Artiklar

Husen rullar från Borlänge till Europa

”Jag gör en resa utomlands och säljer sen bilen”, resonerade Håkan Andersson. Sedan dess har han och hans åkeri transporterat och monterat hus på åtskilliga platser i Europa. För bara några år sedan firade B. Andersson Allfrakt i Borlänge 50-årsjubileum.

TEXT OCH FOTO: ERIC BENGTSSON

Klockan är sju på morgonen utanför Sandviken. Här väntar en tom och grå betongplatta i ett bostadsområde som håller på att växa fram. En timme senare är nedervåningens alla ytterväggar resta. Hastigheten och precisionen är en mekanisk monteringsupplevelse.

– Man ska väl vara både snabb och noggrann. Det gäller att ha koll på delarna som ska lyftas och inte vifta runt med dem för mycket, för att undvika skador och för snickarnas skull, konstaterar Elias Jansson bakom pilotglasögonen i den skarpa försommarsolen.

En hel väggsektion till övervåningen hissas till väders av Elias Jansson i det nya bostadsområdet utanför Sandviken.

Elias hanterar vant den 20-talet meter långa Palfingerkranen. Byggnadsfirmans personal tar emot de mångmeterlånga bitarna hus, allt eftersom de hissas ner på rätt plats för att kunna monteras i jättebyggsatsen.

Sista juli gör Elias sista arbetsdagen för att sedan åka och utbilda sig till tungdykare i Norge.

– Jag har varit kranförare på heltid i tre, fyra år nu och kände att det var dags att prova något annat.

Noggrann och snabb som kranförare

Elias är en av två kranförare i B. Andersson Allfrakt. Den andra är ägaren och vd:n Håkan Andersson.

– Det ställs höga krav på en kranförare, säger Håkan.
– Man ska vara självständig och inte vara rädd för att ta egna initiativ. Man ska kunna planera och lägga upp jobbet, placera bilen på rätt ställe, se vad som ska göras. Du ska vara både noggrann och snabb eftersom kunden betalar per timme.

Han tog över Allfrakt 2002, efter sin far Bengt Andersson.

– Jag föddes i mars 1966 och i maj startade han det här åkeriet.

Bengt Andersson drev åkeriet fram till sonens övertagande med en bil som till en början gick mellan Borlänge och Gävle.

I pappas spår

Håkan Andersson växte upp i en tillvaro som präglades av åkeriverksamheten och följde i pappans hjulspår efter tvåårigt fordonstekniskt gymnasium i Borlänge. Under tidiga år hanterade Allfrakt i Borlänge blandade transporter med varierande innehåll, bland annat grus och asfalt och industritransporter åt SSAB. Sedan 1998 har tyngdpunkten legat på leveranser och montering av svensktillverkade hus i byggsats.

Internationella förvecklingar

2004 hände något som fick stor betydelse för B. Andersson Allfrakt. Det började med ett enkelt bilköp som ledde till internationella förvecklingar, berättar Håkan Andersson.

– Jag köpte en lastbil som var knuten till körningar med Fiskarhedenvillan. Efter tre månader ringer vår uppdragsgivare och undrar om vi har börjat planera för Greklandsresan i december. Den sa inte den förre ägaren av lastbilen något om. Jag hade ju inte ens en bil som var godkänd på kontinenten. Men jag ville inte verka borttappad så jag sa: ”Absolut. Jag har börjat kolla på det där…”.

Håkan Andersson tog sig en funderare. Det mest logiska var att sälja bilen med körningen eller ta hjälp av någon annan att köra bilen till Grekland.

Det var lite fegt, resonerade Håkan och skaffade sig en Europatrailer i rätt fason.

– ”Leksaksbil”, tyckte jag på den tiden.

Planen var klar. Han skulle göra resan och sedan åka tillbaks till Sverige och sälja lastbilen.

Många utlandsleveranser

Huset levererades till Grekland, ”det var en rolig resa”, men Håkans plan gick om intet. Lastbilen var så bra att den blev kvar i företaget och rullade 18 000 mil på ett år med mindre laster.
Leveransen till Grekland blev starten för många fler resor av liknande slag. I Allfrakts kontorslokaler i Borlänge visar en Europakarta platserna som åkeriet har besökt.

– Transporter till Belgien. Virke till Venedig från Älvdalen. Styckegods till Milano. Husmontering i Schweiz och franska Centralmassivet. Två pistmaskiner från Trentino till Åre. Till Toulouse med specialinredda verkstadscontainrar.

