Norska Tokvam tar över rättigheterna till Ilsbo Kättingröjare

Norska Tokvam tar över rättigheterna till Ilsbo Kättingröjare

Tokvam as på Reinsvoll, Norge köper produkt- och varumärkesrättigheter från den svenska tillverkaren av kättingröjare Ilsbo Tools AB.

Avtalet innebär att Tokvam tar över produktion och utveckling av Ilsbo-kättingröjare inklusive rättigheterna till varumärket Ilsbo Tools. Tokvam tar också över återförsäljaravtalen med Lantmännen i Sverige och Eik Maskin i Norge.

”Vi är mycket nöjda och ödmjuka av denna möjlighet. Ilsbo Tools är ett företag som vi har känt och följt länge och tyckt att produkterna passar Tokvam mycket bra. Vi kommer att ha ett starkt fokus på vidareutveckling för att påskynda tillväxten. Vi ser också att det finns marknadssegment som vi vill ha mycket mer fokus på i framtiden. I detta sammanhang är vi mycket nöjda med att vi har mer resurser från Ilsbo under 2–3 år framöver, inklusive ägaren och produktutvecklaren Leif Andersson”, säger Finn Kristian Tokvam, VD för Tokvam as.

Det innebär fler sommarprodukter och en betydligt ökad andel av exporten för det familjeägda industriföretaget. Tokvam as har under en lång tid haft ett uttalat mål att bli ett företag som levererar lösningar för ”vägunderhåll” året runt till större delar av världen. Med detta förvärv tar företaget ett stort steg i rätt riktning.

Ilsbo-kättingröjare är produkter som håller vägkanter och diken fria från ogräs, gräs och små buskar. Produkterna är särskilt lämpliga för att ta bort tillväxten av buskar, men kan också klippa träd med en stamdiameter upp till 100 mm.

Avtalet mellan Ilsbo Tools AB och Tokvam gäller för produkträttigheterna för Ilsbo kättingröjare och rättigheterna till varumärket Ilsbo Tools. Leif Andersson kommer att fortsätta sin verksamhet i mindre skala och fokusera på andra produkter. Vilka produkter och under vilket varumärke är ännu inte klart.

”Vi har kommit till en korsning där vi antingen måste investera betydligt för att öka volymen eller sälja rättigheterna till någon annan som skulle ta denna resa. Med tanke på all osäkerhet vi ser på dagens marknad var detta en bra lösning för oss, säger Leif Andersson. Vi har känt Tokvam och deras verksamhet under lång tid och är mycket nöjda med att det är de som kommer att ta ”Ilsbo röjaren” in i framtiden.

Första förvärvet i företagets 62-åriga historia

För Tokvam har förvärv inte varit en aktiv del av företagets strategi hittills. ”Med det sagt har vi alltid följt branschen och konkurrenssituationen mycket noggrant och haft en uttalad strategi att överväga förvärvsmöjligheter som en del av vår tillväxtfilosofi,” säger Finn Kristian Tokvam. Det är första gången för allt och just nu kändes detta förvärv både rätt och viktigt för oss i Tokvam.

Vi på Tokvam vill vara innovativa och utvecklande i flera dimensioner. Detta förvärv och de resurser och ansträngningar vi kommer att göra för att vidareutveckla dessa produkter är ett bevis på det.

Ökad export och mer försäljning under sommaren

Vi har haft tydliga mål i Tokvam att fortsätta den internationella tillväxten och dessutom minska produktrisken med fler produkter sålda under sommaren. Vi startade ett utvecklingslopp med sopmaskiner för fyra år sedan som fortfarande körs i full fart. Dessutom kan vi nu komplettera med denna produktgrupp som idag kallas både Edge Cutters och Shrub Clearers. Sammantaget kommer detta att ge oss en betydligt ökad andel sommarprodukter. För 5 år sedan hade Tokvam inga sommarprodukter, men 2021 kan sommarprodukter stå för mer än 25% av den totala försäljningen.

Tokvam räknar med en omedelbar tillväxt på 15–20% till följd av förvärvet, men våra ambitioner för detta produktområde är mycket större. En offensiv satsning bestående av produktutveckling, bra utnyttjande av nya och befintliga distributionskanaler och offensiv marknadsföring bör underlätta en fördubbling av omsättningen inom produktområdet på medellång sikt.

 

Läs också

Tokvam och Broddson i samarbete

Vägunderhållstillverkarna Tokvam och Broddson ingår ett samarbete på den Svenska marknaden. Syftet är att stärka marknadspositionen för båda företagen. Broddson...

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar