Nyhet

Nu ska Sveriges bästa Scania service-team koras

Foto: Scania.

Nu är det dags för den kompetenshöjande utbildningstävlingen Scania Top Team igen. I år engagerar den över 300 servicetekniker, reservdelsspecialister och servicerådgivare från Scanias serviceanläggningar över hela landet. Målet med lagtävlingen är att höja kompetensen och ge ännu bättre service.

Första Top Team genomfördes för 30 år sedan – och nu i april startar alltså än en gång den kompetenshöjande tävlingen för medarbetarna i Scanias drygt 100 serviceanläggningar. Tanken med årets lagtävling, som består av 62 team, är att bidra till ökad proffsighet där kunskap och laganda är nyckelorden.

”Handlar om att ge ännu bättre service”

Jon Segersten, servicemarknadsdirektör för Scania Sverige, ser flera fördelar med träningsprogrammet.

– Internt hos oss bygger det engagemang och stolthet tillsammans. Och bra service är väldigt viktigt för våra kunder,  att fordonen ska kunna vara ute på vägarna så mycket som möjligt. Tävlingen handlar om att ge ännu bättre service, något som gynnar transportföretagens uptime och som minimera deras stillestånd.

Både utbildning och tävling

I Scania Top Team, som ses som både en utbildning och tävling, ingår både teoretiska och praktiska delmoment som bland annat problemanalys, felsökning, reservdels- och produktfrågor, åtgärdspaket och efterkontroller.

Mellan den 20 april och 20 maj kommer servicemarknadskåren att vässas i två teoretiska utbildningsomgångar – och i november sker Sverige-finalen i Södertälje där Sveriges tio skickligaste serviceteam gör upp om segern.