Artiklar

Betonghårt jobb i Vimmerby

Något hundratal kubikmeter om dagen i 8 bilar. Geba går för högtryck och passen blir många och långa när byggen väntar på specialanpassad betong. ”Man behöver ha en förstående familj”, säger Johan Ekström, platschef på Geba Betong i Vimmerby AB.

Johan vet vad han pratar om, där han sitter i dunklet framför datorskärmarna i kontrollrummet på Gebas betongfabrik, strax utanför småländska Vimmerby. Telefonen ringer ideligen.

– Jag kan ha 200 samtal på en dag. Vissa får man ringa upp senare.

Utanför fönstret rullar betongbil efter betongbil ut och in på området kring den kompakta och fästningsliknande betongfabriken. På tvättrampen, strax utanför kontrollrummet, avlöser chaufför på chaufför varandra för att spola öppningen till lastbilens betongblandare ren, efter dagens arbete. Vattnet som används för rengöringen gurglar brunt, eftersom det återanvänds för att skona miljön.

Geba har 3 egna bilar, som transporterar betong, upp till 5 via systerföretaget BPV, Betongproduktion i Västervik AB.
– De har 4 stycken plus 1 grusbil som de kan använda vid behov. Sen har vi också 2 lastbilar för pumpning av betong, en här och en i Västervik.

En betongbil känns lätt
igen på den typiska blandaren, eller tunnan, baktill. De bilar som används av Geba och BPV rymmer mellan 7 och 9,5 kubikmeter färskbetong.

Betongfabriken i Västervik
håller på att flyttas och kan inte producera betong under tiden. Då får Geba täcka upp. Det är en intensiv tid, konstaterar Johan Ekström. Ove Karlsson, 68, har fått rycka in. Han gick egentligen i pension för 5 år sen, men har jobbat deltid på Geba sedan november i fjol.
Johan:
– Han hjälper till med lastmaskinskörning och fyller på material åt oss, nu när det är så högt tryck och vi inte hinner med allt själva.

Ove kör hellre dumper än tillbringar vintern som pensionär.

– Det blir alldeles för långtråkigt. Jag vill göra nåt i stället för att bara sitta hemma.

Claes Askevik hoppar ur sin orangefärgade Geba-bil. Han har jobbat på företaget i drygt 1,5 år och verkar trivas bra. Köra lastbil är bara en del av hans sysslor, säger han.

– Vi chaufförer får göra allt möjligt. Vi fixar och donar med det som behövs här på fabriken.

Lastbilen är en Scania, speciellt anpassad för att kunna frakta betong, men också grus, berättar Claes.

– Jag har ett grusflak till min lastbil och kan också köra släp. Allt kopplas på och av med ett snabblås. Då kan jag köra betong på förmiddagen och grus på eftermiddagen, om det behövs.

Trots dagliga rutiner är jobbet varierande, säger Claes, och ganska krävande. Mycket handlar om problemlösning utifrån kundens önskemål.

– Förra veckan levererade vi betong till en ö i Västervik genom att köra bilen på en pråm.
 

Kunderna finns vanligtvis inom en radie på 6 mil från Vimmerby. Största delen av leveranserna sker regelbundet till stora företag, men en del går också till privatkunder.

Totalt har Geba
4 anställda på fabriken i Vimmerby. Johan är den som i nuläget har jobbat längst på platsen, över 9 år. Han är noga med att framhäva sina kollegor. Alla måste hjälpas åt, säger han, plus sköta sina ordinarie sysslor

– Det är stundtals tufft, men alla jobbar väldigt bra. Du vet ungefär när du börjar på morgonen, du vet aldrig när du kommer hem.

Efter arbetets slut
spolar Janne Dahlberg av sin vinröda lastbil med den klassiskt randiga betongtunnan bakpå. Han driver eget åkeri och hyrs in av Geba vid behov. Bilens betongutrustning tvättas varje dag.

– Det är jätteviktigt. Om man inte gör rent direkt så kan det fastna betong och då blir det mycket, mycket värre att få väck den sen.

Fabriken tornar upp
sig över Janne och hans lastbil. Anläggningen är av typen tornstation, förklarar Johan. De olika komponenterna i betongen faller med gravitationens hjälp uppifrån och ner till en betongblandare som rymmer fyra kubikmeter.

– Frifallsblandare kallas den. En del betongfabriker använder sig av band för att transportera materialet till blandaren. Här faller allt uppifrån och ner. Blandaren startas och så fylls den med betongmaterial vissa tider: cementpulver, grus och vatten, allt beroende på vad det är för recept.

Den färdiga betongen
töms i betongbilarna, som backas in under blandaren. Sedan väntar transport till kund, ofta en byggarbetsplats. Betongen tillverkas efter kundernas önskemål. Bland annat kan de välja färg. Förutom klassiskt betonggrå är svart och rött populära kulörer. En del kunder vill ha glasfiber inblandat i betongen, positionsfiber, som till viss del ersätter armeringsjärn.

Det är mycket
som kan gå fel, säger platschef Johan Ekström, öppenhjärtigt.

– Det är ju ett naturmaterial som vi hanterar. Även om datorn säger att den här satsen betong blir exakt som den förra så kan resultatet skilja sig något. Det finns olika tillsatsmedel för att kompensera för det. Vi använder också olika former av tillsatser för att påverka egenskaper och härdning, men också för att kunna gjuta vid minusgrader.

Försenade transporter innebär
stora problem. I värsta fall börjar betongen stelna inuti betongtunnan.

– Då kan vi bli tvungna att krypa in och bila, hacka bort det som har torkat fast,
säger Johan.

Även vid normal
användning lagras betong inuti betongbilen, särskilt bakom de ”vingar” som blandar betongen inuti den roterande betongtunnan på lastbilen, men även i fabrikens stora blandare.
Bila är ingen favorit, säger Janne Dahlberg med en grimas.

– Nej, fyfan, det är inte kul. Det är nog det tråkigaste med alltihop.
Johan håller med. Han bilade avlagrad betong i fabrikens blandare till midnatt häromdagen. Men ännu värre är det att krypa ner i betongbilens blandare en gassande sommardag, säger han.

– När du tittar ner i hålet till betongtunnan och det bara bolmar ut värme… Totalt höll jag och en chaufför på en fem, sex timmar förra sommaren. Då kände jag paniken, skräck faktiskt. Jag var helt slut efteråt och fick dricka vätskeersättning och vila mig.

Samtalet kommer in
på konkurrenter. De finns i Högsby och Kisa, säger Johan, som snarare ser dem som samarbetspartners.

– Har jag en bil över och en konkurrent vill hyra den så är det klart att det går bra. Det tjänar vi båda på.
Betongarbete passar nog inte alla, funderar Claes när det är dags att gå hem för dagen.

– Det står klart och tydligt i anställningskontraktet att det är varierande tider som gäller. Det är en del av jobbet.
Johan instämmer. På fritiden driver han Hultsfreds Städ & Service, tillsammans med sin hustru. Det är svårt att få tiden räcka till.

– Det krävs en förstående familj och förmodligen nån slags bokstavskombination om man ska orka det här,
skojar han.

Johan Ekström har
bland annat snickrat fönster och tillverkat prefabricerade betongväggar innan han började på Geba. Här blev han snabbt platschef efter praktik och utbildning.

– Man får lära sig vilka fordon som används, hur man sköter en betongfabrik och betonglära.

Johan konstaterar att
Geba just nu går för högtryck, men att man aldrig kan vara säker på framtiden.


– I år (läs 2022) kör vi kanske ut 15 000 kubikmeter betong till kunderna, snittet brukar ligga på cirka 10 000. Men redan nu märker man i byggbranschen att efterfrågan börjar dämpas.


De höjda elpriserna
påverkar verksamheten, som är av det energikrävande slaget.

– Vi tvingas kompensera med höjda betongpriser. Men även om tiderna blir sämre så tror jag att den här branschen kommer fortsätta gå bra.

Snart är planen
framför fabriken tom, men familjen får vänta lite till på Johan. Han ger anvisningar till chaufförerna inför nästa dag i telefon.
Hejhej, jo, jag tänkte att...
Under tiden som det skymmer över Vimmerby.

Geba Betong i Vimmerby AB

Grundare: Gösta Nilsson.
Nuvarande ägare: Nybrogrus AB, som tog över verksamheten den första november 2012.
Antal anställda i Vimmerby: 1 platschef och 3 chaufförer.
Fordon: Genom koncernkollegan BPV, Betongproduktion i Västervik, har Geba tillgång till ytterligare 5 betongbilar. Geba har 1 egen betongpumpbil med möjlighet att också använda den som ägs av BPV.
Omsättning: Normalt cirka 15 till 20 miljoner kronor per år.
Gebas anläggning i Vimmerby: Startades 1996 för tillverkning och försäljning av färsk, färdig byggbetong inom området Vimmerby, Eksjö, Hultsfred, Västervik, Kisa, Målilla och Virserum med flera orter. Upptagningsområde cirka 6 mils radie kring fabriken.
2013: Ny betongsilo, som ökade kapaciteten och gjorde det möjligt att leverera anläggningsbetong.
Övriga tjänster: Koncernen levererar grus, makadam, sten, sand, och matjord, även till södra delen av Kalmar län, exempelvis Öland.

Text och foto: Eric Bengtsson