Artiklar

En pärla från Krigsmakten

Dåvarande Krigsmakten tog väl hand om sina fordon och hemma hos Donald Ramström rullar en kanonfin BM-Volvo LM 845 från1972.

Trots sina 49 år på nacken är den i ett utmärkt skick och används regelbundet för att skopa grus och snöröjning. Fast det sistnämnda kommer Donald Ramström sluta med eftersom han vill spara maskinen.

– Tidigare hade jag snöröjningen som sköts av vår vägsamfällighet, och då var jag ofta uppe vid 03-tiden och skyfflade snö med snövingen. Men nu börjar både jag och hjullastaren bli lite för gamla, säger han när han klättrar in i hytten för att köra en liten nöjesrunda.

Den sexcylindriga D50-dieseln ruskar igång på första försöket och snart bär det iväg längs de smala grusvägarna. Dagen till ära är ekipaget bestyckat med en tre kubikmeters snöskopa som gör sig bäst på bild, men hemma på uppfarten finns även en tremeters snövinge, vanlig grusskopa på 1,5 kubik, pallgafflar samt lyftbom.

– När jag fikade med några kompisar nämnde jag i förbifarten att jag gärna ville ha en hjullastare, och när vi gick därifrån undrade en av dem om jag var seriös, vilket jag så klart var. Då visade det sig att han ville sälja just denna maskinen.

Några dagar senare kunde Donald köra hem den olivgröna BM-Volvon som strax fick blank lack i samma kulör. Timmätaren hade stannat på 3000 timmar under tiden i det militära och allt fungerade oklanderligt.

Men när det blev dags för snöröjning valde han att komplettera belysningen med några starka LED-strålkastare som förvandlade den mörkaste vinternatt till dag.

Ett litet avsteg från originalet är att bakhjulen är något större än vad de ska vara på en 845:a, så maskinen ser snarare ut som en 846:a. Men det är något som bara de mest inbitna Volvo LM-entusiaster möjligtvis kan upptäcka.

– Det är en härlig maskin att köra och förutom nöjesturerna brukar jag använda den till sjösättningen, det går som en dans att skjutsa ned båten i havet.

BM-Volvo LM 845:

Introduktionsår: 1969
Motor: Volvo D 50 B, 6-cyl dieselmotor
Effekt: 112 hk vid 1700 r/min
Transmission: 2 fram, 2 back samt hög och lågväxel
Tipplast: 5900 kg
Vikt med skopa: 9550 kg
Text och foto: Peter Fredriksson