Artiklar

Teambuilding i över 80 år i Mellerud

81-åriga Hilding Anderssons Åkeri i Mellerud är en personalsuccé. Av de tio anställda har tre jobbat 30 år eller mer. Receptet är långsiktighet och insyn i företaget, som kör fjärrtrafik mellan Mellerud och Skåne-Göteborg, men även transporter i Värmland.

Kvart i nio på morgonen lossar Roger Mossberg sju balar sprutisolering, så kallad ”vitull”, på Ilanda industriområde utanför Karlstad. Nu ska han vidare för att lämna sju pallar traditionell isolering hos en byggfirma innan han reser tillbaka till Mellerud via Gruvöns bruk.
Roger har kört för Hilding Anderssons Åkeri i tio år och det här är ett av alla rutinuppdrag under den tiden.

40 år som yrkeschaufför

– Den tredje december firar jag 40 år som yrkeschaufför. Det är verkligen en livsstil det här med frihet under eget ansvar. Jag trivs jättebra hos Hilding Anderssons och som lots på Värmland kan jag sova hemma om nätterna.
Ansvarskänsla är en sak som kännetecknar Hilding Anderssons Åkeri, säger Hans-Olof Lind, vd sedan 2001. Han berättar att företaget håller informationsmöte med de anställda en gång var tredje månad.

Stor insyn i företaget

– Det ger vår personal en stor insyn i företaget. På så vis får man också en större känsla av ansvar för vad man jobbar med.
Lennart Söderblom, 62, har kört sitt för dagen. Han har jobbat 30 år som chaufför för Hilding Anderssons Åkeri och vill fortsätta ett tag till.
– Fast två av mina kollegor har kört längre, haha. Jag tror man gillar sitt jobb då. Det är aldrig något tjafs, vi har fin sammanhållning och man sköter sig själv. Jag kommer nog att hålla på tills jag är 67 om det känns bra.

Startade 1938

Det var 1938 som Hilding Andersson startade det åkeri som fyllde 80 år i fjol. Verksamheten växte och åkeriet blev så småningom medlem i Lastbilscentralen i Mellerud, som 2000 slogs samman med det som i dag är LBC Värmdal.
Så står det också på skylten som lyser gammaldags tryggt på byggnaden mitt emot det gamla järnvägshotellet i Mellerud. Här har Hilding Anderssons nuvarande vd jobbat sedan 1967, berättar Hans-Olof Lind.
– Det var då jag blev transportledare för dåvarande Lastbilscentralen i Mellerud.

Tog över åkeriet

1980 utökades arbetsuppgifterna när Hilding Anderssons Åkeri bytte ägare. Grundarens son, Kjell Andersson, tog över åkeriet tillsammans med två chaufförer. Hans-Olof Lind fick då frågan om han ville sköta kontorsarbetet.
Det ville han.
– Jag jobbade fortfarande kvar som transportledare och skötte kontorsarbetet vid sidan om. Dessutom körde jag tidningar på morgonen, säger Hans-Olof med ett skratt.
Hans-Olof Lind är född och uppväxt i Mellerud. Hans start i yrkeslivet hade inte många kopplingar till åkeribranschen. Efter realskola, och ettårig kontorsutbildning vid yrkesskolan i Mellerud, jobbade han en tid som bagare. Därefter skötte han bokföringen åt en lokal trävarufirma.
– Jag har visserligen lastbilskort, men jag får inte köra med släp.

Viktigt att åkeriet fick vara kvar på orten

En tid efter övertagandet köpte Kjell Andersson ut de övriga två delägarna ur företaget. Han drev sedan Hilding Anderssons Åkeri fram till sin bortgång i slutet på 1990-talet. Döttrarna ärvde företaget och Hans-Olof Lind fortsatte på kontoret. Efter två år, 2001, kände döttrarna att de ville sälja. Hans-Olof Lind reagerade.
– Jag kände att det var viktigt att åkeriet fick vara kvar på orten, i stället för att bli uppköpt och slukat av något stort företag. Jag hade jobbat på åkeriet i över 20 år och visste hur det fungerade, så jag erbjöd mig att köpa.

