Snöröjning på Flatruet

Det är 1 000 meter över havet, det är på Flatruet. Här kämpar Sveriges grymmaste snöröjare, en Caterpillar D8R med super-snöblad!

Ljungdalen och Funäsdalen i Härjedalen går över Flatruet och vägen är livsviktig för alla som bor här uppe. Problemet har alltid varit att vägen ligger 975 meter över havet. Här blåser det och snön lägger sig i enorma drivor och blockerar vägen. Innan dagens proffsiga snöröjare dök upp var vägen stängd under långa tider på vintern.

Snöröjning över trädgränsen

Jag har passerat Ljungdalen och morgonsolen har ännu inte visat sig. Nu går det uppåt hela tiden. Trädgränsen passerar man snabbt och sedan är du i snöriket. Så långt jag ser är det vitt och vinden tar i och snön driver över vägen. Temperaturen på instrumentbrädan visar minus 18 grader. I dag är det ändå ”vindstilla” mot vad det var för ett par dagar sedan då vägen stängdes av helt för att sikten var absolut noll. Jag rundar en stor snödriva och där står den mitt på vägen – en gigantisk snö-Catt. Nu är det inte Caterpillar D8R som är speciell egentligen, utan det brutala snöbladet. Det är ju stort som en ladugårdsvägg.

– Ha, ha! Det är ett original flisblad som jag har byggt på själv och modifierat, säger ägaren Lennart Edlund från Frösön i Jämtland. Snöbladet är så gigantiskt att det nästan är omöjligt att se marken framför. Föraren får helt enkelt hålla koll på hörnen på bladet. I 13 år har han schaktat snömassor här på Flatruet och ett normalt år börjar säsongen i december men vissa år kan det vara betydligt tidigare. Catten går mellan 800 och 1 200 timmar per säsong.

Gigantiska snödrivor

I dag är det Magnus Ljungberg som spakar den gigantiska maskinen och han har sin son Alexander med sig. De vinkar glatt innan de attackerar snödrivorna. Jag hör att Cat-sexan som har hela 15,2 liters cylindervolym börjar mullra. Stålbanden rasslar härligt i den stränga kylan. Magnus har tagit sikte på en extra stor snödriva och den ska han ”knuffa” bort från vägen. Mullret från motorn ökar och snön åker med och landar en bra bit bort i en hög på närmare åtta meter i höjd. Taktiken är att schakta snön mellan 50 och 100 meter från vägen.
– Motorn i D8:an räcker gott och väl till för att röja snö med, förklarar Lennart glatt.

Minus 40

Cat-motorn maxar ju på hela 366 hästkrafter så det finns reserv när det börjar ta emot. Hur är livet som snöröjare på Flatruet?
– Det är inte roligt alla dagar. I full snöstorm går det inte att vara här och det kan vara allt från 10 till 20 dagar per säsong. Det roligaste är att bli uppskattad av alla de som åker här på landsvägen, säger Lennart. Catten är försedd med dieselvärmare så klart. Annars hade det varit mycket jobbigt. Temperaturen i dalen kan ju gå ned under minus 40 grader. Oftast är det lite varmare uppe på Flatruet men det skulle inte gå att starta utan värmare.
– Värmaren behöver gå en halvtimme och sedan startar Cat-motorn hur lätt som helst.

Motorn exploderade

Catten är från 1999 och Lennart köpte den ny. Just den här maskinen har även gått och schaktat jord- och grusmassor vid bygget av Arlandabana nummer 3. I dag har den gått 20 000 timmar. När det gäller Caterpillar väntar man sig ju att de första 20 000 timmarna ska vara helt problemfria men så har det inte varit med den här maskinen.
– Vid 12 000 timmar gick kolven igenom cylinderfodret i motorn. Det var säkert väldig oturligt men motorn exploderade. Det kostade runt 500 000 kronor att byta till ny motor, förklarar Lennart.

Körbar på två timmar

Nu har Magnus Ljungberg och sonen knuffat bort snödrivorna och det finns inget som hotar att stoppa trafiken på landsvägen i dag. Har ni snöjour?
– Ja, efter en snöstorm ligger vi i startgroparna och på två timmar har vi öppnat hela vägen igen, berättar Magnus. Hur känns det att jobba här uppe?
– Det är omväxlande. Det blåser ju alltid och det är väldigt kallt. Jag håller fullständigt med. Mina fingrar som har försökt hålla i kamerorna är helt bedövade och helt utan känsel nu. Vad händer om något går sönder?
– Då måste man laga det fort, säger Magnus och skrattar.

TEXT OCH FOTO KENNETH FRANSSON

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar