Produktnyheter

Så väljer du rätt extraljus – sex viktiga punkter

Foto Strands Lighting Division

Nu är det tid att se över behovet av ljusförstärkning inför nästa säsong med mörka höst- och vinterkvällar/nätter. Strands Lighting Divisions extraljusguide ger dig sex viktiga punkter som gör det enklare att navigera i en uppsjö av modeller och utföranden.

Det finns effektiva extraljus som möter just dina behov – oavsett vilka vägar du oftast kör på – både när det kommer till design, prestanda och funktionalitet. Gör ditt val först efter att ha tittat på följande sex punkter.

1. LJUSTEKNIK

De olika ljusteknikerna skiljer sig åt i tålighet, livslängd, ljusstyrka och pris. Vilken av teknikerna du föredrar är en smaksak – samt vilket ditt användningsområde är.

Halogen. Den traditionella ljustekniken som länge varit standard för personbilens originalbelysning – men används även i extraljus. Ger ett gulvitt ljus. Priset är oftast betydligt lägre än xenon- och LED-lampor. Förhållandevis kort livslängd och känslig för yttre påfrestningar, vilket kan medföra återkommande glödlampsbyten.

Xenon. Ger ett blåvitt ljus som påminner om dagsljus. Kan upplevas som mindre påfrestande för ögat än halogenlampans gulvita sken. Mindre känslig för stötar och vibrationer än halogenlampor. Lång livslängd.

LED. Den senaste tekniken som är under konstant tillväxt. Ett underhållsfritt val mycket lång livslängd – brinntiden kan överträffa fordonets livslängd. Extremt tålig mot yttre påfrestningar och ger en låg energiförbrukning i förhållande till mängden ljus. Kort upptändningstid. Ger ett kallvitt ljus, som ligger nära dagsljus. Prisbilden är ofta högre än halogen- och xenonlamporna.

2. LJUSBILD

Innan du väljer ljusbild – fundera över vilka vägar du oftast kör på. Du kan montera lampor med en och samma ljusbild eller laborera fram en kombination för att möta just ditt behov på bästa sätt.

Fjärr/flood. En bred ljusbild. Perfekt för dig som kör på mindre, kuperade vägar – ger ett bra ljus både nära och runtomkring vägen.

Spot/pencil. En fokuserad, lång och smal ljusbild. Extra fördelaktig när den kombineras med extraljus av fjärrljusmodell. På personbil kan exempelvis ett spotljus i mitten med två fjärrljus i ytterkanterna vara den bästa lösningen. På lastbil kan extraljus med spotljusbild monteras på taket, för att kombineras med önskat antal fjärrljus i grillen.

Combo. En kombinationsljusbild med inslag av både spot och fjärr. Ett bra all-round ljus för dig som kör på allt från små landsvägar till långdistanskörning på motorväg.

3. LJUSSTYRKA

Ljusstyrkan ger bäst resultat i kombination av en bra ljusbild – en total förarupplevelse där man inte enbart bör utgå från lumenstyrka och uppmätta lux. För att avgöra hur långt en lampa lyser är lux-värdet det mest intressanta att titta på.

Lumen. Mäter det totala ljusflödet från extraljuset i alla riktningar. Värdet säger inte hur långt det lyser eller hur ljusbilden ser ut.

Lux. Lux-värdet är lumen per kvadratmeter, en lux motsvarar en lumen per kvadratmeter. Används för att mäta hur mycket ljus som når fram till en specifik yta. En lux-mätning beskriver inte en ljusbilds utformning – men anses ofta vara det mest intressanta värdet för att beskriva hur långt extraljuset lyser.

Watt. Watt beskriver nödvändigtvis inte lampans prestanda – utan är endast ett mått på strömförbrukningen. Om lampan drar 1 watt och ger ett fantastiskt ljus, är det bättre ur en energiförbruknings synpunkt, än att lampan drar 300 watt och levererar ett likvärdigt ljus.

4. IP-KLASSNING

IP-klassning säkerställer hur tåligt extraljuset är mot yttre påfrestningar i form av fukt, extrema värmeförändringar och damm. Ett extraljus bör uppfylla minst IP67 – ju högre klassning, desto mer tålig lampa.

