionschef Fordon på Würth Svenska AB.

Fyra säljkanaler ger många kontaktmöjligheter

Med fyra säljkanaler kan  man erbjuda kunderna kontakt på flera sätt. Beställa på nätet, prata med fältsäljare, besöka en av butikerna eller ringa en innesäljare. Patrik Löhmus beskriver Würth som en heltäckande leverantör inom fordon, men vad innebär det?

– Jo, till oss kan du komma med allt du behöver för att serva och underhålla dina fordon, se till att din personal har rätt skyddsutrustning, få koll på kemihantering och så vidare. Dessutom kan vi hjälpa till med fallskydd, certifiering och till exempel AC-frågor.

Under 2020 firar Würth 30 år på den tunga fordonssidan och kommer bland annat att var med på Automässan. Dessutom planeras också vidareutveckling av den digitala servicen för att underlätta ytterligare för kunderna.