Stort intresse för eCarExpo

Det ökande intresset för elbilar avspeglade sig i publiksiffrorna för elbilsmässan eCarExpo som arrangerades på Friends Arena den 7-9 februari. När mässan var över hade man totalt räknat in 14 650 betalande och inbjudna personer, hela tre gånger fler än när mässan anordnades i Nacka Strand 2016 och omkring 40 % fler än på Svenska Mässan i Göteborg i november i fjol. Även besökarna var nöjda och gav mässan högsta betyg, 5,9 av 7.

– Nu har intresset för elektrifieringen av våra bilar gått från att vara ett specialintresse för nördarna, till något som angår alla och hela familjerna. Det är kul att uppleva, och bäddar för att vi kan fortsätta vår expansion med eCarExpo i hela Norden, säger Gunnar Dackevall, mässchef och grundare av eCarExpo.

Många premiärer

 Bland de 77 utställarna fanns de flesta av bilmärkena i Sverige representerade med många nyheter, däribland 20-talet premiärer. Dessutom ledande laddteknikföretag och flera nya innovativa uppstickare.

Bland andra visades den nya Volvotillverkade Polestar 2, Volkswagens nya elbil ID3, Audi e-tron Sportback, Mazda MX-30, Honda e, konceptbilen BMW iNext och Harley Davidsons eldrivna LiveWire.

På en inomhustestbana för laddbara bilar hade besökarna en uppskattad möjlighet att provköra 24 olika bilmodeller, dessutom arrangerades ett antal välbesökta seminarier kring livet med elbil.

Nöjda utställare

Även utställarna hade en mycket givande helg med de många besökarna. Här är några röster efter eCarExpo:

Martin Jonsson, vd för DEFA Sverige, ett av de ledande laddteknikföretagen och huvudpartner på eCarExpo:

”Vi är fantastiskt nöjda och stolta över vår delaktighet här. Vi har aldrig upplevt ett så stort, brett och genuint intresse för elektrisk mobilitet i Sverige som nu. Kunskapen hos besökarna ökar, och vi märker hur folk verkligen förstår och tar till sig att elektrifieringen av fordonsflottan kommer att påverka samhället och folks liv i grunden.”

Fulltecknade provkörningar

Petter Nordesjö, vd för Maxus transportbilar, ett nytt kinesiskt bilmärke i Sverige:

”Helt galet! Jag har varit på många bilmässor, men aldrig på någon som man har kunnat göra affärer direkt på plats. Storartat jobbat!”

Peter Maier, PR-chef för BMW och Mini:

”Vi räknade in 421 provkörningar under helgen – konceptet med inomhusbanan var klockrent”.

Mats Carlström, marknadschef för KIA, som är Sveriges tredje största bilvarumärke:

”En timme efter mässans öppnade på lördagen hade vi fulltecknat med provkörningar – det här slog till och med rekorden på eCarExpo i Göteborg”.

”Vilken succé för oss och mässan”

Carola Larsson, PR-chef för Honda, som hade premiär för citybilen Honda e:

”Vi har haft kö för att provsitta nya e från första minuten till den sista under helgen – vilken succé för oss och för mässan!”

eCarExpo har i år utökats till att omfatta fyra mässor. Nästa mässa äger rum i Øksnehallen i Köpenhamn 17–19 april och därefter följer i Lilleström, Oslo, 22–24 november samt på Svenska Mässan i Göteborg, 27–29 november.

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar