Artiklar

Tommy håller koll på farorna i trafiken

Fjärrföraren Tommy Rosborg på Sandahls Fulload är en av Sveriges drygt 1700 utvalda vägrapportörer. Det är tack vare hans observationer som trafiken blir säkrare och flyter bättre.
– Ett bra initiativ av Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag, säger han.

Det är dimmigt och dålig sikt när vi träffas strax utanför Olofström där hans FH12:a står körklar. I lasten finns en rejäl omgång med gipsskivor som ska fraktas till Trollhättan under kvällen och sen väntar körningar i södra och mellersta Sverige. Inte sällan handlar det om bildelar åt Volvo eller olika typer av emballage. För Tommy Rosborg som rattat lastbilar sedan 1984 har det blivit rutin att tillbringa större delen av arbetsveckorna på annan ort.
– Ja, det blir väl uppemot 1000 mil i månaden, säger han men tillägger att han tycker att trafiken blivit väl intensiv och hetsig under de senaste åren samtidigt som det eftersatta underhållet på delar av vägnätet kan ställa till med problem för många trafikanter.

När Trafikverket informerade om möjligheten att bli utvald vägrapportör tvekade han därför inte många sekunder.

Direktkontakt med trafikledare

– Det är en kanonidé att TLC, trafikledningscentralerna, tar hjälp av oss som kör yrkesmässigt. På så sätt kan de få betydligt snabbare rapporter om till exempel olyckor eller vägar med begränsad framkomlighet.
I likhet med sina 1 700 kollegor har han ett dedicerat telefonnummer dit han kan ringa dygnet runt för att komma i kontakt med en trafikledare på närmsta TLC.  Där kan han lämna information om till exempel hinder på vägbanan, bilar som står parkerade på vägen bakom skymda backkrön eller djur på fel sidan om viltstängsel.

Rapporten blir dels till trafikinformation som skickas till lokalradions trafikredaktion, Internet och GPS:er i bilarna liksom till olika myndigheter som till exempel Polisen. Dessutom vidarebefordras informationen till Trafikverkets entreprenörer, som åtgärdar olika fysiska fel och brister.

Nöjd med systemet

– Det är aldrig upptaget och alltid någon som svarar, så jag är mycket nöjd med systemet, säger han och tillägger att han själv ringt in iakttagelser om bland annat älgar som förirrat sig upp på E6:an.
Bara några minuter efter att han ringt in till TLC fick han höra trafikmeddelandet som gick ut via lokalradion i Halland, vilket minskade risken för olyckor på det vägavsnittet.

– Men sen fungerar det bra även på det andra hållet. Vid ett tillfälle hade en kompis med panikgods fastnat i en lång kö på en mindre väg. Då ringde han mig och frågade om jag visste vad som hade hänt. Så jag passade på att ringa TLC och fick besked om att det rörde sig om ett timmersläp som vält längre fram.

Ingen ersättning

Att vara utvald vägrapportör innebär inte att man får någon ersättning. Den enda förmånen som nya vägrapportörer får är ett välkomstpaket med bland annat ett inplastat och personligt numrerat id-kort. Här finns även det nummer som man kostnadsfritt kan ringa för att rapportera.

– Egentligen borde jag kanske ringa in fler iakttagelser. Men jag vill att det som jag rapporterar ska vara viktigt, säger Tommy Rosborg som är nummer 225 i skaran av vägrapportörer.

Inte bara yrkesförare

Under de senaste åren har systemet med utvalda vägrapportörer centraliserats och intresset har varit mycket stort. I dag behöver man inte längre vara yrkesförare för att komma ifråga, utan Trafikverket har valt att rikta sig till dem som kan betecknas som vana fordonsförare. Nu samarbetar man med bland andra Sveriges Åkeriföretag, Sveriges Motorcyklister, Assistancekåren samt Falck Bärgning.

Relevanta rapporter

Men det är inte kvantitet utan kvalitet som räknas. De rapporter som rings in bör vara relevanta och bygga på samma bedömningsgrunder som Trafikverkets egen personal gör. Det skiljer sig ofta mellan hur en ovan bilist upplever väglaget jämfört med en person som kör flera tusen mil om året.  Att skaffa en stab med vägrapportörer som har en gemensam referensram om vad som är normalt respektive onormalt i olika trafiksituationer har därför varit ett fokusområde. I en intervjuundersökning som Trafikverket tidigare gjort fann man att sex av tio vägrapportörer upptäckt saker som de ansåg borde rapporteras. Men av dessa var det bara hälften som verkligen lyfte luren och ringde in sina observationer. En del menade att de inte ville störa TLC i onödan medan andra trodde att någon annan redan ringt in.

Mobil inrapportering

Med appen Live Trafik kan vägrapportörerna som har en iPhone eller en smartphone med Android rapportera direkt in i TLC:s system utan att behöva ringa.

Eftersom det är farligt att knappa på en telefon samtidigt som man kör har appen en funktion som gör att man kan låsa den geografiska positionen.  Genom att trycka på rapportera-knappen finns informationen från telefonens GPS kvar och sen är det bara att stanna till och skriva klart rapporten. I och med att det finns en exakt geografisk angivelse underlättar det om det krävs någon form av åtgärd. Appen har tagits fram i samarbete med Sveriges Åkeriföretag och ingår i projektet ”Mobil inrapportering”. I appen går det även att se aktuell trafikinformation från Trafikverket och andra Live Trafik-användare, säger Tommy Rosborg.


Tommy Rosborg

Ålder: 59 år
Bor: Jämshög
Familj: Gift med Eva, dotter Malin, son Mathias och tre barnbarn.
Intressen: Hundar, har en riesensnauzer, en border-collie samt två dvärgsnauzers.
Kör: Volvo XC70.
Främsta styrka: Stå i köket och laga god mat på bra råvaror en hel lördag.
Främsta svaghet: Vill nog ha för mycket ordning och reda.
Drömmer om att få göra: Vandra Kungsleden till Kebnekaise.

 

Text & Foto: Peter Fredriksson