Nyhet

Svenska Truckers – åkerinäringen i fokus i ny tv-serie

Foto/Källa: Sveriges Åkeriföretag/TV3

Lastbilen tar plats i TV-rutan. Den 3 februari, klockan 21.00 är det premiär för en helt ny workplacereality – Svenska Truckers. Kanalen är TV3 och dess plattformar.

– Detta är vår största kommunikationssatsning någonsin. Det känns fantastiskt att få inleda ett samarbete med TV3 med fokus på lastbilen, åkerinäringen och hur mycket den betyder för Sverige. Det blir en unik inblick i en mycket spännande miljö, säger Rickard Gegö, VD Sveriges Åkeriföretag.

Fjärde vanligaste yrket bland män

Åkerinäringen omsätter idag cirka 160 miljarder kronor om året vilket motsvarar fyra procent av Sveriges BNP och är en av våra absolut viktigaste samhällspelare. Sveriges Åkeriföretag representerar cirka 5500 företag med 38 000 fordon och lastbilschaufför är det fjärde vanligaste yrket bland män i Sverige.

– Så här krasst är det; utan lastbilen stannar Sverige. Jag tror inte att gemene man inser hur beroende samhället är av en väl fungerande åkerinäring och logistik. Detta vill vi visa inifrån själva kärnan. Det är en otroligt spännande värld som kommer att göra sig väldigt bra i TV, säger Rickard Gegö.

Premiär den 3 februari

Svenska Truckers har premiär på Nordic Entertainment Groups TV3 och Viafree den 3 februari. Programserien produceras av framgångsrika produktionsbolaget Alaska Film & TV (Efterlyst, Vägens Hjältar, Tunnelbanan med flera) i samarbete med Berlings Byrå. Sveriges Åkeriföretag har fem primära fokusområden; Fair Transport fossilfrihet, kompetensförsörjning, teknikutveckling, samt jämställdhet. Rickard Gegö menar att programserien kommer att göra ett lika stort avtryck som Frusna Vägar och Vägens Hjältar gjort för Assistancekåren.

Stort rekryteringsbehov

Vi vill tillsammans med TV3 på ett underhållande och spännande sätt visa hur åkerinäringen fungerar och vad den har att erbjuda. Klimatomställningen är på god väg. Inom loppet av 10 år vill vi anställa 50 000 nya chaufförer, och då måste vi bredda vårt synfält och rekrytera annorlunda. Vi vill verkligen ha fler kvinnor bakom ratten, avslutar Rickard Gegö.

 

Trailer och intervju med en av deltagarna hittar ni här!