B. Andersson har en enkel grundfilosofi: att leverera hus dit människor vill bo. Med kvalitet och omsorg om kunderna, säger Håkan Andersson.

– Det är kontakten och mötet med olika människor som är en del av tjusningen med det här yrket, men också resor och nya upptäckter.

Negativa börskrascher

Stundtals har stämningen på jobbet varit mindre god, konstaterar Håkan, med erfarenhet av fyra episka börskrascher bakom sig.

– Som anställd minns jag både kraschen under slutet av 1990-talet och den som skedde vid millennieskiftet, som fick stora negativa följder för åkeribranschen.

Finanskrisen 2007 till 2008 fick han möta som åkeriägare. Den lärde honom olika sätt att styra ett företag, beskriver Håkan Andersson.

– 2002 till 2009 gick det rakt uppåt. Då lärde man sig driva ett företag med full gas och därefter blev det tvärstopp och jag fick lära mig att driva ett företag med handbromsen i. Hela marknaden försvann över en natt. Den hotande katastrofen var ett faktum, minns Håkan.

– Vi gick från ett hundratal körningar per månad till en, men vi hade tur. Det hade gått bra för oss under högkonjunkturen innan krisen. Vi kunde behålla och fortsätta köra med vår vagnpark utan att behöva sälja av.

– En stor del av räddningen var förmågan att ställa om, säger Håkan Andersson.

Det skedde bland annat genom styckegodstransporter till Norge: papper, metall, betong, verktyg och reservdelar. En av lastbilarna konverterades till en så kallad kombibil, med kapacitet för att kunna växla mellan hus- och virkestransporter.

13 anställda

Allfrakt har byggt och äger lokaler på 1 000 kvadratmeter tillsammans med Spånbergs Åkeri AB i Borlänge. Här finns reparations- och serviceverkstad för att fixa det mesta. Att renovera och underhålla äldre ekipage för att få dem att rulla så långt som möjligt är en del av filosofin. Allfrakt har för närvarande 13 anställda med Håkan inräknad. 2 kranbilar plus en kombibil som kan frakta virke eller hus, beroende på behov.

– Vi kör virke med den bilen i Dalarna och i Gästrikland.

Sålde bilar

Som mest hade Allfrakt 13 bilar, som blev 8 när efterfrågan på leveranser och montering av hus började minska för omkring tre år sedan.

– Vi sålde bilar till kollegor som sedan blev samarbetspartners. En av våra samarbetspartners är Lima Bilfrakt.

Rådande pandemi har drabbat Allfrakt hårt, Börsen kraschade igen men effekten visade sig först efter ett år.

– Vi har haft en riktigt tung period från februari fram till maj i år. Nu har det börjat vända med ökad efterfrågan på nya hus.

Jordnära

Om tio år planerar Håkan gå i pension. Innan dess ska företaget drivas vidare på ett jordnära sätt.

– Det ska vara stabilt och säkert. Ingen expansion i första hand, om det inte är nödvändigt för att sköta kunderna.

Från naken betongplatta till färdig villa. Det är många delar av ett hus som ska pusslas på plats under en enda dag av Elias och B. Andersson Allfrakt i Borlänge.

Utanför Sandviken ska Elias strax börja hissa upp ytterväggarna till våning två. Han fäster stropparna i en av alla bitar som står staplade som en kortlek på högkant på släpet.

Jonatan Granlycke är platschef för byggnadsfirman Fagerheim Dalarna AB.

– Det är duktiga och trevliga chaufförer från Allfrakt, som vet vad de ska göra. Det funkar bra med dem.

Patrik Edlund kommer förbi på cykel. Han har köpt en bostadsrätt i huset som håller på att färdigställas mittemot.

– Jag tycker Allfrakt känns väldigt proffsiga. Jag tror det här blir kanon och det känns bra att få flytta in när allt är klart.

 

FAKTA

Namn: Håkan Andersson, vd och ägare av B. Andersson Allfrakt AB i Borlänge.
Ålder: 55.
Bor: Borlänge.
Familj: Hustrun Camilla, 38, och barnen Sandra, 34, Sofie, 32, och Elis, 9.
Intressen: Åkeriet, möten med människor och resor i husbil.
Kör: Jag har nästan aldrig tid att åka privat. Måste jag blir det med en VW Caddy -17.