Premiär för nya Porsche 911 GT3 R

Premiär för nya Porsche 911 GT3 R

Porsche har utvecklat en tävlingsmodell för GT3-serien som körs över hela världen, 911 GT3 R. Den bygger på den serietillverkade sportmodellen 911 GT3 RS. Vid utvecklingen av den över 368 kW (500 hk) starka tävlingsbilen har Porsche särskilt fokuserat på lägre vikt, bättre aerodynamik, lägre bränsleförbrukning, bättre köregenskaper och optimerad säkerhet liksom lägre service- och reservdelskostnader.

Liksom sin serietillverkade släkting har 911 GT3 R det distinkta dubbel-bubbel-taket och den jämfört med föregångaren 8,3 centimeter förlängda hjulbasen. Det ger en mer balanserad viktfördelning och mer förutsägbara vägegenskaper jämfört med tidigare GT3 R, särskilt i snabba kurvor. Genom att systematiskt använda lättviktslösningar för kaross, karosstillbehör och hjulupphängning har teknikerna sänkt tyngdpunkten betydligt på GT3 R jämfört med föregående modell.

Lättviktskarossen från den serietillverkade sportmodellen 911 GT3 RS med en aluminium-stål kompositkonstruktion har visat sig vara den idealiska grunden för tävlingsmodellen. Taket, fronten, skärmar, dörrar, sido- och bakre sektioner samt baklucka är gjorda av särskilt lätt kolfiberkomposit (CFRP). Alla rutor, och för första gången även framrutan, är gjorda av polykarbonat.

Motorn i 911 GT3 R är en avancerad fyraliters boxersexa som i stort sett är identisk med den serietillverkade högprestandamotorn i gatversionen 911 GT3 RS. Direktinsprutning med ett tryck upp till 200 bar, liksom variabel ventilstyrning ger mycket god bränsleeffektivitet. Dessutom har den bättre körbarhet och ett bredare varvtalsområde. Kraften från motorn överförs till de 310 mm breda bakdäcken via en sexväxlad sekventiell växellåda med konstant ingrepp. Liksom i gatversionerna av Porsche 911 växlar föraren med paddlar på ratten.

Den aerodynamiska utformningen baseras också på 911 GT3 RS. De distinkta luftutsläppen i framskärmarna ökar marktrycket på framaxeln. Den två meter breda och 40 cm djupa bakvingen skapar aerodynamisk balans. 911 GT3 R har lånat idén med en centralt placerad kylare från storebror 911 RSR. Genom att slopa kylarna placerade längst ut vid sidorna har tyngdpunkten sänkts, kylaren är bättre skyddad vid kollisioner och ventilationen av het luft har förbättrats.

Bromssystemet i 911 GT3 R har också modifierats och är tack vare ökad vridstyvhet och mer exakt kontroll av ABS-systemet bättre anpassat till långdistanslopp. Framtill sitter sexkolvsok i aluminium och ventilerade och slitsade bromsskivor med 380 millimeters diameter. Bak sitter fyrkolvsok och skivor med 372 mm i diameter.

En annan aspekt vid utvecklingen av 911 GT3 R är säkerheten. Den förstärkta FT3 fuel cell säkerhetstanken är nu tolv liter större och rymmer 120 liter. Den har också en säkerhetsventil som stänger tillförseln av bränsle. Dörrarna och sidorutorna kan plockas bort och nödutgången i taket är större. Den nya tävlingsstolen skyddar föraren bättre vid en olycka.

Nya Porsche 911 GT3 R kan beställas från och med nu för 429 000 Euro plus skatt och kommer att levereras från och med december 2015.

Teknisk beskrivning av Porsche 911 GT3 R (991)

Ensitsig tävlingsbil för privatteam baserad på Porsche 911 GT3 RS

Motor:
* vattenkyld sexcylindrig boxermotor monterad baktill
* 4000 ccm, slaglängd 81,5 mm, borrning 102 mm
* effekt över 368 kW (500 hk) beroende på FIA BoP (luftrestriktor)
* Fyrventilsteknik
* Direktinsprutning
* Torrsumpssmörjning

Transmission
* Porsche sekventiell växellåda med konstant ingrepp
* Mekanisk differentialbroms
* Pneumatisk växelföring med paddlar

Kaross
* Lättviktskaross i aluminium-stål kompositmatrerial
* Integrerad svetsad säkerhetsbur enligt FIA Appendix J
* Löstagbar nödlucka i taket

* Exteriör lättviktsdesign:
* Dörrar,  baklucka, bakvinge, hjulhus/skärmar, fram och bakparti i CFRP (kolfiber)
* Rutor i polykarbonat
* Löstagbara sidorutor
* FT3 bränsletank (fuel cell) cirka 120 liter, med säkerhetsventil för avstängning av bränsle enligt FIA reglemente
* lufttrycksstyrda domkrafter (fyra stycken)

Hjulupphängning
* Framaxel med McPherson fjäderben, justerbara i höjd, camber och toe
* Hjulnav med centre lock hjulbult
* Justerbara krängningshämmare vänster och höger sida
* Elektrohydraulisk servostyrning

Bakaxel
* Oberoende multilink hjulupphängning bak, justerbar i höjd, camber och toe
* Hjulnav med centrumbult
* Justerbara krängningshämmare vänster och höger sida

Bromssystem
* Två separata bromskretsar för fram- och bakhjul justerbara av föraren via ett bromsbalanssystem
Framaxel:
* Monoblock sexkolvsok i aluminium för racing
* Ventilerade och slitsade skivor i stål, 380 mm i diameter

Bakaxel
* Monoblock fyrkolvsok i aluminium för racing
* Ventilerade och slitsade skivor i stål, 372 mm i diameter

Hjul och däck
* Fram BBS aluminiumfälgar enligt Porsches specifikation och design, 12.OJ x 18 offset 17, däcksdimension 300/650 – 18 fram; 13J x 18 offset 37,5, däcksdimension bak 310/710 – 18

Elektronik
* COSWORTH kraftmodul IPS32
* ABS för racing
* Antislir

Vikt/dimensioner
* totalvikt            ca 1 220 kg (beroende på BoP)
* totallängd            4 604 mm
* totalbredd fram        1 975 mm
* totalbredd bak        2 002 mm
* hjulbas            2 462 mm
www.porsche.se

Läs också

Nya Cayenne E-hybrid

Nya Cayenne E-hybrid

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En...

Tredje generationen Cayenne

Tredje generationen Cayenne

Porsche presenterar nu den tredje generationen av Cayenne. Efterföljaren till den framgångsrika modellen från den Stuttgart-baserade sportbilstillverkaren är helt...

Aktuellt

ANNONS ▼
Hat trick för Scania R 450

Hat trick för Scania R 450

Scania R 450 står för tredje året i rad som vinnare av Green Truck Award med utnämningen mest bränslesnåla...

Fler artiklar