Produktnyheter

Nitar och lim ställer nya krav på skadereparationer

Induktionsvärmare 5kW.

Induktionsvärmare 5kW.


Induktionsvärmare 5000.

Induktionsvärmare 5000.


Allt oftare använder biltillverkarna en blandning av olika stålkvalitéer för att uppnå ökad krocksäkerhet i kombination med lägre vikt och bränsleåtgång. Det ställer höga krav på skadeverkstäder när det gäller materialkännedom, särskilda reparationsmetoder och moderna punktsvetsar.
Nu kommer, enligt Hans-Åke Färnstrand, VD på UnoBench AB, nästa steg i biltillverkarnas jakt på lägre vikt; en kombination av material, som ex. Alu och Stål, för att inte tala om de alltfler plastkomponenter som sammanfogas med både Alu och Stål. Det handlar inte bara om spoilers utan allt oftare om hela front- och bakstycken, skärmar, huvar och ex. reservhjulsbaljor.
Detta ställer enligt UnoBench helt nya krav på utrustning för skadereparationer.
Induktionsvärmare används redan flitigt på bilverkstäder för att snabbt värma loss fastrostade bultar, hjulinställningar etc. Nu kommer nya modeller för att även lossa plast- eller alukomponenter som limmats ihop med stål. Genom magnetfält värms ytan i stålmaterialet upp och limmet släpper oftast näst intill helt från stålytan. För att behålla stålkvalitéernas olika unika egenskaper är det viktigt att inte mer värme än nödvändigt tillförs. För ändamålet lanserar UnoBench Telwin Smart Inductor 5000, en induktionsvärmare med ”Smart-Power” självjusterande effekt som anpassar sig till vilka komponenter som värms upp. Här finns enligt Färnstrand tid och pengar att tjäna. Han ger exemplet reservhjulsbaljor som allt oftare är av plastmaterial limmat till stål. ”Genom att sätta en domkraft under baljan och därmed skapa lätt tryck underifrån, och sedan värma stålet vid limfogen med Smart Inductor så släpper baljan från stålet inom någon minut jämfört med det tidsödande jobbet att bila bort plasten alternativt jobba med vinkelslip/karosserisåg”.
UnoBench nitsats.

UnoBench nitsats.


”Olika komponenter och fordonstyper kräver olika form av induktionsvärmare och det är vår ambition på UnoBench att bli ledande i branschen på denna utrustning” säger Hans-Åke Färnstrand. ”Vi erbjuder därför redan nu ett fullödigt program Induktionsvärmare från 2,7 och 5 kW för personbilar, hela vägen upp till hela 21 kW, en modell som mest lämpar sig för tunga lastbilskomponenter!
För att foga samman stål mot stål, eller alu till stål (även med isolerande/skyddande material mellan ytorna) används allt oftare även nitning som metod. En korrekt utförd nitning erbjuder högre hållfasthet än en punktsvets och tillför ingen värme till materialet (värme kan vara förödande och ändra egenskaperna i moderna höghållfasta stål). UnoBench nitningsutrustning innehåller en liten kraftfull hydraulisk cylinder som drivs med en pneumatisk/luftdriven oljepump. Olika armar/mothåll finns till cylindern för att möjliggöra nitning i olika positioner. Nitutrustningarna säljs i olika storlekar och omfattning beroende på behov. Även ett stort antal olika typer av nitar finns på lager för att möta olika biltillverkares krav. Att nitning är en mycket pålitlig metod för sammanfogning av material med stora påfrestningar anser UnoBench bevisas av alla de flygplan som hålls samman med nitar.
”Naturligtvis kommer vi även i fortsättningen att erbjuda vårt program av UnoBench riktbänkar och punktsvetsar” säger Färnstrand, ”men vi lägger alltmer tid och resurser på system för plastreparationer, nitning, och induktionsvärmare för att möta de nya kraven för säkra skadereparationer av moderna bilar”.
www.unobench.com