Produktnyheter

Dubbelgolv krocksäkrat även mot kollision bakifrån

"Real Life” krocktest av Work System. Foto Work System

En av de vanligaste krockarna i trafiken är upphinnande krock, det vill säga bil kör på stillastående bil bakifrån. Work System har nu utvecklat en dubbelgolvlösning som är krocksäkert både mot framifrån – och påkörning bakifrån-kollision.

Branschen krocktestar inredningar enligt standarden NS 286. Detta definierar en påkörningskollision i 50 km/h mot en fast barriär. Inredningen skall då säkra lasten så att den inte skadar förare eller passagerare. En skaderisk som inte hanteras i denna standard är om hantverkarbilen blir påkörd bakifrån. Styva systemlösningar, som det populära dubbelgolvet kan potentiellt tryckas in i kupén och skada föraren och passageraren om ett upphinnande fordon kör på med hög kraft bakifrån.

”Vi följer all krock- och skadestatistik som olika försäkringsbolag, branschtidningar och institutioner kommunicerar. Vi har på senare tid sett krocksituationer där detta scenario har skett, säger Bengt Rimark, VD på Work System. ”Vi som tillverkare har ett stort ansvar när det kommer till krocksäkerhet. Våra kunder har servicebilen som sin arbetsplats på fyra hjul. Vi har därför utvecklat en ny unik Dubbelgolv-serie som är säker både mot krock framifrån och bakifrån.”

Egna ”Real Life”-krocktester

Det finns ingen standard som hanterar påkörning bakifrån. Därför har Work System utvecklat ett eget krocktest med kompletta bilar för att simulera kraftig påkörning bakifrån.

”Jag har personligen jobbat med krocksäkerhet i över sju år, både kopplat till Autoliv och Volvo och framförallt med fokus på personsäkerhet. Krocksäkerhet är en vital del i vårt kontinuerliga utvecklingsarbete”, säger Rimark. ”Vi har utvecklat vår egen krocktest tillsammans med den bästa expertisen inom krocksäkerhetsbranschen för att få en så realistisk krocktest som möjligt.”

Work Systems krocktestar

Bakifrån-krocktestet utförs fullskaligt med dels en helt stillastående bil med Work Systrems nya dubbelgolv, dels en påkörande bil med drygt 400 kg extra lastvikt, vilket är nästan 3 gånger mer än vad branschen krocktester föreskriver, och en hastighet på 60,2 km/h. G-krafterna peakade på 26G. Dubbelgolvet deformeras kontrollerat vid inträngningen av bilen bakifrån och tillser att ingen inträngning i förarkupén kan uppstå, trots att krockvåldet överstiger 10 ton.

 

 

Testet kan ses på www.worksystem.se

Det nya dubbelgolvet är även krocktestat mot kollision framifrån enligt branschens standard NS 286 utan problem.

 

 

Källa: Work System