Artiklar

Termosheta virkestransporter

Patrik ville egentligen bli trummis men valde lastbilsratten framför hi-haten. Efter tio år i branschen startade han eget och driver nu Termos Åkeri i Laxarby. ”Jag ångrar mig inte. Att köra rundvirke i mina hemtrakter är det bästa jobbet jag kan tänka mig.”

Det är höst i Dalsland. Patrik Petterssons lastbilar glänser Hulkengrönt och chokladbrunt i den tillfälliga novembersolen. I bakgrunden breder Ronja Rövardotterland ut sig med böljande berg och Mattisskogar. Patrik och Termos Åkeri AB tar emot med sina två anställda, Ulrik Enarsson, 45, och Lisa Ring, 22, som strax ska ut på jobb.

På bekanta barndomsvägar

– Vi får väl se vart han skickar oss, säger Ulrik med ett skratt. Patrik Pettersson, 31, tar hand om den gröna Scania R730:n och sätter kurs mot ett virkesupplag som ligger på en fastighet en dryg mil från bostaden. Han lirkar ekipaget förbi alla små krökar mellan träden.

– Där ligger mitt föräldrahem, säger han och pekar på ett rött hus vid sidan om vägen. Här ligger magin med jobbet för Patrik. Att få färdas på bekanta barndomsvägar på en plats där han har växt upp och känner till.

Kul hela tiden

– Jag bor ju mitt i upptagningsområdet. Det är faktiskt otroligt mysigt att få åka omkring i det här landskapet och känna att man jobbar i och för hembygden. Jag har aldrig känt det som att jag har ett ”jobb”. Jag har ju kul hela tiden.

Lastningen kommer att ta ett tag, säger Patrik, när vi kommer fram. Ett ”tag” är knappt 20 minuter. Så länge tar det att lasta fullt för Patrik ”Termos” och nå totalvikten 64 ton. Hängivet tillbakalutat attackerar han virkeshögarna med Flobykranens klo, som glufsar i sig rundvirket som ett mål mat. Det hela liknar en mekanisk balett, som den franska kortfilmen från det förra 20-talet: Ballet Mécanique. I Patriks känsliga fingrar dansar det dalsländska virket i 2020-talets mekaniska mönster, bryskt och mjukt på samma gång.

Nytta av trummanden

– Man kanske har lite nytta av trummandet när det gäller koordinationen vid lastning, säger Patrik och ler. Patrik Petterssons dröm var från början att spela trummor i ett band, vilket han tidigare gjorde i en grupp i närliggande Bengtsfors. När Patrik skulle söka gymnasium efter grundskolan var estetisk linje ett av hans tre toppval.

– Men så kom jag in på fordonsutbildningen med transportprofil på Herrgårdsgymnasiet i Säffle, så jag började där i stället.

Jobb direkt

Efter en tid började Patrik fundera på om han verkligen hade gjort rätt.

– Egentligen ville jag börja om på estetlinjen. Jag satt och åkte på samma buss som några av de som gick där och de verkade ha så jäkla roligt hela tiden. Att byta linje skulle bli krångligt, insåg Patrik. Han fortsatte och gjorde klart fordonsutbildningen i Säffle. Det har han inte ångrat, säger han.

– Jag fick jobb direkt efter skolan 2007. Jag gick ut på fredag och började på måndagen. Det var brist på chaufförer då som nu. De första tio åren efter gymnasiet körde Patrik som anställd för olika uppdragsgivare, både rundvirkestransporter och grusbil. Sedan var det dags att starta eget, kände han, med ett namn som sticker ut i branschen: Termos Åkeri. Patrik skrattar när namnet förs på tal.

Termos med branschen

– ”Termos” är faktiskt ett smeknamn på mig. Det har hängt med från allra första början. Jag hade en termos med dubbla muggar och det var ovanligt då. Jag var väl något av en pionjär, haha! Patrik blev med tiden ”Termos” med stora delar av branschen och det vore, menar han, ”tjänstefel” att inte använda ett inarbetat varumärke i den nystartade firman.

– Namnet märks och det har bara varit positivt för mig, säger Patrik och häller upp ångande hett kaffe ur en liten grå termos med företagsloggan på.

Patrik Pettersson startade Termos Åkeri för två år sedan som enskild firma. I slutet på oktober i fjol registrerades företaget som aktiebolag och verksamheten har gått bra, säger Patrik.

Enbart rundvirke

– Det snurrar på. Vi har tillräckligt med jobb. Och vi har inte haft några allvarliga problem under uppstarten. Termos Åkeri är anslutet till VSV och transporterar enbart rundvirke. Upptagningsområdet är östra Dalsland med två aktörer som de huvudsakliga uppdragsgivarna. För Moelven kör Termos Åkeri i området Laxarby, Dals Långed och Ödskölt. För Södra Skogsägarna sker uppdragen kring Torrskog, Håbol och Dals-Ed.

Kör Scania

Termos Åkeri har i nuläget tre heltidsanställda med ägaren Patrik Pettersson inräknad. Fordonsparken består av två Scanialastbilar, en R580 -16 och en R730 -17.

– Jag är van vid Scania sedan tidigare och känner mig helt enkelt bekväm med dem. Och så blir man väl mottagen av Scania, från säljare till verkstad. Verkstaden i Åmål ligger bara lite mer än 20 minuter hemifrån. Patriks företag har också stor hjälp av Floby Nya Bilverkstad AB, som utför Termos Åkeris kranpåbyggnationer.

– De gör jobbet otroligt bra, på ett sätt som jag själv inte visste att jag ville ha det.

Lisa har bra koll

Lisa Ring, 22, från värmländska Sillerud, har jobbat som chaufför hos Termos Åkeri i ett halvår. Hon avslutade våren 2017 det treåriga yrkesprogrammet med transportinriktning på gymnasieskolan Södra Viken, utanför Sunne.

– Patrik ringde mig en kväll i mars och jag började i april i år. Innan körde jag bland annat grus- och plogbil, men det här passar mig bättre.

Lisa berättar att hon alltid har tyckt om att vara i skogen, bland annat påverkad av sin far. Han jobbar som lantbrukare och kör virke med traktor i egen skog om vintrarna.

– Jag funderade först på att jobba som chaufför i en skotare eller skördare, men samtidigt var jag intresserad av att köra lastbil. Lisa hittade en bra lösning och kompromiss. Transporter av rundvirke.

– Då får man ju både köra virke och lastbil. Det positiva med jobbet är friheten, säger Lisa, att få komma ut i skogen och bara ”köre”. Jag ser faktiskt inga som helst nackdelar med jobbet.

– Det skulle väl vara när halkan kommer om vintern då, annars är det bara kul. Patrik är nöjd med sin Lisavärvning.

– Jag är imponerad av henne. Med sitt skogsintresse bidrar Lisa med kvalitet gentemot våra uppdragsgivare. Hennes kunskap om skog gör att hon har bra koll på de råvaror och det sortiment som vi hanterar.

Patrik Pettersson drömde om ett liv som trummis, men blev i stället rundvirkeschaufför. För två år sedan startade han Termos Åkeri och har i dag två lastbilar och
två anställda: Ulrik och Lisa.

Både män och kvinnor

Känsla för skog och virke gör det lättare att se vilka stockar som inte uppfyller kvalitetskraven, säger Patrik.

– Då kan chauffören lägga dem i rätt sortiment i stället för att misstaget måste rättas till i efterhand. Våra uppdragsgivare spar därmed tid utan att de märker det själva. Det är viktigt för oss att det blir rätt mot kund. Vi är ett sista kontrollorgan gentemot skogsindustrin. Det behövs både män och kvinnor i branschen, säger Patrik, som han beskriver som ”tidigare fullkomligt impregnerad med män”.

Handlar om personlighet och egenskaper

– På så vis får vi en trevligare arbetsplats över lag med olika perspektiv på saker och ting. Min erfarenhet är att män och kvinnor fungerar precis lika bra som chaufförer. Det handlar inte om kön utan snarare om vilken personlighet och vilka egenskaper man har. Det här är inget tungarbetat jobb längre, som det en gång var. Lisa Rings enda kollega, förutom Patrik, på jobbet är Ulrik Enarsson. Han körde tidigare fjärrtransporter innan han blev anställd på Termos Åkeri i augusti i fjol. Det var också första gången som han provade på rundvirkestransporter.

– Jag fick lära mig det jag behöver av Patrik. Ulrik trivs med sitt jobb, som han tycker skiljer sig ganska mycket från att köra gods på fjärrtrader.

Fullt av utmaningar

– Jag tycker gemenskapen är större, även om det ofta handlar om ett ensamjobb i skogen. Det är en trevlig atmosfär, allt känns lättvindigt. Det är ett roligt jobb som är fullt av utmaningar. Ofta träffar man någon skotar- eller skördarchaufför, som lättar upp stämningen.

Pandemin har inte påverkat Termos Åkeri i någon större utsträckning, säger Patrik Pettersson.

”Vi fyller våra kvoter”

– En del uppdragsgivare verkar avvakta, men i stort sett har vi klarat oss bra. Det var en liten dipp i början av pandemin, men vi har anpassat oss på olika vis. När massapriserna sjunker har i stället efterfrågan på sågade trävaror varit stor. Vi fyller våra kvoter mot våra uppdragsgivare utan problem. Det rullar på. Sedan vinkar han hej då för att rulla vidare. Resan går via Åmål till Gruvöns pappersbruk i Värmland, för att lämna lasten. Sedan börjar allting om, i Patriks hembygd, i Ronjaland.


Patrik ”Termos” Pettersson

Gör: Grundare och ägare av Termos Åkeri AB
Ålder: 31.
Bor: Laxarby.
Familj: Hustru Madelen Pettersson, döttrarna Signe, 5, Evelin, 3.
Intressen: Skogsarbete på egen mark: ”Otroligt rogivande”. Spela trummor
när familjen är på rätt humör eller när de inte är hemma: ”Det låter ju en
del…”.
Kör: Privat en VW Passat -14, i jobbet gärna företagets gröna Scania
R730 -17.


TEXT OCH FOTO ERIC BENGTSSON