5. GODKÄNNANDE

Om extraljuset är E-godkänt betyder det att lampan är godkänd att användas inom EU. Godkända extraljus har ett märke bestående av en cirkel eller fyrkant med ett E och en siffra. Siffran refererar till landet som lampan godkändes i, men förklarar inte vilket ändamål som lampan är godkänd för.

Ett icke-godkänt extraljus kan bero på ett alltför kraftfullt ljus. I praktiken är det dock sällan trafikpolisen har några synpunkter på E-märkningen eftersom vi i Sverige inte räknar referenstal och vi kan ha hur många extraljus vi vill.

ECE-märkning. Lampans E-godkända användningsområde intygas av ECE-märkningen, som för LED- och halogen-extraljus är ECE R112, och för xenon/HID-extraljus är ECE R98.

Referenstal. På alla E-godkända extraljus ska det finnas ett angivet referenstal. Referenstalet beskriver hur ett extraljus lyser. Enligt ECE-reglementet får det sammanlagda värdet på helljus och extraljus på ett fordon inte överstiga 100 – i Sverige finns det dock ingen begränsning för detta, det är enbart de ordinarie helljusstrålkastarna som inte får överstiga 100. Med två likadana extraljus har lampan med högst referenstal längre räckvidd och smalare ljusbild. Referenstal 37,5 har varit det vanligaste i Sverige – men på grund av ändringar i ECE-reglementet går det nu att få extraljus med referenstal 50 E-godkända.

Radiostörning/EMC. LED-extraljus kan påverka fordonets elektriska utrustning och generera radiostörningar. Har lampan ett ECE R10-godkänannde är lampan godkänd att monteras på ett fordon. Godkännandet intygar att den elektromagnetiska strålningen håller sig inom ramarna enligt reglementet.

6. DESIGN

Riktigt bra extraljus är mer än bara hög prestanda – de lyfter ditt fordons utseende och återspeglar din personliga smak. Numera finns det en uppsjö av alternativ för att skapa uttrycket du söker. Strands Lighting Division erbjuder alltifrån extraljus med exklusivt minimalistisk design till modeller med ett kaxigt explosivt formspråk.

Positionsljus. Positionsljuset ger en tilltalande effekt och kan vara utformat på en mängd olika sätt. Flera modeller från Strands Lighting Division kommer med en duo-funktion – där användaren själv väljer positionsljusfärg efter smak.

Optik. Optiken spelar stor roll för utseendet. Ambassador är ett exempel på extraljus i klassisk design med reflektorteknik, som ger ett avskalat och rent uttryck. Night Ranger kommer istället med många små reflektorer, koppar som kan liknas vid små ögon i natten. Ytterligare ett exempel är modeller med optiska linser, som ligger likt ett glasöga över dioden. Alla varianter har sina fördelar och det är ditt tycke och smak som avgör.

Detaljer. Små detaljer är ofta avgörande för en snyggt designad lampa. Strands Lighting Division har exempelvis valt att fokusera på lampor med infinity-design – där linsen sträcker sig ända ut i hörnen. En lösning som inte bara gör stor skillnad för helhetsintrycket, det ger också ett ökat smutsmotstånd som gör lamporna mer hållbara.

Form och storlek. Söker du traditionellt runda, ovala – stora eller små? Eller är det viktigt att lamporna är slimmade? Mät hur mycket plats du har att röra dig med – och bestäm utifrån det vilket som blir det bästa valet. Även de mest kompakta modellerna kan erbjuda ett riktigt bra ljusutbyte, men generellt ger större lampa mer ljus för pengarna.

Håll även koll på:

Garanti – Kommer extraljuset med en garanti eller ej? En bra indikation på lampans kvalitet.

CanBus – Är din bil i behov av CanBus interface/datatolk för att extraljusen ska fungera? CanBus interface lyssnar efter en helljussignal i bilens ljusvarningssystem och omvandlar därefter signalen till en analog plus-signal som kan användas ihop med en separat ledningssats.

Linsen – Har extraljuset du köper en lins med hög hållbarhet? Linsen är oftast gjord av härdat glas eller polykarbonatplast. Glas släpper igenom mycket ljus – men en PC-lins är okrossbar och är oftast att föredra.

 

 

Källa: Strands Lighting Division