Nyhet

MAN Truck & Bus introducerar den nya generationen lastbilar

MAN Truck & Bus
”Vi gör våra kunders verksamhet enklare, mer effektiv och därmed mer framgångsrik. Simplifying Business är vårt ledord, vårt krav och vårt löfte. Den nya lastbilsgenerationen ger oss möjlighet att infria detta löfte på ett mer omfattande sätt än någon gång tidigare.” Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus

MAN Truck & Bus introducerar en helt nyutvecklad lastbilsgeneration för första gången på 20 år. Serien är framtagen i enlighet med de ändrade kraven för transportindustrin och sätter nya standarder för bland annat assistentsystem, förarorientering och digitalt nätverk. Med bränslebesparingar på upp till åtta procent uppnår den nya lastbilsgenerationen också betydliga reduktioner av CO2-utsläpp. 

Den nya lastbilsgenerationen går i fotspåren efter en legendarisk fordonsserie, MAN TGA. TGA-serien satte nya standarder för lastbilskonstruktion då den lanserades år 2000, något som den nya lastbilsgenerationen följer upp med en helt ny nivå av komfort, säkerhet, effektivitet, hållbarhet, service samt uppkoppling och digitalisering.

Förändringar att vänta

Idag är kraven inom alla områden av transportnäringen högre än någonsin tidigare. Prognoser för framtiden indikerar att en grundläggande förändring av industrin är att vänta och detta för med sig stora utmaningar. Transportvolymen i EU enbart förväntas öka med 40 procent de kommande 20 åren. Samtidigt finns bestämmelser som ska reducera CO2-utsläppen med 15 procent innan 2025 (med en ytterligare reduktion på 30 procent innan 2030). Dessutom ökar bristen på kvalificerade lastbilsförare. Enligt gällande statistik kommer till exempel Tyskland sakna runt 50 000 kvalificerade förare redan de kommande två åren.

Steget före

“Våra kunder förväntar sig att vi ger dem svar på dessa frågor, och det med rätta“ säger Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus. “För deras skull måste vi ligga ett steg före dessa förändringar med alla tillhörande direkta och indirekta effekter. Detta är en enorm, men samtidigt extremt spännande uppgift. Vi måste tänka i nya dimensioner som producent, och det gör vi med vår nya lastbilsgeneration”.

Med föraren i fokus

För att optimera förarens arbetsplats har MAN konsekvent inkluderat feedback och expertis från förare och bilägare under hela utvecklingsprocessen. Detta är också grunden till att den nya lastbilsgenerationen sätter standarder när det gäller användarvänlighet, ergonomi, nätverk med digitala enheter och applikationer, och sist men inte minst optimerad förvaring och sovkomfort.

8 procent lägre bränsleförbrukning

Euro 6d-motorserien som blev introducerad år 2019 uppnår sin fulla potential med den nya lastbilsgenerationen. Den har upp till åtta procent lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren inom fjärrtransport, Euro 6c, vilket också resulterar i en betydlig CO2-reduktion. Den förbättrade aerodynamiken spelar också en roll när det gäller reducerad bränsleförbrukning. Vidare erbjuder MAN en övningsorienterad förarutbildning med digitala applikationer. Detta hjälper förarna att uppnå en ännu effektivare körstil.

Långvarig produktkvalitet

MAN strävar efter att göra det väl beprövade ännu bättre med den nya lastbilsgenerationen. Detta för att säkerställa en långvarig produktkvalitet även i framtiden. Ett exempel som ges är den nyutvecklade och förenklade elektronikarkitekturen, som sägs avsevärt förbättrar och utvidgar lastbilarnas funktionalitet. Dessutom bidrar det digitaliserade underhållshanteringssystemet till att reducera driftskostnader och garanterar maximal tillgänglighet. Bilägare och förare stöds därmed genom flera digitala funktioner och tjänster.

Nya MAN Truck Generation – projektet i tal

  • 12 000 000 arbetstimmar har lagts på projektet
  • 4 000 000 testkilometer kördes fram till lanseringen
  • 2 800 000 rader med programvarukoder
  • 167 000 arbetstimmar har lagts på den nya lastbilsdesignen
  • Runt 22 000 delnummer som integrerats i alla avdelningar
  • 3000 hyttfärger tillgängliga som standard
  • 2a100 MAN-anställda var direkt involverade i projektet
  • 8 hyttstorlekar tillgängliga för nya MAN Truck Generation
  • Upp till 8 procent lägre bränsleförbrukning
  • 4 serier: MAN TGX, TGS, TGM och TGL
  • 1 team: De 36 000 anställda i MAN Truck & Bus

 

Källa: MAN Truck & Bus