Strömsundsbron i behov av nya kablar – Svevia byter

Strömsundsbron i behov av nya kablar – Svevia byter

Strömsundsbron i Jämtland ska få nya kablar och uppdraget att utföra detta har gått till Svevia. Projektet är unikt i sitt slag och har väckt internationellt intresse.

När Strömsundsbron byggdes 1956 var tekniken, att bygga snedkabelbro, den allra senaste och mest moderna.

– Men inte så modern att man tog med i beräkningarna att kablarna i en framtid skulle behöva bytas ut, något som nu blir en utmaning för oss, berättar Marie-Louise Nordén, entreprenadchef på Svevia.

Först i världen

En snedkabelbro är en brotyp som består av två pyloner som med hjälp av kablar bär upp farbanan. På mer sentida snedkabelbroar är konstruktionen beräknad på ett sätt som gör att en kabel går att byta ut om korrosionsskador uppträder. Något som Svevia tillsammans med Trafikverket var först i världen med att utföra på Tjörnbron.

– På det sätt som Strömsundsbron är konstruerad kan vi inte ta bort en kabel. Gör vi det så klarar konstruktionen inte av att bära upp bron. Därför har vi behövt komplettera och utveckla tekniken som Svevia tillämpat på Tjörnbron med ytterligare moment, säger Marie-Louise Nordén.

Nya avlastningskablar

För att kunna ta bort en kabel måste Svevia först montera nya avlastningskablar som skapar samma stabilitet för konstruktionen som ursprungskabeln. Trafikverket har med hjälp av Svevia redan monterat avlastningskablar till två av de ursprungliga kablarna i väntan på utbyte. Till våren startar projektet skarpt.

Dröm för en bronörd

Både Svevias och Trafikverkets brospecialister med erfarenhet från Tjörnbron är inkopplade i projektet.

– Vi har också anställt Pelle Gustafsson, en internationellt erkänd broingenjör som bland annat arbetat på världens största snedkabelbro i Bangkok. Allt är otroligt spännande och utmanande. Det här är ett sådant projekt som varje bronörd drömmer om att få vara en del av. Vi har blivit kontaktad från när och fjärran av både företag och enskilda personer som vill vara med i projektet.

Arbetet består just nu av planering och förberedelser. Under maj planeras det operativa arbetet starta. Hela projektet är beräknat att vara klart under hösten 2022. Kontraktet är värt 115 miljoner kronor.

 

 

Läs också

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar