Artiklar

MGB från 1973 får V8 under huven

En risig men rostfri MGB från 1973 ska genomgå en helrenovering. Foto: Verktygsboden

Med inställda event och mässor har Verktygsboden mer tid i garaget och har därför startat ett nytt projekt. En rostfri MGB från 1973 ska göras fin och förses med en härlig Rover V8 motor.

Hela familjen Edwardsson hjälper till med renoveringsprojektet och målet är att döttrarna Anna och Sofia ska köra den till det Europiska MG-mötet i Würzburg i sommar.

Hur kom ni på idén till projektet?

– Jag och Maria anmälde oss till en MG-träff i Tyskland och då ville våra döttrar också följa med, vilket givetvis är jätteroligt men i en MG får bara två personer plats och vi är fyra – så det blev att leta rätt på ytterligare en MG.

Lars annonserade i två biltidningar för att hitta ett bra objekt. Glädjande nog blev det ett tips på frukosten från en kollega som ledde fram till en rostfri (mycket ovanligt) MG som stått avställd sedan 1986. Bilen såldes ny i Kalifornien och kom till Sverige i mitten på 2000-talet men renoverades aldrig.

– Det passade oss perfekt – ingen tidsödande rostlagning det ger oss tid till att byta till en V8 motor istället, säger Lars.

Varför V8?

– Det är precis den här bilen British Leyland borde byggt 1973 – en mullrande V8:a som inte väger mer än den vanliga fyrcylindriga motor och som ger 50% mer effekt och låter ljuvligt när man glider fram på kurviga vägar.

Vad är det bästa med projektet?

Foto: Verktygsboden

– Vi har ett gemensamt mål för familjen som gör vardagen roligare och vi lär av varandra. Det är kul för mig att visa hur man använder de verktyg och maskiner som är mitt stora intresse.

Hur kan man följa projektet?

Projektet uppdateras veckovis på Verktygsbodens Instagram och Facebook, @verktygsboden #ProjektMGBV8.

 

 

Källa: Verktygsboden