Nyhet

Volvokoncernen skapar nytt affärsområde för självkörande transportlösningar

Foto: Volvokoncernen

Syftet med det nya affärsområdet Volvo Autonomous Solutions är att ytterligare öka takten i utvecklingen, kommersialiseringen och försäljningen av autonoma transportlösningar. Det gör det möjligt för Volvokoncernen att möta en ökad efterfrågan och att erbjuda de bästa möjliga lösningarna till exempelvis kunder i gruvindustrin, hamnar och för godstransport mellan logistikcenter, som ett komplement till dagens produkter och tjänster.

Den globala utvecklingen går mot en växande efterfrågan på transporter, samtidigt som många vägar redan är hårt belastade och det finns stora utmaningar på miljöområdet. Därför behöver fordonsbranschen bidra med transportlösningar som är säkrare, har mindre miljöpåverkan och är mer effektiva än dagens alternativ.

Passar stora volymer på fördefinierade rutter

Autonoma transportlösningar bygger på teknik som möjliggör uppkopplade och självkörande fordon och maskiner. De passar bra för transport av stora volymer gods och material på fördefinierade rutter, i repetitiva flöden. Här kan autonoma transportlösningar skapa värde för kunder genom att bidra till en ökad flexibilitet, leveransprecision och produktivitet.

– Vi har märkt av en tydlig ökning i antalet förfrågningar vi får från kunder. Vi har en bredd inom Volvokoncernen, både när det gäller vårt erbjudande och vår erfarenhet av olika tillämpningar, som gör att vi har en unik möjlighet att ta fram kundanpassade lösningar. Därför samlar vi nu expertis och resurser i ett affärsområde med lönsamhetsansvar för att ta autonoma transportlösningar till nästa nivå, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.

Volvokoncernen långt framme

Volvokoncernen har redan visat upp flera olika typer av autonoma transportlösningar.

I projektet Electric Site automatiserades och elektrifierades materialhanteringen i en bergtäkt. Resultatet blev en säkrare arbetsmiljö och att operatörskostnaderna kunde sänkas med 40 procent och koldioxidutsläppen med 98 procent.

Vid Brønnøy Kalks gruva i Norge kommer autonoma Volvo FH-lastbilar att användas i kommersiell drift för att transportera kalk längs en fem kilometer lång sträcka.

Ett annat banbrytande initiativ är det självkörande, uppkopplade och elektriska fordonet Vera. I sitt första uppdrag kommer Vera att vara en del i en integrerad lösning för att transportera gods från ett logistikcenter till en hamnterminal i Göteborg.

Volvo Autonomous Solutions kommer att vara ett nytt affärsområde från och med 1 januari 2020. Dess finansiella resultat kommer att redovisas som en del av segmentet Lastbilar. Rekrytering av chef pågår.