Artiklar

FT-86 Open Concept

ft-86_10_gms_2013
På bilsalongen i Genève var det världspremiär för FT-86 Open Concept, Toyotas tanke hur en roadsterversion av den framgångsrika GT86-modellen skulle kunna se ut. Ett automatiskt nedfällbart tygtak innebär att bilen fortfarande är 2+2-sitsig och att inverkan på bagageutrymmet är minimalt.
Syftet med att visa Toyota FT-86 Open Concept på bilsalongen var att ta tempen på allmänhetens intresse för en eventuellt öppen version av GT86-modellen, med boxermotor fram, drivning bak och kompakt format. FT-86 Open Concept ska kombinera all den dynamik som förknippas med den täckta GT86-modellen med det ännu större mått av förarglädje som en helt öppen bil kan ge.
Konceptbilen har samma hjulbas som GT86 men är 15 mm kortare (4 240 mm) och 15 mm lägre (1 270 mm). Det nedfällbara taket är i tyg, uppbyggt i flera lager och med bakruta i glas. Tack vare konstruktionen, där hela taket får plats bakom det fasta baksätet, är bilen fortfarande 2+2-sitsig. Trots det är bagageutrymmet ändå nästan intakt jämfört med GT86.
Drivlinan är densamma som i GT86: En fyrcylindrig tvåliters boxermotor på 200 hästkrafter och med Toyotas D-4S insprutningsteknik. Växlingarna sköts antingen med en extremt kortslagig manuell växellåda eller med en sexväxlad automatlåda med växelpaddlar, som växlar på rekordsnabba 0,2 sekunder.
ft-86_16_gms_2013
Utställningsbilen var lackerad i en ren vit färg, som står i effektfull kontrast till det marinblå tygtaket och matchande inredning i blått och vitt och med guldgula mattor som accent. Det är en färgkombination som valts för att understryka bilens kombination av elegans och prestanda.
FT-86 Open Concept är långt ifrån en färdig produktionsbil. Toyota har identifierat en rad detaljer som behöver ytterligare utvärderingar. Innan en öppen version av GT86 kan bli verklighet krävs omfattande utvärderingar av hur karossens styvhet, balans, vikt och aerodynamik påverkas av föränd-ringarna.
Kupémodellen GT86 har t ex en nära nog perfekt viktbalans på 53:47 mellan fram- och bakaxel och en mycket låg tyngdpunkt på endast 46 cm. Den ytterligare sänkning och eventuella förskjutning av tyngdpunkten som ett tygtak kan innebära, betyder att mycket forskning måste läggas för att bibehålla samma goda balans.