Artiklar

M2M hetaste trenden

En väg med elskena i vägbanan ska testas mellan Arlanda och Rosersbergs logistikcenter.

RobotwebM2M är i dag en av de hetaste teknologitrenderna inom industrin, men vad är egentligen M2M och vad är det som är nytt?
Fordonsindustrin står verkligen på tröskeln till den science fiction-värld vi alla log lite överinseende åt får tio år sedan. Kommer ni exempelvis ihåg filmen iRobot med Will Smith, där han likt den hjälte han ska vara väljer att börja styra sin bil manuellt trots att människor enligt filmens logik ska vara sämre bilförare än datorer. Idag utför Volvo Cars experiment med självkörande bilar runt Göteborg men även ”Road Trains”, där man helt enkelt ”hakar på” en lastbil och sedan kan läsa tidningen.
Och allt det här är idag möjligt med den nya tekniken som finns tack vare ett begrepp som kallas M2M. M2M står för ”Machine to machine” och är ett begrepp som innefattar all direkt kommunikation två maskiner emellan, där människan inte är inblandad. Och nu inser du säkert att det här begreppet blir väldigt brett och omfattande. Men det man idag menar med M2M handlar om uppkopplad kommunikation, och faktiskt i första hand när maskiner INTE kommunicerar direkt med varandra. Visst, det finns direkt kommunikation också, men det nya heta är när du stoppar in ett så kallat digitalt moln mellan maskinerna.
NÅGRA EXEMPEL PÅ M2M
Men vi ska ge några enkla exempel på M2M så blir det lite lättare att förstå. Som när du har en värmepump i ditt hus och en temperaturgivare utomhus. Då kommer temperaturgivaren att skicka en signal till pumpen, att nu är det -20 grader, varpå pumpen kommer att jobba lite extra hårt för att hålla värmen i huset. Eller din elmätare som direkt berättar vad du har för förbrukning som därefter hamnar på din räkning. Även en tv-box  kommunicerar med en satellit eller markbunden mottagare och berättar vilka kanaler du beställt samt om du betalat räkningen eller inte. Detta är den enklaste formen av uppkopplad M2M som finns idag och något de flesta av oss använder i vardagen.
Så det är ju inte så spännande. Vad finns det då som gör detta så hett just nu? Ja, egentligen att det inte finns några andra begränsningar än fantasin när det handlar om framtiden.
Hans Dahlberg är chef för Teliasoneras M2M-division, som är företagets mest snabbväxande och en av Europas ledande leverantörer inom området. Och det är här vi hittar framtidens M2M. För det som alltså hänt de senaste åren är att fler och fler prylar/maskiner blir uppkopplade mot Internet, och antingen kommunicerar direkt med en annan pryl/maskin eller skickar information upp till ett moln där den analyseras och sedan kan skickas vidare till de som behöver informationen.
50 MILJARDER PRYLAR
– Ericsson tror att det kommer att finnas 50 miljarder uppkopplade prylar år 2020 och det är ju där vi kommer in, säger Hans Dahlberg.
Teliasonera är ju som operatör en väldigt viktig länk i allt detta. I tidernas begynnelse, typ på televerkstiden, försökte man vara med och leverera allt från hårdvara till mjukvara. Idag har man valt att fokusera på det de gör allra bäst, nämligen koppla ihop människor och/eller maskiner och försöker istället att hjälpa företag att hitta M2M-leverantörer som passar deras behov.
– Vi är en tredjedel av näringskedjan här och har skaffat oss en rad samarbetspartners som är duktiga på sin del av värdekedjan, sedan är det bara att hitta lösningar som passar olika företag, berättar Hans Dahlberg.
EFFEKTIVA PROCESSER
Drivkraften hos oss och de företag som anlitar oss är att hitta effektiva processer, fortsätter han.
Hans Dahlberg tar ett exempel där han berättar om bilföretaget Tesla, som valt just Teliasonera som sin samarbetspartner. Alla Teslabilar säljs nämligen med ett simkort installerat. Tanken med uppkopplade bilar är flera. Många biltillverkare har sedan många år system där bilen ringer upp en larmcentral om det inträffat en olycka, där ibland Volvo. Men Tesla använder SIM-kortet för att ”aktivera” sina bilar vid en försäljning, men också att se till att de har den senaste programvaran när de levereras till kund.
Ett system som just nu testas av Volvo är att låta en bil skicka information om väglag till ett moln. Detta sker bland annat via bilens tempmätare, men också via sensorerna för antisladd, antispin och ABS. På så sätt kan andra bilar i området varnas, men informationen går också ut till väghållaren, som kan skicka ut en plogbil eller saltbil till det aktuella området. Problemet med den här typen av information är att biltillverkarna hittills inte varit så intresserade av att dela med sig av informationen från sina bilar till andra bilmärken. Hans Dahlberg hoppas dock att någon Europeisk myndighet tar ett helhetsgrepp kring det här och upprättar både moln och regler om hur informationen ska delas så att alla kan ha nytta av den.  Än så länge sker dock det mesta av kommunikationsutbytet via fasta nätverk, oavsett om det går via internet eller på ett internt nätverk.

