Magnus maffiga maskin

Magnus maffiga maskin

Snacka om att väcka uppmärksamhet. Magnus Karlsson kör den enda svenskägda ProSilva S3-modellen, som är en sinnrik finsk konstruktion. – Jag åkte själv till Finland för att provköra, och det slutade med att jag köpte den direkt från fabriken, säger han.

Vi befinner oss djupt inne i de blekingska skogarna, och det är inte helt enkelt att hitta på alla småvägar som ständigt förgrenar sig. Men så stannar vi till för att försöka lokalisera var ekipaget befinner sig, och på avstånd hörs kvistar som knäcks och ett lågfrekvent motorbuller.

En bra bit in skogen nära en kraftledningsgata finner vi Magnus Karlsson där han jobbar för fullt med en förstagallring i en granskog, där han även ska spara tio procent björk. Det är blött i markerna efter nattens ihållande regn, men trots att maskinen redan hunnit gå över större ytan är det minimalt med spår efter hjulen.
Tempot är högt tack vare H413-aggregatet som är monterat på en Logmer 10-kran, som kan tyckas vara lite överdimensionerat för den här typen av uppdrag.
Men Magnus Karlsson har en tanke med det.
– För mig är det viktigt att maskinerna fungerar och att det blir minimalt med driftstopp, så därför använder jag gärna större aggregat än vad som normalt krävs vid gallringar, säger han när han tar en kort paus och tillägger att förutom att det mekaniska håller bättre blir det även möjligt för honom att använda ekipaget till slutavverkningar.
– Skogsägarna vill ofta att jag tar större barkborreskadade granar samt vindfällen när jag ändå är på plats. På så sätt slipper de betala flyttkostnader av maskinen och jag får ökade intäkter, säger han och tillägger att det här med enkla och gärna överdimensionerade maskiner har visat sig vara ett vinnande koncept.Han håller med om att det kan låta som ren marknadsföring när han påstår att just ProSilva är så pass bra, men han menar att det är den ovanligt enkla konstruktionen som gjort att han varit det finska märket troget i alla år.

– I samband med att jag köpte det första Forestryaggregatet i Sverige var jag på en visning och fick se en ProSilva. Jag tyckte deras koncept med enkla maskiner var spännande och åkte till Finland för att se och provköra dem på plats. Det slutade med att jag köpte en direkt från fabriken, vilket innebar ett bättre pris jämfört med om jag skulle köpt den via en återförsäljare. Och på den vägen är det. Sedan dess har jag bara använt mig av deras maskiner, säger han och tillägger att han är lite förvånad över att de finska företaget ännu inte etablerat sig i Sverige.

En orsak kan vara att ProSilva inte är någon stor tillverkare, på ett år producerar de endast ett 20-tal maskiner. I dagsläget rullar 225 ekipage runt om i världen, där mer än hälften finns på hemmamarknaden i Finland.

Intresset har varit stort bland många skogsentreprenörer som hört talas om den udda skördaren.
– Ja, jag börjar bli van vid besök. Det är många som ringer och är nyfikna, och har jag bara tid så berättar jag gärna. Sen har det även varit några som kommit hit på studiebesök.Det som gör maskinen intressant är att dels saknar den mekanisk överföring utan har istället hydrauliskt kontrollerade hjulmotorer. Detta i sin tur har gjort det möjligt för ProSilva att konstruera ramen utan att behöva ta hänsyn till kraftöverföringen.

Här har man till exempel kunnat placera tunga delar lågt vilket i sin tur ger en låg tyngdpunkt. På så sätt går det att bygga en förhållandevis liten och lätt maskin som sedan har bestyckats med en stark motor och större kran.
En annan fördel med det här konceptet är att kraften portioneras ut så att varje hjul får rätt hastighet vilket är viktigt för att minska markskadorna, speciellt i känsliga områden.Eftersom maskinen saknar mekanisk kraftöverföring finns det bara slangar och kablar i midjan. Maskinen är 2,8 meter bred och har en styrvinkel på 47 grader, och det gör att den är smidig att arbeta med även där det är trångt och besvärligt.

Magnus Karlsson valde en modell med fyra hjul, men den finns även med sex hjul eller försedd med band.– För min del passar fyra hjul bäst eftersom det gör maskinen smidigare att hantera i trånga passager, vilket är viktigt vid gallringar som här i dag. Tack vare att maskinen har en lågt monterad kran och att konstruktörerna valt att placera så mycket av de tyngre delarna så lågt som möjligt blir maskinen ovanligt stabil, trots att den bara väger 14 ton. Sen är det en fördel med drivningen, som gör att varje hjul får exakt rätt hastighet och inte spinner loss vid gaspådrag.

Magnus Karlssons S3 är tillverkad 2020, har 1300 timmar på mätaren och har hittills inte haft några större problem. Tack vare den enkla konstruktionen är det inte mycket som kan gå sönder, och vanlig service sköter han på egen hand.
Magnus Karlsson driver sitt företag ensam och säger att han under årens lopp ofta tänkt sluta med skördaruppdragen och istället arbeta med något annat.
Ett tag körde han bara skotare, men insåg att det var just gallringar som han ville arbeta med.
– Varje dag lär man sig något nytt och det är en sporre att hela tiden kunna bli ännu bättre.

ProSilva S3 4×4

Däck: Fram och bakhjul 710/55-34
Längd: 6 480 mm
Bredd: 2 820 mm
Höjd: 3 400 mm
Markfrigång: 570 mm
Vikt: 14 100 kilo
Motor: 6-cylinder Cummins B6.7, 186 kW
Drivsystem: Hydrostatic
Kran: Logmer 10-10 US med H415-aggregat
TEXT OCH FOTO PETER FREDRIKSSON

ANNONS ▼

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar