Nyhet

Var är alkobommarna?

Foto: Getty Images

2017 anslog regeringen 78 miljoner kronor för att sätta upp alkobommar i hamnarna. Uppdraget att införa alkobommarna gick till Trafikverket som samarbetar med Polismyndigheten, Tullverket och Sveriges hamnar. Men hittills har bara en enda hamn fått alkobommar skriver M Sverige i ett pressmeddelande.

En automatiserad nykterhetskontroll infördes 2019 i Göteborgs energihamn. I resten av Sveriges hamnar rullar bilar och lastbilar av utan att kontrolleras. Detta är ett stort problem, i genomsnitt rullar 8 200 fordon ut på svenska vägar varje dag från våra färjeterminaler. Statistiken visar att det är ungefär dubbelt så vanligt med rattfylleri bland dessa förare jämfört med andra.

– Att enbart en hamn fått igång verksamhet med automatiserad nykterhetskontroll på fem år är naturligtvis inte tillräckligt, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige. Nu måste regeringen ingripa och se till något händer. Trafiksäkerheten kan inte vänta.

M Sverige har frågat alla riksdagspartierna hur de ställer sig till alkoholbommar i hamnar. Samtliga partier är positiva till alkoholbommar, pengar har avsatts i budgeten, myndigheter har fått i uppgift att sätta upp fler alkobommar. Så varför händer ingenting frågar man sig.

– Vi måste få ett slut på problemet med rattfulla lastbilschaufförer. Det är livsfarligt och fullständigt oacceptabelt att detta inte har åtgärdats än. Målet måste vara att samtliga färjeterminaler ska ha alkobommar för tung trafik, säger Tony Gunnarsson.

Fakta

Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visade att 28 procent av alla omkomna i trafiken 2020 dog i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka. Enligt tidigare beräkningar från Trafikverket kör dagligen cirka 14 400 förare med en promillehalt över den tillåtna.

 

Källa: M Sverige