Ett system som just nu testas av Volvo är att låta en bil skicka information om väglag till ett moln.

Ett system som just nu testas av Volvo är att låta en bil skicka information om väglag till ett moln.


ÖKA I FRAMTIDEN
– I dagsläget sker cirka tio procent av all M2M-kommunikation över mobilnätet men det kommer givetvis att öka i framtiden, säger Hans Dahlberg.
Framtiden, ja. Hans Dahlberg ser två områden med väldigt stor potential, det ena handlar om underhåll och det andra om det som på engelska kallas ”Quality of life” eller livskvalitet på svenska.
När det gäller underhåll kommer exempelvis uppkopplade bilar att vara ett enkelt sätt för driftstekniker att både uppdatera mjukvara, laga mjukvarufel, felsöka och förbereda sig om bilen är på väg in på verkstaden. Men detta kan givetvis gälla allt från en tvättmaskin till en svarv på en industri också. Det kan dessutom handla om något som kallas ”predicted maintenance”, där exempelvis bilen själv säger till att den gått ett visst antal timmar/mil eller att något börjar bli slitet.
Tack vare den nya tekniken kan affärsmodeller förändras. Man kan också tänka sig ett system där man hyr olika maskiner och betalar per timme de används eller för det jobb/den funktion de utför/har. Detta är, enligt Hans Dahlberg, något som många tittar på idag. Det kan gälla allt från flygmotorer till entreprenadmaskiner eller varför inte verkstadsmaskiner.
När det kommer till livskvalitet blir området nästan oöverskådligt. Men om vi tittar på två mer specifika exempel så blir det lättare att förstå. Vi börjar med bilen, som redan idag har ett infotainmentsystem som utvecklats enormt de senaste åren. Idag är det oftast en ljudanläggning med blåtandskoppling och möjlighet att koppla in både USB-minnen och hårddiskar, samt en GPS. Allt detta innebär M2M-kommunikation på hög nivå.
Men förutom det vi redan nämnt med molntjänster, tänk om verkstaden kunde uppdatera programvara på natten när den står i garaget, eller maila kunden om tre tänkbara tider för nästa service som bilen sagt är på gång? Eller att förarens körstil kan registreras och belönas om denne kör snålt och säkert.
Det sistnämnda är säkert inget som alla skulle tycka var positivt och här närmar vi oss också ett problem, nämligen det med integriteten. M2M skulle kunna vara en omskrivning för ”Storebror ser dig”. Det är säkert något som idag delvis bromsar utvecklingen, vilket kanske kan ses som något ganska sunt i sammanhanget. Men samtidigt är trenden mot allt mer uppklopplade prylar och därmed kontrollerade medborgare tydlig.
SMART PILLERBURK
Nästa område är hälsa och även här finns mängder av applikationer som kan inverka på vårt, eller människor i vår omgivnings, liv.
Ett exempel är den smarta pillerburken, som både berättar när det är dags att ta sin medicin och när den är tagen. Burken kan också larma vård- eller omsorgspersonal om personen inte tar sin medicin inom en viss tid. Detta skulle kunna vara väldigt bra för exempelvis äldre med dåligt minne.
Eller varför inte en uppkopplad lekplats, där barn kan leka med och tävla mot barn i hela världen. Digital teknik behöver ju inte bara försoffa oss, utan kan också vara en sporre till att få oss och våra barn att röra oss mer.
M2M är i sig inte särskilt upphetsande, men alla tillämpningar gör givetvis tekniken hur intressant och spännande som helst. Framför allt är trenden tydlig, allt flera apparater kommunicerar med varandra utan att vi människor lägger oss i. Och det är nog ingen vågad gissning om vi förutspår att detta kommer att förändra, och förbättra, våra liv och våra arbeten framöver.
Text: Henrik Fitinghoff
Foto: John Deere
Illustrationer: Isak Andersson och Volvo Cars