Artiklar

Full fart hos S. Andersson Bil o Däckservice AB

När Stefan Andersson valde att bli företagare var det självklart att det skulle bli en allbilverkstad, som nu kompletterats med däckservice. Den sistnämnda biten har ökat kraftigt de senaste åren och framöver kommer han att satsa ännu mer på däckförsäljningen.

– Kunderna ser det som en stor fördel att både bilverkstaden och däckservicen finns under samma tak, säger han.

 

Inför vårens stora rusning i samband med däckskiftena laddade man upp rejält med sommardäck i de vanligaste dimensionerna, och efter att nyligen uppgraderats till Euromaster partner har det även blivit betydligt enklare att snabbt få hem mindre uppsättningar.

– Ibland kommer det kunder som vill ha ovanliga dimensioner och nu har vi möjlighet att få hem så pass små volymer som fyra däck till dagen efter, vilket många uppskattar. Kunderna vill sällan vänta längre än så och för oss har det blivit en viktig konkurrensfördel att kunna gå dem till mötes. Samtidigt vill vi så klart inte ha för stora volymer av däck hemma, även om vi tack vare samarbetet med Euromaster får tillgång till bra rabatter, säger Stefan Andersson när vi träffas i den nyligen tillbyggda lokalen som omfattar cirka 250 kvadratmeter golvyta under tak.

 

Flera ben

Det är full fart i verkstadsdelen där två mekaniker avverkar kundbilar på löpande band och här handlar mycket om vanliga serviceåtgärder samt bromsar, avgas, kopplingar och kamremsbyten. Man har medvetet valt bort större jobb som till exempel motorrenoveringar eftersom det visat sig vara svårt att få lönsamhet i dessa, däremot har man kompletterat med batteriservice och batteriförsäljning.

Inne i den separata däckavdelningen hittar vi Göran Andersson som är färd med att montera sommardäck på en Audi TT Cab och han konstaterar att även om den årliga rusningen till sommardäck ännu inte kommit igång är det många kunder som hört av sig.

För att erbjuda bättre service men även knyta till sig nya kunder har man valt att satsa på ett däckhotell som är inrymt i sju stora containrar på gårdsplanen och här man får man plats med kompletta däckuppsättningar till 75 bilar i varje. Containrarna är inredda med hyllor och har sedan kompletterats med el, larm och en väl fungerande ventilation som ser till att luftfuktigheten hålls på en optimal nivå.

 

Däck säljer bra

Stefan Andersson är övertygad om att däcksatsningarna kommer att bära frukt och redan står de för cirka en tredjedel av den totala omsättningen. Inom kort kommer man att anställa ytterligare en person som kommer att få jobba mer med däck och sen blir det även inköp av utrustning för hjulinställningar.

– Vår gamla maskin har skrotats och nu förhandlar vi om det kommande inköpet, som gör att vi får en ökad bredd i vår verksamhet, säger han och tillägger att under årens lopp har han sett hur kundernas efterfrågan förändrats.

I dag vill man gärna ha ett sportigt utseende på bilen och det gör att kunder passar på att köpa nya fälgar när det ändå är dags att byta däck, och då ersätter man ofta de gamla plåtfälgarna med aluminiumfälgar.

– De flesta vill ha bra, billiga och tysta däck till ett lågt pris och det är en utmaning att få den ekvationen att gå ihop. Men vi brukar kunna resonera oss fram till ett val som gör kunderna nöjda. Däremot är det väldigt få som frågar efter regummerat, är man väldigt prismedveten blir det istället något av de stora däcktillverkarnas lågprisalternativ.

 

Blev egenföretagare

Stefan Anderson började sin bana som anställd på Statoils verkstad i Kallinge men när företaget ville göra sig av med verkstaden passade han på att bli egenföretagare. Från 1999 har han drivit företaget som expanderat sakta men säkert, utan att ha behövt ta några större banklån. Han menar att en av de bästa affärer han gjort var när han köpte den egna lokalen 2004.

– Det är inget vidare att vara hyresgäst, då måste man fråga om lov varje gång man ska borra i en vägg. Här har jag kunnat bygga till och förändra lokalerna i den takt som vi behövt, och det har gjort att verksamheten inte påverkats speciellt mycket av vare sig ränteläget eller hur den svenska ekonomin går. Vi har en fast kundkrets som uppskattar personlig service och det har gjort att omsättningen varit ganska stabil under alla år.

 

Bra bemötande

Till skillnad från många av konkurrenterna som finns i stora industriområden ligger Stefan Anderssons verkstad avsides intill en stor riksväg, och i början var han lite orolig över att kunderna kanske inte skulle vilja lämna in sin bil här eftersom det är svårt att ta sig därifrån för egen maskin.

– Men vi har alltid erbjudit oss att antingen skjutsa kunderna eller att erbjuda dem en kostnadsfri lånebil, och det har varit en uppskattad service, säger han och tillägger att man jobbar mycket med kundfrämjande åtgärder.

Ett exempel på det är däckskifteshelgerna där man för 150 kronor inklusive moms byter däcken åt kunderna medan de väntar, samtidigt som man bjuder på grillat under tiden.

– Ska man se rent ekonomiskt på det är det så klart en förlustaffär, men faktum är att det ger en hel del mervärden för oss. Dels knyter vi kunderna till oss mer eftersom de lär känna oss och får förtroende för vår verksamhet. När vi ändå har bilarna inne ser vi över däcken, bromsarna och om avgassystemet ser ut att börja läcka och kan då samtidigt ge kunden en offert på vad det kostar att åtgärda detta. Sen har vi även uthyrning av trailers för hästtransporter som kanske inte är det lönsammaste men som även det gör att kunderna hittar hit, säger Stefan Andersson som menar att det är viktigt att synas i så många sammanhang som möjligt.

 

Marknadsföring viktigt

Den vanliga marknadsföringen består främst av olika annonser i lokaltidningarna, men under den senaste tiden har antalet bokningar som går via den egna hemsidan eller olika portaler som till exempel BDS ökat kraftigt. I dag blir det allt vanligare att kunderna även vill ha offerter via mail eller svar på olika frågor och detta har gjort att det blivit mer arbete vid datorn för hans egen del.

Företaget har även en Facebook-sida där han i mån av tid försöker lägga ut aktuell information om olika aktiviteter eller kampanjer.

– Jag är optimist och ser fram emot att vi får ännu en anställd så att vi blir fem stycken. Vi försöker även ha så mycket lärlingar vi kan vilket jag tycker är viktigt. Dels behöver de komma ut i yrkeslivet men sen är det även ett sätt att hitta någon eller några som i framtiden vill arbeta här. Man ser ganska snabbt vilka som är självgående och som skulle kunna passa hos oss, säger han.

Fakta:

Namn: Stefan Andersson
Ålder: 57
Familj: Fru och två barn
Intressen: Rugby
Kör: Toyota RAV 4 och Volvo V70

Företag: S. Andersson Bil o Däckservice AB
Anställda: 4
Omsättning: 6,3 miljoner kronor
Ort: Ronneby

Text och foto: Peter Fredriksson