Infrastrukturen vid Arlandastad förbättras med ny tunnel

Infrastrukturen vid Arlandastad förbättras med ny tunnel

Infrastrukturen vid Sigtunaavfarten förbättras med en ny tunnel under E4:an, en tunnel som gör det möjligt att nå Arlandastad direkt från terminalerna på Arlanda. Den nya tunneln skapar ökad tillgänglighet mellan Arlanda och Arlandastad, samtidigt som den öppnar upp för nya etableringar i området mellan Arlanda flygplats och nya mötesdestinationen Scandinavian XPO. Tunneln skapar utvecklingsmöjligheter för både Arlandastad och Scandinavian XPO som byggs i området.

I Arlandastadområdet håller en ny flygplatsstad på att växa fram och intresset för etableringarna i området är stort. Under E4:an i höjd med nya mötesdestinationen Scandinavian XPO (gamla Eurostop) byggs tunneln som binder ihop Arlanda med Arlandastad och Scandinavian XPO. Tunneln kommer generera ett bättre flöde för besökare och eventdeltagare och också underlätta för övrig kommunikation i hela området. Den nya tunneln skapar ökad tillgänglighet mellan den östra och västra sidan – mellan Arlanda och hela Arlandastad, samtidigt som den öppnar upp för nya etableringar i Arlandastad Öst – i området mellan Arlanda flygplats och Scandinavian XPO. På östra sidan om E4:an finns oexploaterad mark på 1,6 miljoner kvadratmeter, en yta med stor etableringspotential i ett utav de bästa lägena vid Arlanda.

Färdig våren 2021

Byggstarten för tunneln är satt till december 2019 och arbetet beräknas att vara färdigställt under våren 2021. När stadsdelarna knyts ihop förbättras tillgängligheten och det blir ännu enklare att ta sig mellan Arlanda, Arlandastad och Scandinavian XPO.

– Vår ambition är att skapa en internationell mötesarena för hela Skandinavien och då är tillgängligheten till Arlanda av yttersta vikt. Den nya tunneln förbättrar flödet och binder ihop såväl Arlanda och Scandinavian XPO som hela den västra och östra sidan av E4:an på ett nytt sätt som påverkar all kommunikation i området och öppnar upp för nya spännande etableringar, avslutar Dieter Sand, vd Arlandastad Holding.

Läs också

Rekordtunnel byggs i Norge

Rekordtunnel byggs i Norge

I Norge planeras en 27 kilometer lång vägtunnel på 390 meters djup. Undervattenstunneln E39 Rogfast kan slå fyra världsrekord när...

Aktuellt

ANNONS ▼
ANNONS ▼
ANNONS ▼
Fler artiklar