Volvo lanserar komplett program med eldrivna lastbilar

Volvo lanserar komplett program med eldrivna lastbilar

I samband med en kapitalmarknadsdag i början av november offentliga gjorde Volvo Lastvagnar att europeiska åkerier ska kunna beställa helelektriska tunga lastbilar redan nästa år. Bolagets massiva satsning på elektrifiering innebär ett avgörande steg på vägen mot fossilfria transporter.

KRÖNIKA: Just nu genomför man nu tester av eldrivna, tunga lastbilar av modellerna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Tanken är att dessa kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Lastbilarna har, beroende på batterikonfiguration, räckvidder på upp till 300 km.

Försäljningen startar under 2021 och volymproduktionen går igång 2022. Det innebär att Volvo Lastvagnar i Europa kommer att erbjuda ett komplett program av batteri-elektriska lastbilar för distribution, sophämtning, regionala transporter och anläggningstransporter i stadsmiljöer.

Under kapitalmarknadsdagen berättade Volvo också att man under det kommande decenniet kommer att lansera eldrivna fordon för krävande och tunga fjärrtransporter De kommer att vara batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Volvo Lastvagnar har målsättningen att börja sälja lastbilar som drivs med el från vätgasbränsleceller under decenniets andra del. Bolaget arbetar mot målet att hela produktsortimentet ska vara fossilfritt 2040.

– Vi måste genomföra en snabb omställning från fossila bränslen till alternativ som el för att minska transporternas inverkan på klimatet. Villkoren för att genomföra detta skifte, och därmed även omställningstakten, varierar dock mycket kraftigt mellan olika transportföretag och marknader. Det handlar om en mängd olika variabler som ekonomiska incitament, tillgång till infrastruktur för laddning och typen av transportverksamhet, berättade Volvo Lastvagnars VD Roger Alm.

Vi på NTEX är ett av flera bolag som kommer att genomföra en successiv övergång till eldrift. Många företag kommer under en övergångsperiod att ha en blandad vagnpark med lastbilar som drivs med olika bränslen. Målet är att vi ska använda fossilfria fordon så snabbt som möjligt.

Thomas Ström

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar