Artiklar

Göran Forsberg, 81 – ”Det har varit viktigt att hänga med i den tekniska utvecklingen”

Hüllert Maskins säljare Peter Sjöström tillsammans med Göran Forsberg

När Göran Forsberg var 70 år investerade han i sin första runtomsvängande teleskoplastare. Nu har han nyss fyllt 81 år och kört i stort sett dagligen någon av företagets maskiner. Det senaste inköpet, Merlo Roto 70.24 S Plus, har inte gått mer än 500 timmar.

Göran Forsberg Åkeri AB är baserat i Luleå och sysselsätter i dagsläget fem man med huvudfokus inom bygglogistik och teleskoplastarkörning. Göran Forsberg har varit i branschen sedan lingrävarnas tid och har kört maskiner i 60 år i år. När han muckade från lumpen 1963 var det dags att ta över sin fars lastbil och på vägen är det.

– Då kostade dieseln 18 öre litern, minns Göran Forsberg.

Intresset för bilar och maskiner har hängt i sedan skolåldern.

– Det var självklart att jag skulle fortsätta jobba med det, säger han.

Göran är näst äldst av fyra bröder, som alla arbetat i verksamheten. När hans äldre bror ville köra bandtraktor köptes en sådan in och verksamheten växte därefter även på maskinsidan. Totalt har företaget haft fyra bandtraktorer, CAT D4, samtidigt.

1986 kom Göran Forsberg för första gången i kontakt med en teleskoplastare. En kollega hade skaffat och teleskoplastare från JCB som inte kunde fångade Görans intresse.

– Jag har alltid gillat att prova nya saker. Det har varit viktigt att hänga med i den tekniska utvecklingen, säger han.

Göran bestämde sig snabbt för att investera i en likadan och har haft teleskoplastare i produktion sedan mitten av 90-talet.

– Det var en fantastiskt som kunde göra jobbet mycket smidigt än en hjullastare, säger han.

Efter det har det rullat på, teleskoplastarparken har vuxit och fokus har skiftat över till bygglogistik. Numera är maskinparken grön och har sedan 2000-talet levererat av AB Hüllert Maskin.

– Vi har köpt nio maskiner av dem totalt och som mest har vi haft fyra Merlo samtidigt. Den första jag köpte var en rak 17-meters och 2012 köpte jag den första runtomsvängande. Det var en stor innovation, konstaterade han.

Maskinerna har alltid köpts kontant och görs så även idag.

Var det bättre förr undrar du kanske? Inte materiellt sett, menar Göran – men ekonomiskt sett är det inte så stor skillnad att driva maskinentreprenadföretag idag mot under 60- och 70-talet.

– Maskinerna kostar mer idag men har också mer utrustning och kan göra jobbet snabbare. Största skillnaderna idag mot när jag började är att maskinerna blivit mer moderna, bekväma och lättkörda, säger han.

– Hüllert har alltid ställt upp till hundra procent för oss och har en fantastisk säljare i norr i Peter Sjöström. Det var ett mycket lyckosamt samarbete genom åren, det måste du skriva, tillägger han.

Även om Göran Forsberg idag till stor del har lämnat över till sonen Jörgen är fortfarande involverad i såväl maskininköp som den dagliga verksamheten.

– Mitt intresse för maskiner står fast än idag. Det betyder väldigt mycket för mig med företaget, både den sociala biten och att få vara med och göra nytta i samhället. Jag vill fortsätta så länge jag orkar, säger han.

Sonen Jörgen Forsberg spakar företagets senaste investering, Merlo Roto 70.24SPlus, om dagarna. Maskinen har precis gått 500 timmar och är en av totalt tre Merlo i maskinparken i dagsläget.

– Den största skillnaden mot tidigare modell är komforten. Den är mycket mer behaglig – både att arbeta i men också vid landsvägstransport. Vi förflyttar oss mycket för egen maskin, så det är en mycket viktig egenskap för oss, säger han.

– Merlo har helt klart de bästa maskinerna. Vi har provkört andra märken också men de har inte kunnat mäta sig med Merlo, säger Jörgen.

Förutom den nya Roto 70.24 S Plus har företaget även en Roto 60.24 MCSS från 2017 och en mindre Roto 40.18 från 2020.

– Vårt uppdrag handlar om att se kundens behov och lösa det. Ända från början har Göran Forsbergs åkeri legat i teknisk framkant och varit intresserad av att jobba med nya tekniker och redskap, berättar Jörgen.

Som exempel kan nämnas att Forsbergs förutom att vara tidigt ute med teleskoplastare även var en av de första i Sverige med multiskopor. Genom åren har de även byggt och byggt om egna redskap för att passa efter egna behov.

Jörgen började som lastbilschaufför i företaget, men fick senare frågan om han ville köra teleskoplastare istället.

– När min pappa fyllde 70 år frågade han mig om framtiden och om jag skulle kunna tänka mig att fortsätta köra teleskoplastare jag hade hoppat in medan han var på semester. Jag trodde att han skulle gå i pension – men det var precis tvärtom, han skulle expandera i stället och köpa en teleskoplastare till, berättar Jörgen Forsberg.

Han tänker fortsätta att köra Göran Forsbergs Åkeri AB i samma och som tidigare och ser rekrytering av nya förare som den största utmaningen för framtiden.

– Det är jättesvårt. Jag hoppas kunna hålla företaget i ungefär samma storlek som idag, men allt hänger på om jag får tag i förare, säger han.

Källa: Hüllert Maskin