”H14” har kört i 50 år

”H14” har kört i 50 år

Janne ”H14” Salomonsson firar 50 år som maskinförare i år. Och han gör det i en splitter ny Volvo EC350EL, precis som han önskade. – Det blir nog min sista nya maskin, så jag får passa på att njuta.

Janne ”H14” låter som en äkta stockholmare och har stort bagage av anekdoter och berättelser från uppväxttidens Årsta till dagens Stockholm.

– När jag gick i småskolan, så jobbade det en gång en Åkerman lingrävare alldeles intill. Jag var ju nyfiken, så jag frågade maskinisten om jag kunde få åka med. Och det fick jag! Det kanske började där…

Men det där med ”äkta stockholmare” protesterar han emot.

– Det blir man först efter tre generationer. Mamma var från Ystad och pappa från Matfors utanför Sundsvall. Men jag är född på Södra BB i Stockholm, det är en bra början.

Som många i hans generation slutade han direkt efter nionde klass. Sista året i nian jobbade han extra på en bensinmack på kvällarna och där brukade en staketfirma tanka sin lastbil.

– Jag frågade om jag kunde få jobb hos dem och det gick bra. Det var första jobbet, att gräva staketgropar med en bensindriven borrmaskin. Det var bra, men så blev det vinter och kallt. Jag minns att jag stod på en kulle i Fisksäkra med min borrmaskin och frös. Alldeles intill satt två gubbar i värmen i en dumper. Då bestämde jag mig, så ville jag också ha det.

Så Janne slog upp yrkesregistret i telefonkatalogen – det här var långt före Google – och började ringa på entreprenadföretag i bokstavsordning.

– Jag började med alla företag på A. På H fick jag napp och jag fick köra en alldeles egen ”Grus-Kalle”, skrattar han.

På rasterna tiggde han till sig körtid på grävmaskinerna och några år senare fick han sitt första jobb som grävmaskinist. Som anställd i en handfull företag jobbade han bland annat med Dalälvens älvfåra i Söderfors och bygget av Globen.

– Haha, som liten brukade jag cykla där, fast vi grabbar kallade det ”Ödledammarna”.

I mitten av 80-talet var han även egen företagare några år. Köpte en begagnad Landsverk KL121B och sedan en Åkerman H12.

– Men det var inget för mig, skriva fakturor och tjata om betalning. Det var mest en massa papper och skit.

Sedan 1989 jobbar han på Bellmans Åkeri & Entreprenad och det var i den vevan han fick sitt smeknamn ”H14”. Det stod ”H14” på en ny maskin när den levererades till Janne.

– Jag vet än i dag inte vem som hittade på det, men jag misstänker starkt en verkare på Skanska som brukade kalla mig ”H14”. Det var ju dessutom fel, det var ju H12 jag hade kört.

Men ”H14” fastnade och Janne har inte så mycket emot det.

– Varenda ungtupp kallar mig ”H14”, fast de inte känner mig, skrattar han.

På senare år har Janne kört två Volvo EC300EL, den senaste trodde han skulle bli den sista.

– Men så skulle jag få en ny maskin och då önskade jag mig något nytt. Och det fick jag, den första fullutrustade Volvo EC350EL. Den nya maskinen har OilQuick, grävsystemet Dig Assist med våg samt gps från Topcon.

– Jag vill hänga med i utvecklingen och jag har kört med ett annat grävsystem tidigare. Jag ska nog lära med det här också, men nu i början får jag support från Norsecraft.

Att runda av sin yrkeskarriär med en helt ny maskin, tycker Janne ”H14” är helt perfekt. Men han har inte bråttom till pensioneringen.

– Nä, jag hänger gärna med en bit efter 67 år. Det här med arbete har ju även en social funktion. Jag har flera kompisar som gått i pension och så har de plötsligt bara dött. Som sagt, jag jobbar gärna kvar lite extra.

 

Källa: Swecon. Foto: Peter Holgersson

 

ANNONS ▼

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar