Lastbilsdelsakuten som erbjuder gamla tiders handslag

Eric Skoglund Bil & Metall i Falun är platsen där lastbilsdelar får nya liv. I snart 70 år har företaget marknadsfört sig med kvalitet och trivsel snarare än pressade priser. ”Pengar kan aldrig vara drivkraften. Vi gör det här på vårt vis eller inte alls”, säger Roger Skoglund.

Tillsammans med sin bror Kjell Skoglund driver han sedan 30-talet år demonteringsföretaget i utkanten av Falun.

”Bröderna handslag”

– Jag och brorsan bestämde oss tidigt för hur vi ville ha det. Vi är stolta över att ha blivit kallade ”bröderna handslag”. För oss innebär att skaka hand ett gällande avtal på det gamla, hederliga viset. Vi konkurrerar inte med priset, men med service, trygghet och kvalitet. För oss står kunden i fokus. Här ska man ha tid att växla några ord och skratta lite tillsammans, säger Roger Skoglund.
Det var 1953 som brödernas far, Eric Skoglund, grundade företaget som i dag heter Eric Skoglund Bil & Metall AB. På 1980-talet övertogs firman av sönerna Roger Skoglund, 52, och Kjell Skoglund, 58.
Skoglunds har sedan mitten av 1960-talet funnits på sin nuvarande plats, med utsikt över sjön Runn.
En del av den tidiga verksamheten bestod av uthyrning av tunga lastbilar till försvarsmakten.

Tidigt ute med export

– Det kunde röra sig om 30 till 50 tunga bilar i taget av alla slags modeller, som han köpte in så att de skulle kunna användas under olika militärövningar. Främst på 1960- och 1970-talet. Pappa var en av de första i Sverige som gjorde på det här viset, säger Kjell Skoglund.
Broder Roger fortsätter:
– Han var också tidig med export av lastbilsdelar till Grekland och Syrien. Det här har pågått in i modern tid men till Syrien har det varit stopp i sex, sju år nu, på grund av kriget
.
Lastbilsdelar från Skoglunds i Falun tog sig längre än så. Under 1980-talet och fram till 2000-tal exporterades en större mängd till Sydamerika. Exporten har på senare tid minskat, men pågår fortfarande.
– Det blir någon del varje månad till något land i Europa. För en tid sedan sålde vi en bakaxel till Grönland via Danmark, säger Kjell Skoglund.

Han är en av tre heltidsanställda i dagsläget på Eric Skoglund Bil & Metall. Förutom bröderna Skoglund jobbar här också Kjells son, Andreas Skoglund, 38, plus en kontorist på deltid.

Värnar om trivseln

Det finns en storhet i det lilla, menar Roger Skoglund.
– Vi hade kunnat vara många fler anställda om vi hade velat det. Men vi har medvetet hållit tillbaka omfattningen eftersom vi är rädda om vårt trivsamma familjeföretag så som det alltid har sett ut. Vi är stolta över att kunna konkurrera med betydligt större företag med vårt lilla format.
Skoglunds i Falun är en del av Kjell och Rogers uppväxt. Båda började jobba hos sin far direkt efter nionde klass, för Kjells del i slutet av 1970-talet. Som små följde Kjell och Roger med sin far och mor när de åkte landet runt för att köpa upp lastbilar.
Det handlade om en livsstil som ärvdes av sönerna.
– När jag fyllde 18 tog jag flyget och åkte och köpte en lastbil i Norrland, för att sedan köra hem den, berättar Roger Skoglund.
– Innan Roger fick körkort hängde han ofta med mig på längre resor, säger Kjell.
Det handlade om en tid som i dag kan tyckas fjärran, fortsätter han.
– Det blev mycket och långt resande, ofta till norra Sverige. Många gånger blev det kombinerad arbetsresa och semester. Och vi hade inga mobiltelefoner som ringde hela tiden. Idag är man jagad på ett helt annat sätt.

Tuffare tempo

Det förändrade samhällsklimatet är något som har påverkat företagsverksamheten på ett negativt vis, tycker de båda bröderna.
– Det är ett betydligt tuffare tempo och klimat idag, som gör det svårare att arbeta i den här branschen.
Men det har inte stoppat bröderna Skoglund.
– Vi har anpassat oss på olika vis, bland annat genom att vara förutseende och bygga upp ett lager av demonterade och kontrollerade delar som väntar när kunden dyker upp. Vi är väldigt noga med att hålla en hög och jämn nivå på det vi lämnar ut, säger Roger Skoglund.
Hela ledet har blivit knepigare att hantera, menar de båda, från inköp och demontering till försäljning till kund.
– Vi letar efter bra objekt över hela Sverige. Det har blivit svårare eftersom lastbilarna är betydligt mer komplicerade i dag än tidigare, man har fler delar att hålla koll på. Det kan behövas tre, fyra telefonsamtal innan vi hittar det som kunden behöver. Telefonen har på så vis blivit vårt viktigaste arbetsredskap, säger Roger Skoglund.

Lägre kunskap i branschen

Han berättar om hur relationen till kunderna har förändrats sett till 20-talet år tillbaka. Kunden kunde ringa en måndag och fråga efter en del för att sedan vänta några dagar, tills delen var demonterad och färdig att hämta. I dag kan en stressad kund vara på plats efter fem minuter, säger Roger.
– De flesta av våra kunder är väldigt trevliga att ha att göra med. Men rent allmänt verkar det som om kunskapen i branschen har sjunkit något när det gäller kunskapen om sin lastbil. Ofta får vi bara ett registreringsnummer när vi frågar vilken del som söks. I ett fall visste ägaren inte mer om sin bil än att den var blå.
Kjell:
– 90 procent av tiden är det nästan som en akutmottagning, vi har en minut på oss att säga ja eller nej.
Trots allt finns det gott om solsidor med jobbet, menar bröderna.
Friheten och oberoendet. All rutin som följer med åren. Att kunna driva företaget på sitt eget vis. Att värna sin yrkesstolthet.
– Man kan tjäna hur mycket pengar som helst och vara fattig ändå. Inuti. Vi gör det här för att vi trivs med det, för att det fortfarande är roligt. Det är en fantastisk känsla att leta rätt på bra objekt, ta isär dem och plocka in grejerna i vårt lager och katalogisera dem, säger Roger Skoglund.
Kjell:
– Erfarenheten som man har samlat på sig genom åren kommer till nytta. Det är en härlig känsla. En blick på en skadad kaross räcker för att se om den går att använda.

Skrothantering

Verksamheten hos Skoglunds omfattar sedan första början även skrothantering, där materialet kommer från demonteringen. Tidigare utfördes också uppdragskörning med lastmaskiner.
I dag hanteras uteslutande lastbilar och 99 procent av hanteringen består av delar. Det mesta från krockade fordon. De flesta av företagets kunder är verkstäder över hela landet, där den största delen är märkesverkstäder. Övrig kundkrets består av åkare eller privata verkstäder, säger Roger Skoglund.
– Vi handlar med allt inom lastbilsdelar och kan erbjuda väldigt bra begagnade märkesdelar till betydligt lägre priser än nytillverkade delar.
Bland de delar som efterfrågas mest finns komponenter till hytter, axlar och drivlina, men även karossdetaljer som dörrar, stötfångare och lyktor. Kunderna finns över hela Sverige, säger Roger Skoglund.
– Allmänt kan man säga att vi har delar till lastbilar från 2000 till dags datum.

Framtiden

Om framtiden vill ingen av bröderna spekulera för mycket.
– Vi kör från dag till dag och har så gjort i 40 år nu, säger Kjell Skoglund med ett skratt.
Roger Skoglund oroar sig inte han heller.
– Håller man anläggningen och maskinerna tipptopp så kan vi slå igen imorrn, det finns alltid kunder som vill köpa. Vi håller på så länge vi kommer till jobbet och känner att vi och våra kunder trivs. Vi kan väl kalla det ett professionellt ”mañana”-tänk, haha!
Text och foto: Eric Bengtsson

Läs också

Se upp för piratkopierade bildelar

Se upp för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd.

Aktuellt

ANNONS ▼
Vitt vanligare än svart

Vitt vanligare än svart

Den vanligaste personbilen i Sverige är numera vit. De svarta personbilarna har puttats ner till en andra plats.

Fler artiklar