Artiklar

Vräkig amerikanare i ny tappning

Tycker du att vanliga pickuper är för små och mesiga? Då är Dodge RAM bilen för dig.  Den amerikanska jätten erbjuder slösande utrymmen, komfort som slår det mesta och en bränsleförbrukning som får oljebolagen att jubla.

I USA är jättelika pickuper vardagsmat och ingenting som väcker uppmärksamhet, men här i Sverige är det annorlunda.
Med en längd på nästan sex meter och en bredd på drygt två meter är nya Dodge RAM ett fordon för dig som vill synas.
Räkna med att du kommer att få en hel del beundrande blickar från alla dem som själva vill ratta ett liknande monster, och att du får mer fördömande blickar från dem som menar att den här typen av fordon absolut inte hör hemma i ett klimatsmart samhälle.

Förträffligt arbetsfordon

Om vi lämnar klimatdebatten därhän och fokuserar på själva bilen som sådan så är det lika bra att erkänna med en gång, som arbetsfordon är den alldeles förträfflig.
Redan vid ratten möts du av slösande utrymmen och en så bekväm förarstol att du kommer att stiga ur bilen pigg och fräsch även efter riktigt långa körpass.

Rejält baksäte

Har du svårt att hitta fack att lägga dina prylar i vanliga pickuper är förhållandet det omvända här, förvaringsutrymmena är snarare så pass stora att det kan bli problem att hitta prylarna. Och brukar du ha med dig folk i baksätet som klagar på att det är trångt i vanliga arbetsfordon lär du inte höra några klagomål i en RAM. Baksätet är så pass stort att det utan vidare går att klämma in fyra storvuxna personer om det skulle behövas, även om den bara är godkänd för tre i baksätet.
Som sig bör är bilen utrustad med en silkeslent växlande automatlåda med åtta steg som omgående sätter fart på det 2,5 ton tunga ekipaget, samtidigt som bensinmätaren börjar arbeta sig mot botten.

Mullrande V8-motor

Den deklarerade förbrukningen är 1,28 liter per mil i blandad körning, men för att lyckas komma ned i de siffrorna gäller det att vara väldigt lätt på gasfoten.
Dodge har aviserat att man kommer att lansera en snålare V6-motor med ett mildhybridsystem på 48 volt som ska ge ännu bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning, men än så länge är det alltså den klassiska mullrande V8:an som gäller.

Femte generationen

Dodge RAM är inne på femte generationen och konkurrerar på sin amerikanska hemmamarknad främst med Ford F-150 och Chevrolet Silverado, där förarna av RAM tidigare brukade se sina bilar som mer moderna är konkurrenternas. Och mycket riktigt var det just Dodge som gick i bräschen för rundare former redan i början på 1990-talet och som nu konkurrenterna anammat fullt ut.

Upp till 19 högtalare

Med den nya modellen har man inte vågat ändra konceptet lika mycket, utan nu är det istället modern teknik och lite extra lyx som står i fokus.
För den köpare som kryssar flitigt i tillvalslistorna finns det möjlighet att få en hyfsat stor pekskärm på 12 tum, upp till 19 högtalare med subwoofer samt paket med filhållningshjälp och digitala parkeringshjälpmedel.

Kan utrustas med luftfjädring

RAM kan även utrustas med luftfjädring som anpassar sig automatiskt efter underlaget, på dåliga vägar med mängder av potthål är fjädringen mjukare medan den styvas upp i högre hastigheter och på kurviga vägar.
Av naturliga skäl är det i stort sett uteslutande företag som köper en ny Dodge RAM i Sverige, även om modellen har en så pass god komfort att den utan vidare går att använda även som familjebil.
Priserna ut till kund i Sverige är betydligt högre än vad de är i USA och sen tillkommer även fordonsskatten, som i RAM:s fall hamnar på drygt 20 000 kronor om året de det första tre åren.
Däremot är det ingen vågad gissning att många som leasar en RAM i sitt företag köper ut den efter tre år och istället använder den privat.
Text: Peter Fredriksson
Foto: Exclusive Cars