Artiklar

Här lägger man inte alla ägg i samma korg

G.A. Däckspecialisten ligger i startgroparna när tiden för vårens hjulskiften närmar sig. Då handlar det mesta om att kränga däck på löpande band.
– Vi har valt att fokusera på både privatkunder och stora åkerier, säger Ambjörn Blom.
Han konstaterar att de första månaderna på året tillhör de absolut sämsta, och då passar man på att förbereda sig inför vårens anstormning.
– På sätt och vis är det skönt att det är så pass lugnt nu. I vanliga fall hinner vi knappt göra något annat än att byta däck, säger han när vi träffas en sen eftermiddag i februari då det mesta går på sparlåga.
Ute i hallen håller Alfred Bartosch på att kränga ett däck och en bit längre bort inspekterar John Olsson några skador på ett större däck som de precis fått in.
– Säsongen ser ut som den gör, och med åren har jag lärt mig leva med osäkerheten. Visst kan det kännas tufft att titta in i en nästan öde verkstadshall, men jag vet att det vänder. Faktum är att företaget gått allt bättre för varje år, säger han och berättar att han jobbat med däck i stort sett hela sitt yrkesliv.
Blev delägare
Efter att ha haft en egen verkstad hemma i garaget blev han delägare i G.A. Däckspecialisten för 14 år sedan.
– I början hyrde vi in oss. Men år 2007, lagom till den stora finanskrisen, köpte vi den här lokalen och byggde till. Många var säkert skeptiska till att vi satsade så mycket, men vi påverkades inte så mycket av den lågkonjunkturen, säger han.
I slutet av 2012 köpte han ut den tidigare delägaren som gick i pension och nu blev verksamheten ett riktigt familjeföretag i och med att hustrun Yvonne kom in i bilden.
– Det är en stor fördel att ha företaget inom familjen, allt blir så mycket enklare att sköta, säger han och får medhåll av sin fru som sköter det administrativa på kontoret.
De båda makarna konstaterar att man uppenbart lyckats hitta en nisch på den lokala däckmarknaden eftersom både omsättningen och lönsamheten ökat sakta men säkert.
Ökad lönsamhet
– De år vi tappat något i omsättning har lönsamheten ökat, mycket tack vare att det då handlat om mer servicejobb än nyförsäljning, säger Ambjörn Blom som konstaterar att det blivit en betydligt hårdare konkurrens och minskade marginaler i branschen.
En orsak är att många kunder väljer att handla däck på nätet, men samtidigt måste även de här däcken monteras och det är här som de nya affärsmöjligheterna finns.
Under de senaste åren har de märkt en tydlig trend och det är att kunderna i allt högre utsträckning väljer premiumdäck, detta eftersom det inte skiljer mer än några hundralappar mellan de bästa och sämsta däcken.
Inte heller regummerat säljer lika bra som förr, vilket är något som gäller för både personbilar och den tunga sidan. För lastbilsdäcken försämras kalkylerna för regummerat för kundernas del. Köper de nytt kan de alltid sälja tillbaka stommarna från uttjänta premiumdäck som till exempel Nokian, men det går inte att göra med regummerade däck.
Bra bemötande 
I dagsläget står personbilarna för cirka 60 procent av omsättningen medan lastbilarna avancerat upp till 40 procent. Just de sistnämnda ökar stadigt och på sikt tror Ambjörn Blom att de här däcken kan komma att dominera.
– Rent generellt är det svårt att få nya kunder på den tunga sidan, åkerierna byter inte gärna däckverkstad. Men lyckas man få deras förtroende blir de återkommande kunder. Därför försöker vi öka den andelen, säger Ambjörn Blom som menar att ett bra bemötande är extra viktigt.
– Vi har som policy att behandla alla kunder som VIP-gäster, även om de bara kommer in med ett skottkärrehjul. Gör vi ett bra jobb med det hjulet återkommer de sannolikt med sin bil eller lastbil nästa gång. Därför är inget jobb för litet för att engagera sig i.
Nya kunder
Under de senaste åren har G.A. Däckspecialisten lyckats knyta till sig några större kunder som till exempel det kommunala bolaget Affärsverken samt industriföretaget ABB. På personbilssidan finns det även medelstora företag med upp till ett 20-tal fordon i verksamheten.
För att få ytterligare ben att stå på har de anställt en bilmekaniker som kan utföra vanlig service samt enklare reparationer, vilket uppskattas av många företagskunder som vill passa på att få detta gjort när de ändå har bilen inne för ett däcksbyte.
– Tid är pengar och jag tror att vår satsning på vanliga verkstadstjänster kommer att bli allt viktigare framöver. Däremot har vi inga planer på att nyanställa, i dag är vi fem som jobbar här och det är alldeles lagom för att vi ska kunna erbjuda alla full sysselsättning.
Text och foto: Peter Fredriksson