Nya Ford Ranger har biffat till sig

Ford Ranger är populär bland hantverkare och lantbrukare som gillar den robusta konstruktionen. Nu har Ford vässat designen och gett fordonet ett betydligt tuffare utseende samtidigt som terrängframkomligheten förbättrats.

Det är lika bra att börja med det viktigaste, nya Ford Ranger Raptor har trots tilläggsnamnet inte mycket gemensamt med den amerikanska jättepickupen F-150 Raptor. Men inte desto mindre gör Raptoruppdateringen av Ranger att bilen skiljer sig rejält från de vanligaste pickuperna på den svenska marknaden.

Genom att göra bilen 160 millimeter bredare och höja markfrigången med 46 förstärks det bastanta intrycket från vanliga Ranger, men inte nog med det. Från fabrik kommer Raptorn med rejäla skärmbreddare för att de 33 tum stora allterrängdäcken ska få plats, och som enligt Ford ska ha betydligt längre slitbanelivslängd och tuffare sidoväggar än vanliga fabriksdäck.

Tioväxlad automatlåda

Under huven ruvar en nyutvecklad 4-cylindrig bi-turbodiesel på 213 hästar och 500 Nm och som uppfyller Euro 6.2. Raptor har fått samma tioväxlade automatlåda som storebror F-150 och som växlar silkeslent, och det är en rejäl förbättring jämfört med Fords tidigare automatlådor.

Den nya motorn ska ge låg bränsleförbrukning men det lär bli svårt att komma ned till den officiella förbrukningssiffran som ligger strax under en liter milen, istället bör man räkna med närmare 1,3 liter i verklig körning.

Spiralfjädrar runt om

För att öka komforten har Raptorn istället för Rangerns vanliga bladfjädring fått spiralfjädrar runt om och det gör underverk för väghållningen, olastad går den inte alls lika stötigt som äldre modeller.

Interiört har Ford valt att plussa på en hel del lyx som helt ny klädsel och stolar som upplevs som inte bara mjukare och bekvämare men som även är mer skålade.

Naturligtvis finns här även paddlar som gör det möjligt att växla manuellt, medan det digitala mätarklustret påminner lite om det som finns i F-150.

Sex olika körlägen

Eftersom bilen optimerats för körning i terräng finns Fords Terrain Management-system som utvecklats speciellt för Raptorn och som gör det möjligt att välja mellan sex olika körlägen. Speciellt intressant är det så kallade Baja-läget som är skräddarsytt för körning i högre hastigheter på riktigt dåligt underlag. Körlägena går att ändra under körning och det görs enkelt med knappar.

Raptorn har självklart även lågväxel och diffspärr, men däremot är den inte permanent fyrhjulsdriven. Det är något föraren aktivt måste välja, och det görs med ett vred vid sidan om växelspaken.

Maxlast 620 kilo

Eftersom Raptorn är optimerad för terrängkörning har tillverkaren tvingats göra avkall på lastförmågan. Här får du inte lasta mer än 620 kilo vilket är betydligt mindre än för den vanliga Rangern som är godkänd för drygt 1 000 kilo, även släpvikten har sänkts till 2 500 kilo.

Välutrustat grundutförande

Handlaren vill ha 478 360 kronor för Raptorn i sitt ganska så välutrustade grundutförande, men det innebär ändå ett prispåslag på 170 000 kronor jämfört med en Ranger Double Cab.

Samtidigt är denna modellen färdigstylad från fabrik, du behöver inte köpa större däck, skärmbreddare, höjningssatser och rolltop. Allt detta får du köpet när du hämtar upp bilen hos din ordinarie Fordhandlare.

Värt att tänka på är att det går att köpa den betydligt större och maffigare F-150 i sitt grundutförande utan Raptoruppdateringen för ungefär samma pengar, men då får du å andra sidan stå ut med att den importerats av någon annan än Fords svenska generalagent.

 

Text: Peter Fredriksson. Foto: Ford.

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar