Artiklar

Kents Åkeri sandar Mellerud

Davids familj har kört lastbil i Mellerud i snart ett sekel. Han ”myser runt” på vinternätterna för att sanda vägarna i trakten och göra dem trygga och säkra och fria från halka. ”Det är ett lugnt och skönt jobb och visst känner jag att vi gör nytta.”

David Andersson kliver in i hjullastaren för att fylla sandbilens flak en tredje gång under nattens pass. Ett tiotal mil vägar i minsta klassen kring Mellerud sandas med start klockan 20, för att minska halkrisken i området.

– Trafikverket kontrollerar väglaget med sin mätutrustning och anlitar oss via underleverantörer när det är dags att sanda eller ploga, säger David.

Han jobbar sin fjortonde vinter som chaufför i Kents Åkeri i Berg och började köra lastbil när han var 18 år. Det mesta går på rutin. Sanden rinner ut bakom lastväxlarbilens sandspridare och lämnar symmetriska spår som liknar tassavtryck på vägen.

Nuvarande Kents Åkeri har varit på rull i snart ett sekel, med utgångspunkt i Mellerud i Dalsland. Majoritetsägare sedan 2003 är Jörgen Andersson, Davids far.

– ”Jörgen i Berg” annars vet ingen vem jag är.

Kents Åkeri är döpt efter Jörgens far, Kent, som drev firman till dess att sonen tog över.

– Åkeriet bildades under annat namn 1927 av min farfars morbröder, Lars och Sven ”i Mossen”, i Grinstad utanför Mellerud.

Körde mjölk och grus

Kents Åkeri i Berg AB har funnits i släkten hela tiden sedan dess. Inriktningen var från början gruskörning och transport av mjölkflaskor. När mjölktransporterna gick över till tankbil, 1971, slutade Kents Åkeri köra mjölk. Under åren har åkeriet också transporterat boskap.

Huvudsysslan för Kents Åkeri 2022 är fortfarande grustransporter, som står för 50 till 60 procent av uppdragen. 20 till 30 procent består av olika former av lantbrukstransporter. Resterande del utgörs av bland annat maskinförflyttningar av främst hjullastare och grävmaskiner, men även transporter av flis till den kommunala värmepannan. Plogning och sandning mot halka utförs säsongsvis.

– Vi är ett åkeri med inriktning entreprenad inom Melleruds kommun, men vi har också en spannmålsbil. Stora delar av året går den på Skåne, Östergötland, Värmland och även Dalarna, säger David.

Förvaltar en tradition

Den ekonomiska utvecklingen för Kents Åkeri har varit positiv de senaste fem åren, enligt David, som förutom att sanda kör alla möjliga slags uppdrag för Kents Åkeri.

Han hjälper också till på kontoret med ekonomin, jobbplanering och orderingång och uppdragsfördelning. När det behövs rycker han in som extra mekaniker.

David Andersson är delägare i Kents Åkeri i Berg sedan några år. Det handlar till stor del om att förvalta en tradition, känner han.

– De här vägarna som jag sandar nu har tidigare generationer i åkeriet kört på före mig.

Totalt sju personer är anställda i Kents Åkeri för närvarande. Jörgens fru Annamaria hjälper till med administrationen och Davids lillasyster Clara kör spannmålsbil.

Clara Andersson, 23, har gått samma utbildning som bror David – 3-årigt transportgymnasium i Säffle. Jobbet som spannmålschaufför passar henne bra, men det finns också nackdelar, säger hon.

– Det blir ofta långa dagar och en del nätter i bilen. Men den stora fördelen är att jag till största delen sköter mig själv.

Att jobba med familjen är speciellt.

– Det är nog svårt att förstå om man inte har provat. Det kan vara påfrestande, men har också fördelar. Mycket svett och tårar har det blivit, men jag hade aldrig varit den jag är i dag utan allt stöd från min bror och pappa.

I dag är inte kvinnliga lastbilschaufförer någon ovanlighet, men till en början var reaktionerna ofta negativa, berättar Clara.

– När jag började 2017 var jag tvungen att visa vad jag kunde för att bli accepterad, bara för att jag är tjej. Nu har det blivit bättre.

David tycker att det funkar fint med systern som kollega.

– Hon har gjort väldigt bra ifrån sig sen hon gick ur skolan, det här är hennes femte vinter i företaget.

Små marginaler

David trivs i en bransch som blir allt tuffare. Marginalerna är små och det finns ingen plats för misstag eller missöden.

– Det är tråkigt att behöva säga det, men det blir svårare och svårare att få lönsamhet. Skjuter ett däck för oss nu så går inte den här sandningen ihop och inte den förra heller.

Lastbilen som David sandar med i natt är en av totalt 5 lastbilar hos Kents Åkeri, 4 Scania och 1 Volvo, men det räcker inte alltid, säger Jörgen Andersson:

– Vi använder ofta upp till 3 inhyrda bilar för att hinna med våra kunder. Vi hyr in lastväxlare eller grusbilar av ett 10-tal lokala åkare. Vi kör också för olika byggföretag i trakten och har 100 procents samarbete med Krynes Entreprenad i Mellerud.

Pandemin har inte påverkat åkeriet, säger Jörgen.

– Jag vet inte vad det kan bero på, men vi har snarare haft fler körningar.

En av de största uppdragsgivarna är Melleruds kommun. Kents anlitas ofta av bönder, men också av privatpersoner.

David rullar vidare längs de slingrande vägarna i dalsländska natten. Vägar i klass 4 och 5 saltas inte utan sandas enbart.

– Sanden har samma verkan hela tiden på is, men kan samtidigt svepas bort av passerande bilar. Saltet behöver några minuter innan det når full verkan. Det ruggar upp isens yta och gör den lite strävare. Gruset vi lägger på har någon halv procents inblandning av salt för att det inte ska frysa.

Det var 1991 som Jörgen Andersson började jobba med sin far i familjens åkeri. Han gick in som delägare året därpå.

1988 hade Jörgen avslutat ett tvåårigt verkstadsgymnasium i Vänersborg.

– Då hade jag varit med och skruvat på och grejat med lastbilar varenda helg under hela min uppväxt.

I nya lokaler

8 oktober i fjol är ett viktigt datum för Kents Åkeri i Berg. Då kunde företaget flytta in i helt nya lokaler på närmare 500 kvadratmeter i Mellerud.

Här finns kontor, tvätthall och en mindre garagedel. Större reparationer sker i den gamla verkstaden, som byggdes av Jörgens far 1989.

– Vi har också serviceavtal med Scania och Volvo i Åmål.

Jörgen med personal stortrivs i de nya lokalerna.

– Det är jätteroligt och känns samtidigt lite konstigt. Nu kan man äntligen få lite privatliv jämfört med hur det var tidigare när kontoret fanns i bostaden.

Någon expansion tror varken David eller Jörgen på i nuläget.

Jörgen:

– Det får mina barn ta hand om i så fall, om de har viljan. Jag har ju tidigare sagt att när jag är 55 ska jag försöka trappa ner, men det är ju frågan om jag kan hålla det.

Han är glad och stolt över att ha sina barn i företaget.

– David har varit den drivande kraften på senare tid. Han och Clara bidrar mycket till verksamheten.

De flesta åkare brukar trivas bättre bakom ratten än skrivbordet. Jörgen Andersson är inget undantag. Han saknar ibland 1990-talet.

– Man fick komma ut och se sig omkring. På sommaren körde jag transporter över stora delar av Sverige. I torsdags förra veckan fick jag tillfälle att sticka ner till Skåne och sova borta en natt. Toppen!

Dieselklausuler

Jörgen funderar på plus- och minussidorna med åkarlivet.

– Det är överlag fritt och omväxlande, men vill man ha ett regelbundet och enkelt 8- till 5-jobb så ska man nog söka sig nån annanstans.

Dieselprisets utveckling är ett allvarligt problem, tycker Jörgen.

– Vissa avtal går inte att ändra, medan andra har dieselklausuler som gör att man kan kompensera för ökade priser.

David:

– Nånstans finns ju en gräns för lönsamheten. De som drabbas hårdast är de längst ut i näringskedjan, bland annat mindre åkare och bönder.

Den moderna teknikens reglering av arbetet gör jobbet mer invecklat än det borde vara, tycker Jörgen.

– Glömmer du slå in start- och slutland kan det kosta en tusenlapp. En av våra chaufförer hade tre minuter för kort rast och det kostade 3 000 kronor. Men det är klart att det måste finnas regler för arbetstider, annars blir det ju rena vilda västern.

Spännande framtid

I grunden rör det sig om en trevlig och positiv bransch, säger David. Han beskriver framtiden som spännande och utvecklande.

– Annars hade man ju inte hållit på. Det finns mycket att se fram mot, bland annat på maskin- och tekniksidan.

Sandspridarnatten är snart till ända. David har på 5,5 timmar fördelat cirka 50 ton sand på tio mil av Melleruds minsta vägar.

Han får frågan om Kents Åkeri har något valspråk. Han funderar några sekunder.

– Gör så gott du kan.

DAVID ANDERSSON

Gör: Delägare i Kents Åkeri i Berg Aktiebolag.
Bor: Köpmannebro.
Ålder: 31.
Familj: Flickvän.
Intressen: Datorer, hänga med i samhällsdiskussioner i stort och smått.
Kör: Gärna någon av firmans lastbilar.

TEXT OCH FOTO: ERIC BENGTSSON