Strategiskt tänk öppnar för investering

Strategiskt tänk öppnar för investering

Den 21 november är det dags för webbinariet ”Ellastbilen – hur blir den en bra affär?”. En av talarna är Andreas Backström från AA Logistik som inte bara lyckats väl ekonomiskt med sin första ellastbil, utan även planerar att köpa in fler.

– Investeringen har visat sig ligga helt rätt i tiden. Beslutet fattade vi strategiskt för flera år sedan. Vi har mest väntat på att tekniken skulle komma ikapp och att den verkligen skulle fungera.

Han återkommer ofta till strategitänket, Andreas Backström, transportchef på AA Logistik som har sitt säte i Västerås. Företaget nominerades i år till Transportföretagens hållbarhetspris. Under webbinariet kommer han att berätta om hur företaget gjort för att lyckas med själva affären runt ellastbilen.

– Det första man måste göra är att se till att ens investering inte innebär någon förändring för kunden. Även om man kan spara på miljön genom att exempelvis köra färre turer, så fungerar det kanske inte för kunden. Väldigt många tittar samtidigt på hållbarhet och klimatavtryck idag, så om man bara kan prata om det på rätt sätt så kan man skapa ett mervärde. Man måste först helt enkelt klara av att drifta ellastbilen, så att det fungerar rent operativt.

Sedan är det ekonomin. Siffrorna kan se läskiga ut, berättar Andreas Backström och beskriver hur transportnäringen är vana vid vissa kostnader och avskrivningsprocesser kopplade till exempelvis en dieselbil. För en ellastbil ser siffrorna annorlunda ut.

– Man behöver tänka om, och lära sig att handla fordon på ett helt nytt sätt. Tittar man närmare behöver de inte vara så läskiga. Kunder kommer och går i vår bransch, men hur ser det ut om man till exempel lyckas teckna ett långsiktigt kontrakt med kunden, på exempelvis tre eller fem år? Det skadar aldrig att lyfta diskussionen.

AA Logistik som har runt 60 anställda och har 17 fordon, har sedan flera år tillbaka arbetat strategiskt med omvärldsbevakning och ett flertal projekt i kategorin. Det skapar visserligen overheadkostnader som måste tas med i prissättning mot kund, berättar Andreas Backström. Men å andra sidan upplever kunden att företaget är angeläget i sin kontakt och vill förnya och förbättra.

AA Logistik gör ofta övningar kring sina kunders logistikbehov oavsett om det efterfrågats eller ej, för att hitta sätt att samlasta, effektivisera vilka fordon som kör på vilka linjer och se över systemstöd och leveranser.

– På så vis fungerar vi som en slags logistikkonsult och det genererar förtroende, säger Andreas Backström.

Än så länge är en ellastbil inköpt, den andra levereras runt årsskiftet. Samtidigt jobbar AA Logistik på de sista detaljerna inför beställningen av nummer tre och fyra. Inom några år är tanken att hela flottan ska vara utbytt. Det grundtips Andreas Backström vill skicka med är ganska enkelt.

– Var inte rädda för att börja. Titta och vrid och vänd på allt vad gäller utgifter, intäkter, avskrivning och avtalslängd. Lyft alla frågor tillsammans med kunder och leverantörer. Där har vi nyckelordet i alltihop – tillsammans!

Lyssna mer till Andreas Backström på webbinariet som Region Jämtland Härjedalen och Fossilfri konkurrenskraft bjuder in till den 21 november.

 

Källa: BioFuel Region

Läs också

ANNONS ▼

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar