Nyhet

Här är längdlandslagets nya vallabil

Ny dragbil från Scania till svenska längdlandslaget. Foto: Dan Boman, Scania
Ny dragbil från Scania till svenska längdlandslaget. Foto: Dan Boman, Scania

För 13e året i rad samarbetar Scania med det svenska längdlandslaget och stöttar med en ny vallabil. Fordonet bygger på nya generationen Scania med förbättrad förarmiljö och som mer än någonsin bidrar till landslagets hållbara transporter.

Scania och svenska längdlandslaget presenterade den första vallabilen redan 2008. Den blev tonsättande och idag använder många skidnationer just vallabilar. Fordonen har gett vallarna en hälsosammare arbetsmiljö och bättre förutsättningar att preparera skidor åt de aktiva.

– Vallateamet har samma viktiga roll för de aktivas framgångar, precis som våra medarbetare vid våra serviceverkstäder har för våra kunders lönsamhet, säger Jennifer Erdtman, kommunikationschef på Scania Sverige.

Scanias affärsidé är att leverera skräddarsydda fordon och tjänster som bidrar till att maximera kundernas lönsamhet och minimera fordonens miljöpåverkan.

Det nya fordonet som längdlandslaget nu tar i drift har en mindre motor, 450 hk jämfört med tidigare 500, och som är förberett för det förnybara drivmedlet RME.

Gynnar bränsleförbrukningen

– Med tanke på lastvikten, och inte minst utveckling av motorprestandan, passar fordonet utmärkt för våra körningar och något som även gynnar bränsleförbrukningen. Att kunna köra med förnybara drivmedel ligger i linje med vår syn på hållbarhet, säger Markus Forsberg, ansvarig för fordon och logistik för längdlandslaget.

Scania har vunnit flera oberoende jämförelsetester med andra lastbilstillverkare. Fyra år i rad har Scania segrat i ”Green Truck Award”, med bland annat Scania R 450 för sin prestanda och låga bränsleförbrukning.

– Att vinna fyra år i rad är ytterligare ett bevis för det som så många kunder redan vet, att Scania är mästaren när det gäller låg förbrukning, säger Jennifer Erdtman. Resultaten är smickrande och gör verklig skillnad, inte bara för våra kunders lönsamhet utan de bidrar även till ökad trafiksäkerhet och till en förbättrad arbetsmiljö för föraren. Hytten ger förarna en bättre och säkrare arbetsmiljö – bland annat är den utrustad med sidokrockgardiner.

Specialbyggd skidbuss

I fjol tog längdlandslaget ytterligare ett steg för att skapa komfort och öka säkerhet för de aktiva åkarna. Då levererade Scania en specialbyggd skidbuss, i grunden en Scania Interlink HD, som utformats med flera innovativa ergonomi- och tekniklösningar. Den används som transport under säsongen men också för att åkarna ska kunna förbereda sig ladda optimalt inför tävlingarna, med omklädningsrum, en massage och behandlingsdel, kök samt utrymme för återhämning.

Längdverksamheten på Svenska Skidförbundet har höga ambitioner kring hållbarhet och strävar hela tiden efter att minimera verksamhetens påverkan på miljö. Det kräver nytänkande och innovation.

– Samarbetet med Scania är otroligt värdefull för hela organisationen inte minst för A-laget. Både den specialdesignade vallabilen och superbussen ger åkarna möjlighet att förbereda sig inför tävlingar men också möjlighet att varva ner direkt efter. Konceptet skapar också en sundare arbetsmiljö för vallare och chaufförer, säger Malin Westhed, Marknadschef, längdverksamheten på Svenska Skidförbundet. Att hela ekipaget drar avundsjuka blickar till sig är lite kul, avslutar Malin Westhed.