Motor

Transportbil i det större formatet

Opel Movano rymmer mycket last och finns i flera olika storlekar. Foto: Opel

Opel Movano är en fossildriven transportbil för den som behöver lasta mycket. Bilen säljs i flera olika utföranden och storlekar, men eldriften lyser än så länge med sin frånvaro.

I Tyskland har Opel valt att slå på stora trumman för den eldrivna versionen av Movano, men den kommer av allt att döma inte att tas in i Sverige.

Här får vi istället hålla tillgodo med en 2,2-liters dieselmotor som uppfyller utsläppstandarden Euro 6d och har effektuttag på 120, 140 eller 165 hästkrafter.

Nya Movano uppges ha betydligt lägre driftskostnader än tidigare, och Opel räknar med att det handlar om cirka 20 procent lägre kostnader för underhåll, reparationer och däck samt 11 procent lägre kostnader för drivmedel.

Värt att notera att det inte finns automatisk växellåda utan samtliga versioner har sexväxlad manuell växellåda.

I Sverige kostar en fossildriven Movano från 387 900 kronor plus moms och det innebär att det sannolikt aldrig skulle gå att spara in mellanskillnaden genom att välja en eldriven version som kostar nästan dubbelt så mycket i Tyskland.

Uppfyller de flestas önskemål

Som transportbil uppfyller Opel Movano de flestas önskemål eftersom det är enkelt att konfigurera den efter verksamhetens behov.

Skåpbilskunder kan välja mellan fyra längder, L1: 4 963 millimeter; L2: 5 413 mm; L3: 5 998 mm och L4: 6 363 mm. Till det kommer de tre höjderna H1: 2 254 mm; H2: 2 522 mm och H3: 2 760 mm.

Beroende på modell är den maximala lastkapaciteten mellan 8 och 17 kubikmeter, och det finns plats för upp till fyra europapallar. Bruttovikterna sträcker sig från 2,8 till 4 ton, med en maximal nyttolast på 1,8 ton. Det går även att konfigurera samtliga modeller för att maximera lastkapaciteten upp till taket.

Movano är standardutrustad med hytt som har en rad med tre sittplatser, men det går även att beställa hytt med en andra rad som har plats för fler passagerare.

I likhet med de flesta andra moderna transportfordon har Movano förarassistanssystem som till exempel autobroms, hjälp för start i backe samt backkamera.

Tyvärr inte standard

Tyvärr är inte filhållningsassistans, automatisk hel- och halvljus, trafikskyltsavläsning standard utan är tillval som ingår i det så kallade vägassistanspaketet. Det är snålt eftersom det blir allt vanligare att all säkerhetsutrustning ingår i grundpriset. Även larm och däcktrycksövervakning är tillval som Opel borde skickat med som standard.

Förarmiljön är enkel och avskalad och ger till en början ett gammeldags intryck. Till exempel är pekskärmen endast på fem tum, men å andra sidan finns det tydliga knappar som styr de viktigaste funktionerna och det är en lösning som de flesta brukar föredra. Inte minst med tanke på att det är enklare att hantera knappar när man kör istället för att tvingas ta blicken från vägen för att bläddra på en pekskärm.

Peter Fredriksson

Fakta Opel Movano 2024

Pris: Från 387900 kronor exklusive moms

Motor: Fyrcylindrig diesel, Euro 6d

Max effekt: 88 kW/120 hk, 103 kW/140 hk och 123 kW/165 hk

Max vridmoment Nm: 370

Längd mm: Från 4 963

Höjd mm: Från 2 254

Bränsleförbrukning l/100km blandad: Från 6,0

logo
Redaktionen