Asko tar elektriska vätgasdrivna bränslecellslastbilar från Scania i drift

Asko tar elektriska vätgasdrivna bränslecellslastbilar från Scania i drift

I elektrifieringen av tunga fordon finns ingen enskild lösning som uppfyller alla behov. Ett av de spår som Scania har utvecklat tillsammans med sin kund, den norska livsmedelsgrossisten Asko, är elektriska bränslecellslastbilar som drivs med vätgas. Denna gemensamma satsning går nu vidare in i nästa fas när fyra lastbilar sätts i pilotdrift i en faktisk verksamhet, som blir den första i sitt slag.

Satsar på brett urval av lösningar

– Scania fortsätter att utveckla spetsteknik som stödjer övergången till ett fossilfritt transportsystem, säger Karin Rådström, Head of Sales and Markering på Scania. En viktig del av utvecklingen sker i samverkan med några av våra mest framåtriktade kunder som Asko.

Scania satsar på utvecklingen av elfordon på samma sätt som med förbränningsmotorteknik – ett mångfasetterat angreppsätt med ett brett urval av lösningar. Scania har utvecklat olika elhybridlösningar för biobränslen, liksom för helelektriska fordon. Scanias batterielbuss lanserades 2019 samtidigt som arbetet pågår med helelektriska bussar som kan laddas via elvägar eller genom vätgasdrivna bränsleceller, som i fallet med Asko.

Fungerar väl i kallare klimat

– Vätgas är ett intressant alternativ för elektrifierad fjärrtrafik och inledande tester visar att tekniken fungerar väl i kallare klimat. Jag vill samtidigt gratulera Asko för företagets vilja att ta tidiga och modiga beslut för att skapa förutsättningar för vätgasförsörjning från förnybara källor och anläggningar för tankning. Företaget blir därmed en katalysator i övergången till hållbara transporter, säger Karin Rådström.

Som alltid bygger Scanias konstruktioner på ett modulärt synsätt. I Asko-driften har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts med en elmaskin, som körs på el från bränslecellerna, som i sin tur drivs med vätgas och uppladdningsbara batterier. Drivlinan i övrigt består av samma komponenter som dem som används i de hybridlastbilar och bussar som Scania redan levererar.

Fakta om lastbilen:

Bruttovikt: 26+1 ton
Konfiguration: 6×2*4
Drivlina: 290 kW elmaskin/210 kW kontinuerlig uteffekt, 2-stegs växling, 2200 Nm maximal vridmoment
Installerad batterikapacitet: 56 kWh litiumjon
Ombordladdare: 22kW AC med CCS laddgränssnitt
Bränslecell: 90 kW PEFC från tredjepartsleverantör
Vätgaslagring: 33 kg @350 bar
Beräknad räckvidd: 400–500 km

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar