Artiklar

Ett ess bland skåpbilarna

Foto: Toyota.

Toyota Proace är en stor och komfortabel skåpbil för dig som behöver extra utrymme på jobbet. Modellen finns i flera utföranden och delar mycket av den teknik som finns under skalet med Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller samt Opel Zafira.

I jakten på att minska kostnaderna för forskning och utveckling väljer allt fler biltillverkare att dela plattform med konkurrenterna, vilket gjort att utbudet av såväl arbetsfordon som personbilar blivit allt mer likriktat.

När det gäller rena arbetsfordon är dessutom försäljningsvolymerna mindre än för vanliga personbilar, vilket gör det än mer lönsamt att slå ut kostnaderna på fler enheter. Ofta skiljer sig de olika syskonmodellerna sig från varandra endast när det gäller kosmetiska detaljer, som till exempel frontens utseende, rattens form och instrumentbrädans utformning.

Mångsidig  modern arbetsplats

Nu är det här ingen större nackdel eftersom de gemensamma ansträngningarna kommer kunderna tillgodo i form av mer genomarbetade och praktiska lösningar, vilket är tydligt när det gäller Toyota Proace som är som klippt och skuren för dem som inte bara behöver en mångsidig och modern mobil arbetsplats. Den har även bra komfort, låg bränsleförbrukning och inte minst högsta betyg i krocktestet EuroNCAP, där vanliga arbetsfordon brukade prestera riktigt uselt för bara några år sedan.

För att få det högsta betyget i de nya krocktesterna krävs att fordonet först och främst har en struktur som effektivt fångar upp krockkrafterna. Till det kommer olika säkerhetslösningar som mängder av krockkuddar, autobroms som kan detektera såväl fordon som fotgängare, körfilsvarnare samt varnare för fordon som dyker upp i döda vinkeln. Proace har även bromsassistans, aktiv farthållare samt hjälpsystem vid start i motlut.

Välisolerad hytt

Trots att bilen är omfångsrik upplevs den som ett nummer mindre och fungerar lika bra i tät stadstrafik som på landsväg. Tack vare en välisolerad hytt dämpas mycket av såväl vägbullret som vindbruset, vilket är viktigt för den som tillbringar stora delar av sina arbetsdagar bakom ratten.

Två karosstyper

Toyota säljer Proace med två karosstyper och i tre längder, den minsta heter Comfort och är 4,6 meter lång, sen följer Medium och slutligen Long som är drygt 5,3 meter. Längden påverkar lastvolymen som börjar på 5,1 kubikmeter för den kortaste modellen och stannar på 6,6 kubikmeter för den längsta.

Bra överblick av trafiken

En stor fördel med Proace är att man i likhet med många andra transportbilar sitter högre upp än i en vanlig SUV, vilket gör att man får en bra överblick över vad som händer i trafiken. I trånga passager behövs dock parkeringssensorer och backkamera för att man ska kunna backa på ett säkert sätt, det är inte helt enkelt att avgöra var karossens olika hörn befinner sig i förhållande till omgivningen.

Grundpriset börjar på 199 900 kronor för den enklaste modellen i det kortaste utförandet och då får man en 100 hästars 1,5 liters dieselmotor, medan den längsta modellen med en 2 liters dieselmotor på 180 hästar kostar 305 900 kronor.

Skräddarsy med tillval

Sen går det att även att skräddarsy bilen med olika tillval som det kan vara vettigt att satsa på, en fast dragkrok kostar till exempel bara 4 900 kronor. Bakdörrar med ruta och vindrutetorkare gör underverk för sikten bakåt och betingar ett prispåslag på högst rimliga 3 000 kronor.

Metallic för 5 200 kronor kanske är en onödig utgift, däremot väljer många till skjutdörr även på den vänstra sidan för 4 000 kronor samt ett förarassistentpaket för 3 000 kronor.

Text: Peter Fredriksson, foto: Toyota