Nyhet

Minskade bränsleförbrukningen med 6 %

Foto/Källa: Rumblestrip.

När Bengts Åkeri i Örebro monterade Ecosense Trailer Assist på takluftriktaren på en av sina dragbilar minskade bränsleförbrukningen med hela 6 procent. Förutom lägre bränslekostnad innebär det även lägre utsläpp av koldioxid. Dubbla besparingar automatiskt utan inblandning av föraren.

Ecosense Trailer Assist är ett uppgraderingspaket till befintliga takluftriktare på lastbilar. Det ställer automatiskt in vinkeln på takluftriktaren till ett aerodynamiskt optimalt läge, utan att föraren behöver göra någonting. Därmed minskar luftmotståndet vilket sänker bränsleförbrukning och utsläpp.

– Jag var först lite skeptisk till installationen på just den här bilen. Dels då det är en bil med en liten takluftriktare, dels för att vi inte trodde att den bilen bytte trailerhöjd särskilt ofta. Men en minskning med drygt sex procent talar sitt eget språk. Spontant tror jag att vi har bilar i drift som kan spara ännu mer bränsle, säger Håkan Johansson på Bengts Åkeri i Örebro AB.

Har fälttestat systemet

Som ett av testföretagen som fälttestat systemet har Bengts Åkeri monterat Ecosense Trailer Assist på en Volvo FH Globetrotter XL dragbil. Den byter dagligen mellan en trailer på fyra meter och en på 4,2 meter.

Stor potential

Ecosense Trailer Assist har en väldigt stor potential att bidra till att hjälpa åkerier att minska sina bränslekostnader och sina utsläpp. Ecosense Trailer Assist är inte bara begränsad till dragbilar. Även växelflaksbilar och lastväxlarbilar som skiftar flak och container kan minska bränsleförbrukningen med en korrekt justerad takluftriktare.

Siktar vidare på Europa

– Genom vårt partnerskap med KG Knutsson finns Ecosense Trailer Assist nu tillgänglig på hela den svenska marknaden. Och inom en snar framtid siktar vi på Europa i stort, säger Stefan Strömstedt, Försäljningschef på Rumblestrip AB som utvecklat Ecosense Trailer Assist.

– När Rumblestrip föreslog att vi skulle testa Ecosense Trailer Assist på den här bilen var jag som sagt skeptisk. Samtidigt vet jag ju av erfarenhet hur viktigt luftmotståndet är för bränsleförbrukningen. Att det blev så här bra visar ju att det fungerar. Nästa steg blir att kolla hur många fler av våra lastbilar som kan spara bränsle med Ecosense Trailer Assist, säger Håkan Johansson.