Produktnyheter

Ny version av Taigun

På bilmässan Auto Expo i New Delhi, Indien  (5-11 februari) presenterade  Volkswagen  en ny version av den nästan serieproduktionsklara kompakt-SUV:en Taigun. Denna fyrsitsiga konceptbil har en turboladdad bensinmotor på 110 hk som endast förbrukar 4,7 l/100 km.
Jämfört med den första designen på konceptbilen – som presenterades i São Paulo, Brasilien – har den nya versionen av Taigun fått ett nytt bakparti där reservhjulet sitter monterat på utsidan. Och det här är precis den lösning som de framtida förarna velat se på nya Taigun.
Den konceptversion som visades upp i São Paulo fick ett mycket positivt mottagande. Volkswagen lät ändå utvärdera feedbacken från runt om i världen för att kunna anpassa den nya SUV:en efter kundernas önskemål på ett optimalt sätt.
Taigun är 3 859 mm lång (med reservhjulet monterat: 3 995 mm), 1 728 mm lång och 1 570 mm hög (med takreling: 1 605 mm). Hjulbasen mäter 2 470 mm, vilket är mycket med tanke på bilens längd. Det här resulterar i korta överhäng och attraktiva proportioner. Samtidigt ger konceptbilens rymliga interiör en vink om hur Volkswagen tänker sig att en elegant, mångsidig, kompakt och ekonomiskt överkomlig SUV ska se ut.
Avancerad och effektiv motor
Fyrsitsiga Taigun drivs av en ny, bränslesnål 1,0-liters TSI-motor. Det handlar om en nyutvecklad 3-cylindrig bensinmotor baserad på EA211-serien som fått direktinsprutning och turboladdning, och som skriver ett nytt kapitel i Volkswagens downsizing-strategi. Effekten är 110 hk (från 5 000 varv/min). Den erbjuder samtidigt ett högt vridmoment redan vid låga varvtal (175 Nm från 1 500 v/min). Snittförbrukningen ligger på endast 4,7 l/100km, vilket motsvarar 110 g CO2/km. Det här ger en räckvidd på cirka 1 000 km (med en tankrymd på 50 liter). Konceptbilen, som väger 998 kg, klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på endast 9,2 sekunder. Topphastigheten är 186 km/h. Motorn är kopplad till en 6-växlad manuell växellåda.
Byggd för storstadsdjungeln
Taigun, som rullar fram på 17″-lättmetallfälgar med däck av dimensionen 205/50 R17, är tack vare sitt höga vridmoment och höga markfrigång anpassad för terrängkörning. Ändå är denna Volkswagen främst utvecklad för körning i stadsmiljö.
Läs mer här