Tuff start

Men starten blev inte den bästa, snarare tvärtom. Lastbilscentralen i Mellerud var vid tidpunkten ombud för dåvarande Bilspedition, nuvarande Schenker, och hade varit det sedan 1940-talet. Hilding Anderssons Åkeri var en av Bilspeditions transportörer, med en särskild form av kontrakt.
Där stod att Hilding Anderssons Åkeri skulle drivas av en släkting till grundaren, annars hade Bilspedition rätt att säga upp avtalet. Så skedde i november 2001.
Vid tidpunkten var Bilspedition Hilding Anderssons enda kund. Helt plötsligt fanns inte en enda körning kvar. Av tio bilar kunde fem behållas.

God kontakter blev räddningen

Nu visade sig Hans-Olofs tidigare jobb som transportledare vara avgörande. De kontakter som han hade skaffat sig där blev räddningen.
– Jag fick börja 2002 med att prata med mina tidigare kunder och be dem att komma över till oss, och större delen gjorde det.

Avtal med GDL Tranport AB

Konjunkturkrisen 2008 innebar nästa prövning. Hans-Olof Lind började känna sig tvungen att säga upp personal året därpå. Då kom möjligheten att sluta ett avtal med GDL Transport AB i Helsingborg.
– Deras transportör hade gått i konkurs och jag fick ett erbjudande om att ta över rutterna. Det räddade oss från uppsägningar. Vi köpte två bilar av åkeriet som gjorde konkurs och kom nu upp i nuvarande antal lastbilar, sju stycken.
Resultatet innebar fjärrtrafik med sex bilar på sträckan Mellerud-Skåne, med den sjunde bilen i trafik på Göteborg. Det handlar om styckegodstrafik som ofta består av byggmaterial, bland annat isolering och betong.

Lagom stort åkeri

Några planer på att bli större finns inte, säger Hans-Olof.
– Omsättningen har länge legat på samma nivå, cirka 15 till 16 miljoner kronor utan moms per år. Åkeriet är precis lagom stort för att överblicka och hantera.
”Snabba cash” är inget för Hilding Anderssons Åkeri, säger Hans-Olof Lind.

Tryggheten viktigast

– Vi är inte ute efter att tjäna miljoner. Vi ser hellre att våra anställda känner sig trygga med sitt företag och att vi genererar en liten vinst varje år.
Hans-Olof Lind sammanfattar åkeriets filosofi:
– Det handlar om att trivas tillsammans i företaget och jobba som ett lag för varandra för att det ska gå runt. Våra chaufförer ställer upp för oss i både hög- och lågkonjunktur. De tar ansvar för sina jobb.
Åkeribranschen är en liten värld, påpekar Hans-Olof Lind, där alla har koll på varandra.

Vill göra ett så bra jobb som möjligt

– Jag tror nog man ser på oss som ett seriöst åkeri, som följer alla regler och gör rätt för sig. Vi vill inte sticka ut på något vis utan försöker bara göra ett så bra jobb som möjligt. Jag tycker själv vi är ett väldigt fint åkeri.
Hans-Olof Lind fyller 71 i december, men än finns inga planer på att sluta.
– Så länge jag kan och orkar fortsätter jag. Jag trivs oerhört bra med både jobbet och personalen.

Otrolig personal

– Vi har en otrolig personal som väldigt sällan är sjukskriven, fortsätter Brittmarie Lind, Hans-Olofs fru som jobbar i åkeriet som kontorist.
Att personalen gillar sin arbetsplats är tydligt, menar hon.
– En av våra chaufförer, Jörgen Frodin, började jobba hos oss i början på 1980-talet.
Text och foto: Eric Bengtsson