Artiklar

Ny elektrisk grävmaskin på Sveriges största fossilfria arbetsplats

I början av nästa år kommer EC230 Electric att tas i drift i Stockholm, tillsammans med en mobil energilagringsenhet från Volvo CEFoto: Volvo Construction Equipment.

Omvandlingen av det över 100 år gamla Slakthusområdet i Stockholm innebär att Stockholms stad, Skanska, Volvo Construction Equipment och Swecon sätter ett nytt riktmärke för nästan helt fossilfria byggarbetsplatser. I detta pilotprojekt kommer utsläppen att minska med mer än 2 000 ton koldioxid jämfört med en traditionell anläggningsentreprenad med dieseldrivna fordon.

Hållbarhet är sedan start centralt i projektet, med krav på fossilfria entreprenader – inklusive transporter till och från byggarbetsplatsen. Ett av kraven är att minst en av de större grävmaskinerna, som arbetar på platsen, ska vara elektriska.

Omställning via elektrifiering

Den elektriska grävmaskinen EC230 har redan visat upp sin potential inom en rad olika användningsområden. Med sina 23 ton är den en av ett fåtal medelstora elektriska maskiner som är kommersiellt tillgängliga. I dagsläget är den tillgänglig i Norge men kommer att lanseras på fler marknader under nästa år. När den tas i drift i Stockholm nästa år kommer den hjälpa till med att schakta bort 75 000 ton sten och 96 000 ton jord, under projektets första skede på uppskattningsvis 27 000 arbetstimmar. En mobil energilagringsenhet från Volvo CE kommer också finnas på plats.

Fredrik Tjernström, ansvarig för Electromobility Solutions Sales på Volvo CE, säger: Genom partnerskap med andra ledande aktörer kan vi påskynda vår resa mot utsläppsfria arbetsplatser. Med EC230 Electric kan vi erbjuda en attraktiv lösning, inklusive de fördelar som eldrivna anläggningsmaskiner har: noll avgasutsläpp, nästan helt tyst och en bekvämare och bättre arbetsmiljö för föraren. Men det är genom ett nära samarbete med partners som Skanska, och Stockholms stad som delar vår syn på behovet att ställa om till fossilfritt, som vi verkligen kan driva omvandlingen i vår bransch.”

”Det vi ser nu är bara början…”

Fredrik Askling, produktchef för elektromobilitet på Swecon, säger: ”Som Volvo CE:s återförsäljare på den svenska marknaden innebär Skanskas projekt vid Slakthusområdet ett avstamp för transformeringen även för de större maskinerna. Det vi ser nu är bara början på den förändring som kommer förändra vår bransch till det bättre. Om några få år kommer elektrifieringen gjort våra arbetsplatser både tystare och mer miljövänliga.”

Lisa Kroon, projektledare på Skanska, säger: ”Det är Sveriges största testbädd i stadsmiljö för fossilfri entreprenad, där vi ska omvandla nästan 35 000 maskintimmar till fossilfritt. Vi vill utmana byggstandarder och hitta nya innovationer och det gör vi i samarbete med bland annat Volvo CE.”

Lisa Kroon, projektchef  Skanska. Foto: Volvo Construction Equipment.

Insikter från EC230 Electrics användning kommer inte bara att vara avgörande för att hjälpa Volvo CE att forma sina framtida elektriska lösningar – genom att tillhandahålla data om faktorer som produktivitet, kostnad och skalbarhet – utan också visa sig vara användbar för andra partners i deras pågående ambitioner att minska klimatpåverkan genom deras arbete.

Vill driva utvecklingen

Anders Österberg (S), biträdande finansborgarråd och ordförande i exploateringsnämnden i Stockholms stad, säger: ”Vi vill driva utvecklingen av fossilfria entreprenader och det kan vi göra genom att ställa anbudskrav i våra upphandlingar. I entreprenaden, där stora mängder berg och jord ska schaktas, är ett av kraven att minst 10 % av maskintimmarna ska drivas med el.”

Anders tillägger: ”Den typ av upphandling som Stockholms stad har krävt för fossilfria entreprenader kommer att bidra till ett genombrott i övergången till elmaskiner. EC230 Electric kommer att bidra till 2 700 fossilfria timmar i projektet.”

Anders Österberg, Stockholms stad. Volvo Construction Equipment.

Richard Sjöblom, grävmaskinsförare på Skanska, har gett överväldigande positiv feedback efter att ha kört EC230 Electric, särskilt när det gäller enkel laddning och maskinens prestanda i olika situationer. Han säger: ”Om jag fick välja mellan en el- och dieselmaskin i den här storleksklassen skulle jag välja elektrisk eftersom det finns så många fördelar jämfört med en dieselmaskin. När maskinen levererades var det många skeptiker som trodde att den inte hade kapacitet att hålla hela dagen, men de har alla visat sig ha fel!”

Utöver EC230 Electric krävs att alla andra maskiner körs på HVO (hydrerad vegetabilisk olja) – ett biobränsle som minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 90 %.

Tidpunkten för lanseringen av Volvo EC230 Electric på den svenska marknaden är ännu inte bestämd.

Källa: Swecon

logo
Catharina Olsson-Lindh